Nekromanti Narnia - nu som film

walium

Ganska töntig, faktiskt
När jag var och såg "Liftarens guide till galaxen" på bio igårkväll så såg jag även trailern för den nya Narnia filmen. Inte särskilt förvånande med tanke på att både Harry Potter och Sagan om ringen blivit film. Jag har läst samtliga böcker om Narnia i min tidiga ungdom och då gillade jag dem, men jag misstänker att om jag läst om dem idag så hade jag stört mig rätt fett på deras kristna präktighet. Jag undrar om jag kommer att ha samma problem med filmen trots att den såg rusktigt häftig ut i trailern. Hursomhelst, vad är ert förhållande till böckerna om Narnia och vad tror ni om den nya filmen?

Officiell hemsida och en fansida.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag såg en tecknad variant av "Häxan och lejonet" någon gång i början av 1980-talet och tyckte att det var skitbra. Sedan gick det några år, till 1986 tror jag, när programledaren i Sommarmorgon tipsade om boken, varpå jag rusade iväg till biblioteket och lånade hela serien.

I den åldern ser man bara historien och inte det starkt kristna budskapet. Böckerna är dock fortfarande läsvärda, även om den underliggande allegorin skiner igenom rätt rejält.

Min favorit är dock den boken som nästan ingen verkar ha läst, nämligen "Hästen och hans pojke". En härlig äventyrshistoria i orientalisk miljö, med en storstad jag har allvarliga planer på att stjäla...
Nästa favorit är det dystra, postapokalyptiska avsnittet ur "Min morbror trollkarlen" där barnen hamnar i den döda världen Charn, där en blodröd sol hänger tungt över en sedan länge övergiven gigantisk ruinstad.

Så länge de filmar de två böckerna så är jag nöjd. Men det lär ju knappast hända.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nästa favorit är det dystra, postapokalyptiska avsnittet ur "Min morbror trollkarlen" där barnen hamnar i den döda världen Charn, där en blodröd sol hänger tungt över en sedan länge övergiven gigantisk ruinstad.
Jag läste om den boken i början av sommaren av någon obskyr anledning. Delen i Charn är verkligen fantastiskt bra. Det är synd att boken sedan blir präktig och bottenlöst tråkig när de väl kommer till Narnia.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Trailern kändes som om det var häxan o lejonet de skulle göra...

Ulfgeir

Swashbuckler
Jo, filmen kan bli väldigt bra. Man får hoppas det i alla fall. När jag var liten såg jag den tecknade serien som gick på tv då och uppskattade den mycket. Har tyvärr inte sett de andra inspelningarna.

Och ja, jag stör mig på den inte direkt subtila kristenheten och evangelismen i böckerna. Vill jag ha religiös dogma nerkörd i halsen så går jag hellre till ursprungsberättelsen.
Fast klart vissa av Narnia-böckerna har ju ett literärt värde, vilket jag inte anser bibeln ha.

Kommer jag se filmen? Självklart.

/Ulfgeir

Saxifrage

Hero
TV-serier [lätt OT]

De flesta såg väl den tecknade versionen av Narnia i SVT:s morgonprogram, men jag minns att det också sändes en icke-tecknad version med riktiga skådespelare och riktigt usel rekvisita; Lejonet Aslan såg ut som en julprydnad och hans rytande lät som en svårstartad Volvo 245. Jag minns också ett bäverpar som liknade nåt från Staffan Westerbergs historier.

Nån mer än jag som minns den serien?

MrG

Swashbuckler
Re: TV-serier [lätt OT]

Har sett glimtar, har för mig att skådisarna var okej och att rekvesitan var BBC-standard...

Hunk

Hero

Japp, det var en BBC-producerad serie, där dessutom en hel del av djuren och varelserna var animerade som i en taskigt tecknad film. Den gick på svensk TV ett antal år senare än den tecknade versionen, så när den gick tyckte åtminstone jag att den var betydligt sämre än den tecknade. Den finns utgiven på DVD (jag har sett den på SF-bokhandeln) om någon är intresserad. Den torde i alla fall ha ett kultvärde.

Pom

Swashbuckler
Charn är jättekul. Jag satte in den världen i mitt Spelljammeruniversum för länge sedan (fast inte har någon PC åkt dit än... :zeppelinare:).

Pom

Swashbuckler

Har sett glimtar, har för mig att skådisarna var okej och att rekvesitan var BBC-standard...
Jag har samma minnesbild. Särskilt de essentiella barnskådespelarna var fullt godtagbara, något britterna brukar klara betydligt oftare än svenskar.

Jag läste Narnia som liten och hade stort utbyte då. Böckerna vänder sig ju till barn och har en viss tidsbundenhet (såvitt jag minns, det var decennier sedan jag läste dem), men just den oförställt kristna symboliken känns fortfarande rätt fräsch, eftersom den är så ovanlig i fantasy.

Film(erna) blir rimligen underhållande. Möjligen kommer de att förlora mer än LotR på fältslagsfokuseringen som verkar bli norm.

Feuflux

omjonasson.se

Samma här.. eller nåt, jag var så jäkla ung att jag inte minns särskilt bra. Kritiskt sinne dyker upp i senare åldrar (om alls) så... Givetvis hajjade jag inte att det fanns några kristna referenser heller utan tyckte bara det var en schysst story.

Sedan läste morsan högt för mig ur några av böckerna... det måste varit ännu tidigare. Tror inte jag läst den allra första boken på egen hand någon gång.

Men om filmen håller sig från alltför tydligt moraliserande så kan det säkert bli hur bra som helst.

Yheela_UBBT

Veteran
Läste Narnia på mellanstadiet, rusade genom hela serien och satt sedan som klistrad vid serien då den visades.
Såg trailern för ett tag sedan och känner mig smått hoppfull... tänker dock inte hoppas allt för mycket eftersom det är så tråkigt att bli besviken. :gremtongue:

*önskar att hon hade en dörr i garderoben, nostalgi.*

Bombu

Hero
Jag har läst samtliga böcker om Narnia i min tidiga ungdom och då gillade jag dem, men jag misstänker att om jag läst om dem idag så hade jag stört mig rätt fett på deras kristna präktighet.
Jag tycker de var charmiga och mysiga när jag läste dem, länge sen var det förstås.

Om du stört dig på deras kristna präktighet beror nog helt enkelt på hur allergisk du är för det.

Jag tror nämligen att vi alla har allergier för saker som gör att vi inte klarar vissa koncept, för mig får det gärna ha lite kristna undertoner det stör mig inte alls men för dig kanske det är just det som får din allergi att gå igång.

Men historierna är charmiga och filmen har ju alla möjligheter att bli sevärd.

Men som sagt ibland är det viktigt att känna till sina egna allergier och sätta förväntningarna utifrån det.

Lycka till