Nekromanti Naruto.. som jag önskade star wars skulle vara.

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Naruto. Jag är helt fast i den här serien. Jag och min sambo ligger o myser i soffan nästan varje kväll och diskuterar allt ifrån vilka ninjatekniker som bör användas till vem som sakura kommer gifta sig med (RL'ock Lee). Den är helt enkelt ett berättarteknikskt mästerverk.

Det som slog mig nästan med en gång var att det här är precis så jag önskade att det 'vuxna' star wars skulle ha gjorts istället för de tre filmer som nu dök upp istället. Är det någon annan som gjort den parallellen? Är inte naruto-serien det ultimata sättet att framställa ljus och mörka sidan av kraften? :gremsmirk:
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
VA?! nej nej nej nej nej, skräddaren säger nej!

Va nej vad hur?

Ok alla får ha sin åsikt och jag måste säga att jag också gillar Naruto och råkade se 14st avsnitt på en dag innan jag kom ikapp. Och ninjatekniker är ascoola (oftast). Men berättarteknikskt mästerverk tycker inte jag det är. Min uppfattning är att det är fulkultur och lättsmält tonårskonsumtion. Kort sagt, man tittar på det för att det är så jävla coolt.


Att jämföra Naruto med StarWars det går nog inte. För även om jag sagt att Naruto är lite simpel på sina håll, så har dom en bra gråskala på sina karaktärer, det är ingen som är ond eller god.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Naruto. Jag är helt fast i den här serien. Jag och min sambo ligger o myser i soffan nästan varje kväll och diskuterar allt ifrån vilka ninjatekniker som bör användas till vem som sakura kommer gifta sig med (RL'ock Lee). Den är helt enkelt ett berättarteknikskt mästerverk."

Berättartekniskt mästerverk? Ursäkta mig om jag låter arrogant nu, men det här är den, eller bland dom första animeserierna du tittar på? Jag håller med om att Naruto är en underhållande serie, men jag vet inte om jag skulle kalla den för ett berättartekniskt mästerverk. Nu har jag i och för sig inte läst mangan, så jag kanske har missat någonting som du har bättre koll på, men i mina ögon så framstår den mest som en typisk (om än mycket välgjord) shonen-manga som tagit animeform. Och vad gäller dess berättarteknik så tycker jag helt ärligt att den stundvis är mest frustrerande. Lite högre tempo kan den gärna ha. Jag har ingenting emot att en strid kan ta 3-4 avsnitt att reda ut, men ibland så är tempot i framför allt resorna så lågt att man, som sagt, blir frustrerad.


"Det som slog mig nästan med en gång var att det här är precis så jag önskade att det 'vuxna' star wars skulle ha gjorts istället för de tre filmer som nu dök upp istället. Är det någon annan som gjort den parallellen? Är inte naruto-serien det ultimata sättet att framställa ljus och mörka sidan av kraften?"

Oj då. Nej, jag delar inte den parallellen. Jag kan se varifrån du får den, men imho så är ljusa och mörka sidan av kraften en nästan freudiansk uppdelning om huruvida man ska hänge sig åt sina drifter/passioner (den mörka sidan) eller om man ska hänge sig åt sitt överjag (den ljusa sidan). Inte för att jag gillar psykodynamik, jag skulle aldrig för mitt liv gå till en psykolog som utövar psykodynamik, om jag någonsin behöver en sådan. Men psykodynamiken har sina fördelar när man berättar historier. Den, och dess mytbildning, är fantastiskt rolig att leka med.

Nej, Orochimaru är ond bara för att han är ond. Det finns ingen direkt förklaring till det. Han är ond för att plotten behöver en ondskefull karaktär, mer komplicerat än så är det inte. Palpatine är däremot ond för att han låter sina passioner och ambitioner styra honom och kraften. Om vi ska göra den kopplingen tillbaka till Naruto. Både Naruto, Jiraiya, Orochimaru, Sasuke och nästan varenda karaktär i hela serien domineras av sina känslor. Det är så man bygger intressanta karaktärer enkelt. Hade dom brukat kraften i StarWars så hade troligtvis -alla- fallit till den mörka sidan, då de låter deras känslor dominera deras handlingar. Den enda som egentligen beter sig någorlund som en klassisk jedi från StarWars i Naruto är nog den gamla gubbiga byäldsten. Han var alltid lugn, sansad och metodisk i sina beslut. Nu vet jag inte hur långt du har sett, så jag ska inte spoila någonting. Jag har sett upp till det senaste avsnittet (137) och har inte läst någonting över huvud taget i mangan, så att du vet vad du kan diskutera och inte diskuter.

Vad Naruto däremot är, så är det briljant inspiration till exalted-strider :gremlaugh:


/Naug, gillar faktiskt Naruto
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Du _är_ arrogant. :)

Nej, det är knappast min första anime-serie. Jag tror att jag får en bättre upplevelse av Naruto för att jag ser 5-10 avsnitt åt gången istället för 20 min i veckan.

Nej, Orochimaru är ond bara för att han är ond. Det finns ingen direkt förklaring till det. Han är ond för att plotten behöver en ondskefull karaktär, mer komplicerat än så är det inte. Palpatine är däremot ond för att han låter sina passioner och ambitioner styra honom och kraften. Om vi ska göra den kopplingen tillbaka till Naruto. Både Naruto, Jiraiya, Orochimaru, Sasuke och nästan varenda karaktär i hela serien domineras av sina känslor. Det är så man bygger intressanta karaktärer enkelt. Hade dom brukat kraften i StarWars så hade troligtvis -alla- fallit till den mörka sidan, då de låter deras känslor dominera deras handlingar. Den enda som egentligen beter sig någorlund som en klassisk jedi från StarWars i Naruto är nog den gamla gubbiga byäldsten. Han var alltid lugn, sansad och metodisk i sina beslut. Nu vet jag inte hur långt du har sett, så jag ska inte spoila någonting. Jag har sett upp till det senaste avsnittet (137) och har inte läst någonting över huvud taget i mangan, så att du vet vad du kan diskutera och inte diskuter.
Orichumaru har en fullständigt logisk förklaring till hans ondska. Han förklarar varför han gör som han gör när han slåss mot den tredje.

George Lukas har fuckat upp Star Wars, och han har själv ingen aning om var ont och gott egenligen är längre.

Abstraktionen 'han har fallit till den mörka sidan' har slutat vara en abstraktion och istället är 'den mörka sidan' en entitet som du kan dänga din ljussabel i. Löjligt.

Att en jedi skulle falla till den onda sidan för att han visar känslor eller för att han begår en orätt handling, är synnerligen löjligt.

En jedi utan känslor är definitivt ond. Eller en offer för en grym psykisk sjukdom. Det kanske är annorlunda i en galax långt borta, men då kan jag inte relatera till den alls. Att vara 'lugn och metodisk' är ofta en bra algoritm för att lyckas, men långt ifrån alltid. Vissa problem kräver ren envishet och intensitet.

Den mörka kraften verkar reflexivt tillbaka på individens egen uppfattning om rätt och fel. Det är oförmågan att följa sitt samvete eller att medvetet gå emot det, som är ondska. Du anser säkert inte att ett lejon är ont bara för att det äter lamm?

Precis som i Star Wars får de 'mörka' ninjorna kraft från hatet. Och som följd blir de riktigt olyckliga och bara mer benägna att hata. Det är alltså inte det viktigaste vilka handlingar de utför utan hur dessa handlingar påverkar dem själva som är avgörande för deras fall. Jämför Anarkins fall och Saskes fall. Vilken av de två är mest levande?
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Fulkultur?!

Och om naruto är fulkultur, vad sjutton är finkultur för dig? Berätta för all del, eftersom jag fick ett löjligt behov av att få fortsätta berätta om mina ingående studier av förding, shakespeare, trollflöjten, bach och... Tja vi ska inte gå händelsen i förväg. :gremsmirk:
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Re: Fulkultur?!

Nu har jag varit dum och använt ett ord som ingen vet vad det är, så att alla kan hänga upp sig på det...


Fulkultur tycker jag är något som är lätt att konsumera, dvs majoriteten av all media. såpor, dokusåpor, hollywoodfilmer, sagan om ringen, osv...

Shakespeare är lite svår att placera men är nog kanske fulkultur, och Bach är defenitivt fulkultur.

Och sist måste jag säga att ordet "fulkultur" inte är en stämpel för det man tycker är dåligt, utan som jag sa innan, sånt som är lätt att ta till sig utan att behöva tänka eller tolka så mycket. Det finns faktiskt actionfilmer som är bra.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*Spoilerrisk för dom som inte sett episod III*

" Nej, det är knappast min första anime-serie. Jag tror att jag får en bättre upplevelse av Naruto för att jag ser 5-10 avsnitt åt gången istället för 20 min i veckan."

Jodå, visst är det så. Men om man ser 5-10 avsnitt åt gången så ser man rätt snabbt ikapp serien. Jag gjorde så fram till runt avsnitt 60. Sen hade jag sett ikapp serien på den tiden som det här beger sig (förra sommaren).


"George Lukas har fuckat upp Star Wars, och han har själv ingen aning om var ont och gott egenligen är längre."

Varför tycker du då att jämförelsen mellan StarWars och Naruto var så passande då, om StarWars nu är helt uppfuckat?


"En jedi utan känslor är definitivt ond. Eller en offer för en grym psykisk sjukdom. Det kanske är annorlunda i en galax långt borta, men då kan jag inte relatera till den alls. Att vara 'lugn och metodisk' är ofta en bra algoritm för att lyckas, men långt ifrån alltid. Vissa problem kräver ren envishet och intensitet."

Oh nej. Du behöver inte känslor för att vara moralisk. Moral kommer endast från följandet av en moralisk kod, och det är du fullt kapabel till att göra även om du undertrycker dina känslor. Och om man följer en moralisk kod alla andra håller med om så placeras man av allmänheten i kategorin god.

Där till kan man gott och väl vara både envis och intensiv utan att låta ens känslor styra sina handlingar.


"Den mörka kraften verkar reflexivt tillbaka på individens egen uppfattning om rätt och fel. Det är oförmågan att följa sitt samvete eller att medvetet gå emot det, som är ondska. Du anser säkert inte att ett lejon är ont bara för att det äter lamm?"

Jag tror inte att Palpatine eller Anakin/Vader saknar samvete. Däremot tror jag inte heller att de går emot sitt samvete när de gör som de gör. De är, som sagt, dominerad av sina känslor. Vader är mestadels dominerad av sin vrede precis som Anakin var innan han dödade Padmé. Då var han arg på sin egen oförmåga att rädda sin mor och efter det så har han arg på sig själv för att han dödade henne. Jag vet inte om du någonsin har varit riktigt förbannad på ditt eget agerande någon gång, men jag är rätt duktig på det. Jag kan relatera.

Anywho. Hela poängen med metafysiken i StarWars, oavsett hur löjligt du tycker att det är, är att om man låter sitt känsloliv dominera ens handlingar som Jedi så kommer man slutligen att falla till den mörka sidan. Naturligtvis inte om ens känsloliv leder till goda handlingar, men den gången det leder till en ondskefull handling. Nån gång när man låter sin rädsla, sitt hat eller sin vrede (eller dyl.) styra en så kommer man att bli korrumperad av den mörka sidans förföriska kraft, bit för bit. Istället för att ta den risken så har alla jedis valt att helt och hållet försöka isolera sig från sitt känsloliv.

Och för att återgå till den första frågeställningen huruvida Naruto på ett korrekt sätt gestaltar den mörka och den ljusa sidan i StarWars så tycker jag inte att den gör det. Just av ovanstående anledningar. Den goda (ljusa sidan) i StarWars handlar om att inte låta sin känslor dominera sina handlingar utan att bara kallt göra rätt i stället. I Naruto så är man god genom att kämpa för det man tror på, ära och genom att stå vid sina ord och framför allt genom att bejaka sin vänskap. Typisk pojk-manga i min åsikt :gremsmile:

Den stora skillnaden är att alla karaktärer i Naruto är extremt känslosamma och låter sina känslor dominera sina handlingar. Vilket avsnitt var Naruto inte fly förbannad liksom? Och i vilket avsnitt var inte Sasuke helt upplyft av sitt hämndbegär?

StarWars har en väldigt svartvit bild av ondska och godhet. Antingen så är man 3vil eller så är man god. I Naruto finns det definitivt många fler gråskalor, även om serien är lite för glättig för att verkligen bli allvarlig.

Om du vill se en animeserie med riktigt bra berättarteknik så vill jag nog snarast rekommendera Berserk. Slutet är superdupermegaknasigt på ett sätt som endast en äkta Japan kan prestera, men upp tills dess så är det en fantastiskt välbyggd historia. Och den är aldrig glättig och den är alltid allvarlig. Mums :gremsmile:

Missförstå mig fel nu. Jag gillar Naruto. Jag ser på det varje vecka och jag har jätteroligt åt det. Men jag tycker dels inte att berättartekniken är någonting särskilt exceptionellt och dels så håller jag inte med om din parallell till StarWars.


/Naug
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Naruto.. [spoiler risk]

tycker att naruto är en trevlig serie, i början så störde man sig något otroligt på naruto, men det har gått över. den känns lite små vuxen på ett tonårigt sätt, typ :gremsmile:

dock så skulle jag nog inte vilja se denna berättartekninken i star wars, specielt inte med alla tillbakablickar, så sjuuuuuuuuuukt störande att titta på sasukes bakgrund för trettioelfte gången, vi såg ju det för tre avsnitt sedan, vi behöver inte se det igen

dock så om man strök de flesta tillbakablickarna och tittar på hur sasuke går över från att vara "snäll" till något annat så tycker iaf jag att det beskrivs rätt bra, det känns mer rätt än anakins övergång i de tre första SW-filmerna

//Netfeed - som inte orkar skriva mer :gremsmile:
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
nästan OT

Varför tycker du då att jämförelsen mellan StarWars och Naruto var så passande då, om StarWars nu är helt uppfuckat?

Tja, det är en bra fråga. Jag antar att efter 10+ års lekande med alltifrån star wars-samlar figurer till rollspel så har jag succesivt skrivit om alla uppenbara felaktigheter omedvetet.

Oh nej. Du behöver inte känslor för att vara moralisk. Moral kommer endast från följandet av en moralisk kod, och det är du fullt kapabel till att göra även om du undertrycker dina känslor. Och om man följer en moralisk kod alla andra håller med om så placeras man av allmänheten i kategorin god.

Vem har sagt något om moral? Självklart kan man följa en (moralisk) kod även utan varken samvete eller känslor.

Du har en klar poäng i att den ljusa sidan i (nya) Star Wars mycket väl kan gestaltas av vikten att göra "rätt" och inte låta sig styras av känslor.

Det uppenbara problemet är att det inte finns något "rätt". Visst skulle man kunna säga att "rätt" är att följa lagen, men då har ju Sith "rätt" så fort de tagit makten. I naruto kan åtminstone rätt förankras i karaktärernas känslor, och framförallt i betraktarens känslor.

Naruto är som jag önskar att star wars skulle ha berättats. Nuvarande star wars är blaj och en grym besvikelse på barndomens största filmäventyr. Fast det kanske är en fråga om min personliga utveckling :gremgrin:

Tack för tipset förresten. Du råkar inte har en trevligt standadiserad checksumma också, eller URI till dylikt? ;-)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: nästan OT

"Naruto är som jag önskar att star wars skulle ha berättats. Nuvarande star wars är blaj och en grym besvikelse på barndomens största filmäventyr. Fast det kanske är en fråga om min personliga utveckling "


Aha, jag tror förstår vart missförståndet kommer ifrån här. Du menar på att Naruto gestaltar dynamiken mellan den ljusa och mörka sidan i StarWars så som du har tänkt dig det. Det an jag förstå, det finns vissa paralleller att dra, och har man en bild som endast är byggd på de tre första filmerna (IV - VI) så kan jag åtminstone börjar förstå varifrån du kommer. Men, jag är som sagt ingen tankeläsare. När du säger "StarWars" så läser ju jag givetvis in episod I - III också och en väl utvald del extrafluff som släppts runt omkring av Lucasfilms.


"Tack för tipset förresten. Du råkar inte har en trevligt standadiserad checksumma också, eller URI till dylikt? ;-)"

Nä. Jag vet faktiskt inte vart man kan ladda ner Berserk (Nota bene: det är fortfarande lagligt att ladda ned saker i Sverige, så du behöver inte hysch-hyscha om det ännu). Jag betalade faktiskt för min när jag fick den varmt rekommenderad av Utopia, och det är helt klart värt det. Men nu har jag lagt ned ungefär så mycket pengar jag har råd med på DVDer på ett tag (6 DVDer är inte gratis). Så när som på det flummiga slutet dock som jag tycker att dom skulle kunna gjort om till animeversionen. Jag kan förstå det i mangan, eftersom den fortsätter med många kapitel efter den händelsen, men i animen så blir det bara bisarrt :gremfrown: Men det är faktiskt en av dom få animeserier som jag har sett som har varit gripande, på riktigt.


/Naug
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: nästan OT

"Jag kan förstå det i mangan, eftersom den fortsätter med många kapitel efter den händelsen, men i animen så blir det bara bisarrt "

Sant, men det var också det som fick mig att börja läsa mangan. Fast det kanske är det som meningen?
Handlingen i Berserk tycker jag känns väldigt mycket fantasyrollspel. Det skulle kunna vara grunden för en utmärkt kampanj. Det lilla legosoldatgänget som med list och mod växer sig större och större på sin väg till makten (jag menar handlingen i animen alltså).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Du _är_ arrogant. :)

Att en jedi skulle falla till den onda sidan för att han visar känslor [...] är synnerligen löjligt.
Det är ju det som är så häftigt. I alla vanliga (västerländska) filmer så är det ju alltid de onda som talar om plikter, medan de goda följer sina känslor och instinkter. Anakin faller åt den mörka sidan för att han gör annorlunda (men, märk väl, han ställer ju balans till kraften genom att i slutändan agera efter sina känslor ändå, så det är ändå inte så enkelt som det kan verka).

Nå, jag läser bara Naruto i Shonen Jump, men där älskar jag den. Den är väldigt välberättad, måste jag säga, men jag har inte kommit så långt att jag kan säga något om det andra ni talar om i den här tråden. Det gläder mig dock att det verkar som om Naruto fortsätter vara bra i många episoder till.
 
Top