Nekromanti Nanoteknologi och vapen...

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Har ett par frågor som man hoppats få lite hjälp med*blinkar sött*....

I arbetet med mitt science fiction-rollspel Mirage har jag nu kommit till det ounvikliga kapitlet "strid"(okej, jag är lite tråkig och kör med gamla inprövade kapitelrubriker som "rollpersonen", "färdigheter" unt so weiter)....
Rollspelvärlden Mooretec är en någorlunda framtida värld(ligger dryga 60-70 år före oss) och med andra ord har man ganska nutida och något framtida vapen, vilket jag personligen knappt vet peppar om... (Jag vet iofs hur man använder en älgstudsare, men där någonstans upphör mitt kunnande) Så nu behöver jag lite hjälp här:
- Hur många olika sorters vapen bör man ha med? Har lyckats klura fram fyra stora, eh, grupper av vapen; Skjutvapen, Svärd, Kombivapen(kombinerade svärd och skjutvapen) och Övriga vapen.
- Vilka vapen bör man ha med? Elelr rättare sagt, vilka av Våra Nutida vapen kan man ha med?
- Hur stor "räckvidd" har ett "vanligt" skjutvapen? Ett gevär?
- Hur många olika sorters ammunition bör man ha med?

Hjälp, blir alldeles snurrig av allt det här...

Så, en liten fråga om inspiration... På Mooretec börjar det bli allt vanligare med så kallad nanoteknologi.... Tekniken är än så länge ganska primitiv och allmänt svindyr...Det jag undrar över är om någon har några idéer om vad man kan utföra med hjälp av nanoteknologi?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"- Hur många olika sorters vapen bör man ha med?"

Jag föredrar Gevär, Pistol och Närstridsfärdigheter som övergripande grupper.

"Kombivapen" lät väldigt Mutant Chronicles, men det kanske är en stil som du har valt till din värld. Eller har du måhända sett för mycket på Farscape?

I vapenlistan skulle jag nog slänga upp ett par tre olika vapen av varje sort, till exempel Liten Automatpistol, Stor Automatpistol, Liten Revolver, Stor Revolver, Liten K-pist, Stor K-pist, Finkalibring Automatkarbin, Grovkalibrig Automatkarbin, Gevär, Prickskyttegevär, Löjligt Stort Prickskyttegevär, Lätt Kulspruta, Medeltung Kulspruta (typ).

"- Vilka vapen bör man ha med? Elelr rättare sagt, vilka av Våra Nutida vapen kan man ha med?"

Det beror på hur utvecklingen har gått. Har utvecklingen accelererat hejdlöst så är det inte troligt att nutida vapen finns i produktion. Har utvecklingen blivit sådan att det tar mer och mer tid och pengar att utveckla en ny produkt så kan de mycket väl vara kvar.

"- Hur stor "räckvidd" har ett "vanligt" skjutvapen? Ett gevär?"

Det beror på vad du menar med räckvidd. Menar du så långt som de kan skjuta som mest så är det kilometer. Menar du praktiska avstånd i strid så ligger det omkring tiotalet meter för pistol och k-pist, omkring hundratalet meter för gevär och automatkarbiner och några hundra meter för kulsprutor och prickskyttegevär.

"- Hur många olika sorters ammunition bör man ha med?"

Knappt några alls, egentligen. Har du med olika vapenmärken behöver du definitivt ha med olika ammunitionssorter. Om du bara har de grupperna ovan så är det inte så viktigt.

"Det jag undrar över är om någon har några idéer om vad man kan utföra med hjälp av nanoteknologi?"

Det mesta som är repetitivt och litet:

* Spinna superstarka kolfibrer så att man kan bygga skottsäkra västar, fordonskarosser, superhöga hus eller rymdhissar.
* Reparera skadade celler, jaga cancerceller, virus och bakterier, eller utföra mikrokirurgi.
* Kapsla in miljögifter så att de blir ofarliga och därmed sanera soptippar, oljeläckor, kärnkraftverk etc
* Bryta ut syre ur oxider för att till exempel terraforma Mars.
* Tillverka nanomaskiner.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Kombivapen" lät väldigt Mutant Chronicles, men det kanske är en stil som du har valt till din värld. Eller har du måhända sett för mycket på Farscape?

<hr></blockquote>



Hm...har inte sett så mycket av Mutant, vet typ att det existerar....har heller inte sett Farscape(tyvärr)/images/icons/sad.gif....Kombivapnen är helt enkelt ett skumt påhitt direkt från min skumma hjärna. /images/icons/wink.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det beror på vad du menar med räckvidd

<hr></blockquote>



Mjae...menade väl ungefär hur långt ett vanligt "svensson-vapen" kan skjuta för att göra "full skada" eller något.... Hur långt man kan skjuta innan skadeeffekten börjar, eh, minska eller helt försvinna. Men jag vet som sagt peppar om sånt här. Gör, låt säga, en pistol lika stor skada på en gubbe som står 5 meter ifrån skytten som en gubbe som står 55 meter ifrån skytten...det var så jag menade....

I övrigt vill jag bara tacka!
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Ja, ett tips från mig är att inte bry sig om att en kula skulle göra mindre skada på längre avstånd. Jag är inte säker, men jag tror att det räcker att en kula har en hastighet av 30-40 m/s, för att tränga genom huden, och det har kulan på ett avstånd av ca 3500 m. En kulasutgångshastighet ligger kring 800-1100 m/s.
Och det är ju bara ett rollspel...
Men ett nutida vapen, t.ex. M16, AK5 (FNC), AK47, FAMAS, HK33, har en effektiv räckvidd på 300-500 m. Både M16 och AK47 har funnits i 40-50 år, dock i lite annorlunda utformning, men i stort sätt samma vapen. Så det är inte så stor skillnad på vapenfronten från "då" och nu.
Men kolla på de vapen som den andra personen skickade med - sådana vapentyper kan ju alltid vara intressanta. Lägg märke till den hylslösa ammunitionen, och användandet av "kombivapen": automatkarbin och granatkastare i ett. Sedan är det bara att ta fram kreativiteten och fantasin för att tillverka din egen vapenflora...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Gör, låt säga, en pistol lika stor skada på en gubbe som står 5 meter ifrån skytten som en gubbe som står 55 meter ifrån skytten...det var så jag menade...."

Praktiska stridsavstånd beror inte på att skadeverkan förminskas, utan på grund av att sannolikheten för träff blir så låg att det inte är någon mening med att skjuta. Det har mer att göra med ammunitionens ballistiska egenskaper och hur väl vapnet hanterar dessa. En pistol gör mätbart mindre skada på 55 meter jämfört med 5, men inte så mycket att det är vettigt att simulera det i rollspel. En kula kan mycket väl vara dödlig på kilometers håll - för några år sedan inträffade det en dödsolycka uppe vid Boden, då en kula for iväg över vallen på en skjutbana och träffade en bilist i tinningen så att han dog. Avståndet var omkring 4 kilometer.

Det viktiga är att träffarna är så ofantligt mycket mer sällsynta på 5 meter än på 55 meter, att det helt enkelt inte är lönt att skjuta på 55 meters håll. Sannolikheten för fyrakilometersträffar är inte hög, så att säga.

Av den anledningen är pistoler och k-pistar närstridsvapen. Man använder dem i trånga utrymmen där det dels finns lite utrymme att hantera vapnet och dels korta avstånd till målet. K-pistar har genom sitt stadigare tvåhandsgrepp ofta något längre praktiskt avstånd än pistoler, även om de använder samma ammunition.

Gevär och automatkarbiner används huvudsakligen på längre avstånd än pistoler, dels genom att ammunitionen går snabbare och därmed rakare och dels på grund av vapnets utformning. Längre pipa innebär att kulan riktas under längre sträcka, varför precisionen blir större. Därmed kan man också skjuta på mål på längre avstånd, på upp till ett par hundra meters håll. Längre avstånd än så är inte praktiska, på grund av riktmedel och begränsningar hos skytten - skytten kan helt enkelt inte hålla sig tillräckligt still.

Prickskyttegevär har ännu högre precision och använder speciell ammunition som har bättre ballistiska egenskaper ("går rakare") än vanlig ammunition. Tillsammans med stöd, effektiva riktmedel och en bättre utbildad skytt så kan dessa vara effektiva på kanske en halv kilometers håll. De riktigt perverst stora prickskyttegevären kan döda på kilometers håll - världsrekordet i riktat dödande skott sattes i Desert Storm 1991, med en Barrett M-82A1 som väger omkring 15 kg. Avståndet var 2180 meter.

Medeltunga kulsprutor är praktiska vapen på upp till en halv kilometers håll, och lätta kulsprutor på några hundratal meter. Där beror det inte på precision, utan på eldvolym. Man skjuter inte mot ett mål med kulspruta, utan mot en yta. Skulle målet befinna sig i ytan så är det synd om målet, eftersom man vanligtvis skjuter salvor om tio till tjugo skott ("minst nitton" som vårt plutonsbefäl brukade vråla).
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
- Hur många olika sorters vapen bör man ha med? Har lyckats klura fram fyra stora, eh, grupper av vapen; Skjutvapen, Svärd, Kombivapen(kombinerade svärd och skjutvapen) och Övriga vapen.

Korta skjutvapen, långa skjutvapen, närstridsvapen och slagsmål. Det enda närstridsvapen som militären använder är kniv - och det är bara om man inte har tillgång till ett ljuddämpat skjutvapen.

- Vilka vapen bör man ha med? Elelr rättare sagt, vilka av Våra Nutida vapen kan man ha med?

I stort sett alla nutida vapen. Det enda som egentligen gör att vapen slutar användas är att reservdelar och ammunition slutar tillverkas, och de vanligaste vapnen i dag använder väldigt få olika ammunitionstyper.

Framtida vapen kan vara:
DLP (flytande bränsle) projektilvapen. Finns med i Neotech, och kommer nog finnas i praktiskt bruk inom 20-30 år. Fungerar i stort som vanliga projektilvapen men ammunitionen blir lättare och eldhastigheten kan vara mycket hög.
Elektromagnetiska projektilvapen. Ypperliga prickskyttevapen (mycket hög mynningshastighet) men om inte någon uppfunnit ett superbatteri så kommer skytten bara kunna skjuta några få skott innan han måste ladda om batteriet.
Gyrojetvapen (raketvapen). Kuriosa. Raketvapen är mest användbara i fritt fall (i rymden m.a.o.). De funkar hur som helst ungefär som en lätt granatkastare.
Tänk på att nästan alla automatkarbiner lär ha en granatkastare inbyggd, antingen enkelskott eller med ett (litet) magasin (runt 5 granater).

- Hur stor "räckvidd" har ett "vanligt" skjutvapen? Ett gevär?
- Hur många olika sorters ammunition bör man ha med?


Se de andra svaren. Ammunition för vanliga skjutvapen är ganska ointressant (det är en metallbit som går fort i olika varianter), hagelgevär kan ha vanlig kula eller hagel. Granatkastare är lite intressantare, där kan ammunitionen delas in i högexplosiv, pansarbrytande (riktad sprängverkan), flechette (hagelskott) och kemisk (rök, giftgas, brandgranat (vit fosfor) eller vad man kan komma på).
Kom att tänka på en sak till vad det gäller träffsäkerhet. Det är fullt tänkbart att militären börjar med HUD-sikten (vapnets träffpunkt visas på en diplay i hjälmen) och inbyggda stabilisatorer i vapnen (ett gyrosystem som motverkar att skytten darrar) inom 50 år. Det kommer göra vanliga infanterivapen bra mycket träffsäkrare än idag - stridsavståndet kan mycket väl bli uppemot 500 meter.

Så, en liten fråga om inspiration... På Mooretec börjar det bli allt vanligare med så kallad nanoteknologi.... Tekniken är än så länge ganska primitiv och allmänt svindyr...Det jag undrar över är om någon har några idéer om vad man kan utföra med hjälp av nanoteknologi?

Medicin och tillverkning av små föremål. Rent teoretiskt så skulle man kunna tillverka en "mekanisk" superbakterie men det ligger långt fram i tiden. Ett stort problem är att det inte finns någon vettig energikälla för nanorobotar än, troligen kommer man mata dem med energi utifrån.

/Henrik
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Re: Helt meningslös kommentar

Själv föredrar jag salvor på 25-35 skott(ja jag älskar min FN MAG)/images/icons/grin.gif
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Nanoteknologi

På Mooretec börjar det bli allt vanligare med så kallad nanoteknologi....

Skulle det utspelas 60-70 år in i framtiden? Tänk på att många menar att vi kommer att få se de första tillämpningarna av nanoteknik i praktisk bruk relativt snart (10-15 år, kanske tidigare). Framgångarna de senaste åren har varit enorma och utvecklingen accelererar. Jag skulle inte ens våga göra förutsägelser om vad som händer om 60-70 år, och tror personligen på så stora förändringar att ingen av oss ens kan föreställa oss det. Långt svårare att begripa än Internet för en medeltidsbonde. Nanotekniken spelar en stor roll, kanske den största bland alla nya tekniker, i dessa förändringar.

För lite idéer om nanoteknik, se här (Danska):
http://www.sciencesite.dtu.dk/nano/Histo...ntroduktion.htm

MIT utvecklar superuniform åt USAs armé:
http://www.popido.com/html/article.php?sid=301

...och som av en lycklig slump har MIT Technology Review ett specialnummer om just nanoteknik just nu:
http://www.techreview.com
till exempel:
http://www.techreview.com/articles/upstream0402.asp
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Ne nu talar du ur nattmössan Krille!!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

De riktigt perverst stora prickskyttegevären kan döda på kilometers håll - världsrekordet i riktat dödande skott sattes i Desert Storm 1991, med en Barrett M-82A1 som väger omkring 15 kg. Avståndet var 2180 meter.

<hr></blockquote>



Nej nej nej!!! Vilken vapenbög som helst vet ju att världsrekordet i riktat dödande skott sattes i Vietnam med en .50 kalibers M2 av Carlos "White feather" Hatchcock på en distans av 2500 yards eller runt 2300 meter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Re: Pickadulver man

Hmmm, den där självskjutande försvars systemet liknar jekligt mycket de från Alien 2.

När det gäller automat karbiner så tror jag starkt på G-11 konceptet. Det är bara så mycket saker som kan gå fel i OICW systemet(som med så mycket andra amerikanska vapen, M-16 är nära nog ett skräckexempel. De tycks tro att hela världens slagfält är en metikulöst rengjord plats där det inte finns skräp på landningsbanor, lera i djungeln eller snö i nordmarkerna).

G-11 är å andra sidan enormt säker och tålig på samma sätt som utmärker andra H&K klassiker för militärt bruk.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Har redan sett ett par sådana från en site

Var någon H&K fansite som hade med hela historien bakom G11 projektet osv. 4 korta videos, en hel massa bilder på en massa olika av prototyperna och dess utom en bild på koncept modellen av pistol varianten av deras hylslösa system.
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Re: Nanoteknologi

60-70 år? ...kopiera offensiv vetja /images/icons/hairy.gif
gunblades är förresten ett riktigt misslyckat concept. Inte för att jag inte skulle vilja rollspela en gunblader, men förvänta dig inga gunbladekrig om 60 år.

Hur realistiskt det är vet jag inte, men jag kan STARKT rekommendera dig att spela Deus Ex om du ska ha Nanaotec-inspiration. (eller bara vill ha jävligt kul)
 
Top