Nekromanti Namnhjälp

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har suttit och donat med ett rollspel ett tag, med arbetsnamnet "biblioteksvärlden". Det ska vara ett enkelt och trevligt fantasyrollspel med mycket tunnelkräl, om än inte särskilt klassiskt.

Bakgrunden är att det en gång i tiden fanns ett stort imperium som färdades mellan stjärnorna i enorma eterskepp. Kruxet var att de inte hade uppfunnit CD-skivan, flashminnet eller hårddisken, så information fick lagras på det gamla hederliga sättet: som bokstäver på papper. Med ett stort imperium så blir det mycket papper, så mycket att det till slut behövdes ett bibliotek så stort att det täckte en hel värld i ett kilometertjockt lager för att förvara alla böcker. Sen kollapsade imperiet, som imperier gör då och då, och biblioteksvärlden fick klara sig själv.

Eftersom näringsvärdet i böcker inte är så högt - därmed inget sagt om fiberinnehållet - så var det inte så många som klarade sig. De som överlevde gör det genom att odla svamp i övergivna läsesalar, där små samhällen har växt fram. Handel mellan samhällena kräver expeditioner genom korridorer, boktravar och lager med bokhyllor överallt. De är inte helt ofarliga, eftersom en del av biblioteket användes som museum och zoo för att visa upp och forska kring alla mystiska varelser som fanns på imperiets många världar. En hel del av dessa varelser har alldeles för många tänder för expeditionernas väl och ve.

---

Det om bakgrunden. Nu till huvudfrågan för inlägget: vad ska spelet heta? Det bästa förslaget hittills har kommit från Rising, nämligen "ex libris", men det är lite för osvenskt för min smak. Observera att jag inte vill ha ett namn på världen, utan ett praktiskt, kort och helst svenskt namn spelet. Helst vill jag slippa anspelningar till Biblioteket i Babel också.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
»Ex libris« gillade jag, men det är dessvärre bara en bokstav ifrån Götterdämmerungs »Lex libris«.

Varför inte »Från A till Ö«? Eller kanske »Lexikon«? Eller »Bibliotheca«? »Bibliomunda«? Inte så svensk det heller visserligen, men ändå.

Hur som helst måste ju bibliofiler, bibliofober, bibliomaner och bibliognoster finnas som arketyper (eller motsvarande) i spelet. Snälla säg att det finns!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"»Ex libris« gillade jag, men det är dessvärre bara en bokstav ifrån Götterdämmerungs »Lex libris«."

Mmm. Det är en extra orsak till att ett namn behövs.

"Hur som helst måste ju bibliofiler, bibliofober, bibliomaner och bibliognoster finnas som arketyper (eller motsvarande) i spelet. Snälla säg att det finns!"

...jag undrar hur en bibliofob skulle kunna äventyra alls i ett bibliotek. :gremgrin:

Men det finns ett libriologgille som ansvarar för utforskande och kartläggande av biblioteket. Åtminstone bibliofiler och bibliognoster borde passa in där.

Det finns för närvarande sex gillen som man kan tillhöra som äventyrare, och ju högre rang man har inom gillet desto häftigare hatt har man. Naturligtvis har varje gille sin egen hattstil.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Det om bakgrunden. Nu till huvudfrågan för inlägget: vad ska spelet heta? Det bästa förslaget hittills har kommit från Rising, nämligen "ex libris", men det är lite för osvenskt för min smak.
Läslampor & Luntor? Vitterhetquest? Ni-na, ni-na, ni-nanna?

/Anders (som inte är till minsta nytta)

------------------------------------
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
»Ex libris« gillade jag, men det är dessvärre bara en bokstav ifrån Götterdämmerungs »Lex libris«.
Varför inte bara »Libris« i sådana fall?

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Lyceum (kort, någorlunda rätt, lättuttalat, estetiskt)

Mythos (som ovan)

(Varianter av Libris får mig bara att somna alt. tänka på Götter...)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
En fråga - jag får känslan att det är lite... "Harry Potter-fantasy"-stämning? Korrekt eller vad är det tänkt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Stämningen

"En fråga - jag får känslan att det är lite... "Harry Potter-fantasy"-stämning? Korrekt eller vad är det tänkt?"

Bra fråga, speciellt med tanke på att "Harry Potter-fantasystämning" är så läbbans subjektivt och öppet för tolkningar. Så jag ska försöka förklara stämningen en aning.

Till att börja med, det finns ingen enskild förebild från litteratur eller film. Den största influenserna kommer från filmen Labyrinth (den skitkoola labyrinten och alla knasiga saker och varelser i den) och mangan Negima! (biblioteket på högstadieskolan är så stort att det finns en studentförening som sysslar med att utforska den och göra expeditioner i dess inre). Vissa småinfluenser kommer från alla möjliga mystiska ställen, inklusive mmorpg't ROSE Online (hattarna), Linda och Valentin (den sjunkande staden), Neverwhere (alla häftiga underjordiska platser), Star Wars (Coruscant), Sagan om Ringen (Moria), Skattkammarplaneten (eterseglarna) och en massa annat. Men den viktiga influensen är fortfarande Labyrinth och Negima.

Ajustdet, man ska nog inte uppskatta BESM Dungeon som en slags anti-influens: jag hade förväntat mig en modul om dungeoneering, men vad jag fick var en... tja, en dungeon i äkta 1980-talsanda, inklusive en taffligt hopslängd by med tillhörande land och lite nya monster till BESM. Det andades mycket Dimön över modulen, och även om det var nostalgiskt så var det ju inte "rätt". I vilket fall så var BESM Dungeon så att säga startskottet för biblioteksvärlden genom att vara så "fel". Den här gången skulle det göras "rätt", liksom.

Spelet är definitivt inte gravallvarligt eller ärkeseriöst. Det är mest trevligt och mysigt. Stämningen kan nog sammanfattas som "lekfull" och "upptäckande". Den biten kan nog användas om Harry Potter också, men sen kommer skillnaderna. Det finns egentligen ingen metaplott, i alla fall inte än så länge, ingen uppgörelse mellan Harry och Voldemort som väntas i framtiden. Allt är mest en ursäkt för att ha ett enormt stort bibliotek fullt med konstiga saker och att göra expeditioner in i biblioteket.

Inte för att det inte finns plats för metaplottar - förutom att det finns monster i biblioteket som har egna planer och en klase konkurrerande gillen och samhällen så har man ett interstellärt imperiums historia och teknik att utforska. Men än så länge så är inte metaplottar så viktiga.

Hoppas att det hjälper att kasta lite ljus över stämningen som jag är ute efter.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Tystnaden

Ett kärnfullt men kanske mindre säljande namn är HYSSSCH!!! Alla vet ju att man måste vara tyst på bibliotek...

"Bortom Ä" kanske också funkar...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Pärmbärarna?

Särskilt då som travesti på "svärdbärarna"...

Jag vill förresten spela "Conan the Librarian!" :gremwink:

/Sax, Groo pärmbäraren
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Re: Mer

"Biblioteket" (duh)

"Historiens Vingslag"

"Kunskapskällan"

"Försvunnen kunskap"

"Abrakadabra"

"Gutenberg" ,-)

"Gåtornas Tempel"

"Gåthem" (Skymningshem... Gåthem... Nåja)
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Bara för att komma med några x&y förslag, där x=något bokförknippat och y=någon varelse: (Nu är det fullt möjligt att någon annan redan kommit med identiska förslag men...)

Hyllor & Hyggelmonster
Böcker & Bokmalar
Skrifter & Skelett
Luntor & Lindormar
Avdelningar & Alfer

...ok, den där sista var jättedålig. Jag lägger av nu.
Förresten, kan folket i biblioteksvärlden generellt läsa de böcker som omger dem?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
kanske...

- Korri'dor (korridorer)
- err, neverending library (oändliga biblioteket)
- Kunskapslabyrinten
- Kunskapshem, Bibliotekhem
- Papperstrassel
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag gillar korta, effektfulla namn, gärna efter någon företeelse i spelvärlden.

Bokvärlden
(om man vill göra det enkelt för sig)

Alexandria
(då bör förstås planeten ha samma namn)

Bibloskrönikan
(efter boken som historikergillet antecknar världens historia i)

Eller finns det någon biblioteksterm man kan använda sig av? Nightowl?

/R
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Yay, Biblioteksvärlden!

Okej, i egenskap av Stadenmiffo tycker jag ju att Biblioteket duger utmärkt, för det första :gremgrin:

Annars... Dokumentdetektiverna? Mitt Liv som Libriolog? 400 mil uppför Bokfloden med en Ottomotor?

Alltså, grejer som »Kunskapens Stigar« eller whatever låter ju helt off, alldeles för allvarligt för ett spel där ens status mäts i enheter hatt. Det är synd egentligen att spelet inte är en seriespinoff, för då hade man kunnat döpa den till något lagom gladfånigt med ett figurnamn i, typ »Mäster Egads Märkliga Expeditioner«, »Magisk Mekanurg Bengtsson 17« eller »Indiana Jones och de Bortglömdas Bibliotek«. Eller något.


/Feliath — svårt att hålla fingrarna borta från Borges :zeppelinare:
 
Top