Nekromanti Namnhjälp!

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Ok, första posten på det nya forumet!

Jag har skapat ett folkslag som tagit byggande i sig till en ny nivå: att bygga är deras hela samhälle, deras religion. De bygger med stora granitblock, det vill säga samma byggstenar som historiska kulturer använt för bygge av till exempel pyramiderna eller templen på Malta, och så vidare (i övrigt är Byggarna på ungefär den tidens tekniska nivå).
Hos Byggarna har jag uppfunnit ett heligt kast eller så som arbetar med enorma gonger och skålar gjorda av metaller eller väldigt hård sten som klongar och vibrerar när man slår på dem (tänk uppochnedvända kyrkklockor). Dessa vibrationsskålar används sedan bland annat för att platta ut fundament vid stora byggen och vid olika riter och samlingar.

Nu till mitt problem: vad ska de som hanterar skålarna heta?

Jag tänker mig gruppen som sekluderad från resten av samhället, som döva och mytomspunna. Jag tänker mig att de kommer dragandes på oxspann med sina enorma skålar och plattar ut sand och grus med sakrala ljud och att ingen riktigt vågar prata med dem.

Nu heter de Vibratorer i min text, och det känns inte riktigt rätt.

Jag har hittills nästan inga påhittade namn i texten för jag intresserar mig inte för lingvistik, så tänk ett namn som är målande, praktiskt eller häftigt.
 
Top