Namngivning av rollspel/äventyr

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tror ingen i tråden tog upp just det, och jag tänkte att jag ska väl inte vara den som.. eh gnäller heller. Men, till Svärdets sång - "Korpens klagan", till Kopparhavets hjältar - "Sirenens klagan" och nu till Eon - "Klostrets klagan".

Vad är det med lament-trenden bland svenska fantasy-rollspel? Tänkte ingen på respektive förlag på detta? Är det det de gjorde? Kan man spela alla tre i en episk crossover-whine-kampanj?
Mmm... Det blev lite olyckligt. I vårt fall så tänkte vi inte på Svärdets sång, förrän efter. Och tyckte att namnet var så bra och passande att vi beslöt att behålla det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Tror ingen i tråden tog upp just det, och jag tänkte att jag ska väl inte vara den som.. eh gnäller heller. Men, till Svärdets sång - "Korpens klagan", till Kopparhavets hjältar - "Sirenens klagan" och nu till Eon - "Klostrets klagan".

Vad är det med lament-trenden bland svenska fantasy-rollspel? Tänkte ingen på respektive förlag på detta? Är det det de gjorde? Kan man spela alla tre i en episk crossover-whine-kampanj?
Man får bara konvertera till Lamentations of the Flame Princess först.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Mmm... Det blev lite olyckligt. I vårt fall så tänkte vi inte på Svärdets sång, förrän efter. Och tyckte att namnet var så bra och passande att vi beslöt att behålla det.
Kool. Jag gillar det. (Min favorit bland Klagan-titlarna kan jag berätta i förtroende.) Får mig att tänka på Sirenens sång av François Bourgeon, sista delen i en av alla tiders finaste serier.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Tror ingen i tråden tog upp just det, och jag tänkte att jag ska väl inte vara den som.. eh gnäller heller. Men, till Svärdets sång - "Korpens klagan", till Kopparhavets hjältar - "Sirenens klagan" och nu till Eon - "Klostrets klagan".
Jag blandar alltid ihop Den sista najaden med Sirenens klagan - två vattendamer samtidigt, liksom. Och så Den sista cykladen på det.

(Dock inte lika illa som Imperial Struggle och Struggle of Empires på brädspelssidan, för holy crap!)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Var det några diskussioner om risk för sammanblandning eller varumärkesintrång?
Nej. Korpens klagan är inget varumärke och inte heller Sirenens klagan. Vi gjorde ärligt talat ingen större sak av det. Vi kom på namnet, sedan kom vi på "är det för likt Korpens klagan?" Sedan tänkte vi inte mer på det. Och ingen nämnde det när vi gick ut med det så... Ja, ingen har egentligen nämnt det förrän @Anders Sveen s inlägg här ovan. Så risken för sammanblandning tycks vara minimal för att inte säga obefintlig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag blandar alltid ihop Den sista najaden med Sirenens klagan - två vattendamer samtidigt, liksom.

(Dock inte lika illa som Imperial Struggle och Struggle of Empires på brädspelssidan, för holy crap!)
Meh! Najader är ju färskvattensnymfer! Inte alls ett dugg likt! Nereider däremot! ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Gott så. Tycker själv inte att likheterna i namnen är något problem, men någon annan hade kunnat tycka annorlunda. Det har ju hänt förr ...
Ja, hade vi stött på patrull hade vi sannolikt tänkt om. Vi gick ju ut med namnet långt innan och då alltid med disclaimern ("obs, arbetsnamn") men som sagt, ingen reagerade så... :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Mmm... Det blev lite olyckligt. I vårt fall så tänkte vi inte på Svärdets sång, förrän efter. Och tyckte att namnet var så bra och passande att vi beslöt att behålla det.
Då vill jag påpeka att jag sett både Klostrets Klagan och Korpens Klagan dyka upp ganska ofta utan att reflektera över likheten förrän idag. Funkar med andra ord utan problem (iaf för mig).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Upptäckte att något jag trodde var en grej i själva verket är tre olika: Kopparkrönikan, Kopparhavskrönikan och Kristallkrönikan. Hm ...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En lösning vad gäller likheterna i Sirenens klagan och Korpens klagan hade ju varit att hitta en synonym till ”klagan”. Här är mina förslag, hämtade från synonymer.se

Sirenens missnöje
Sirenens gnäll
Sirenens gnat
Sirenens knorrande
Sirenens kverulans
Sirenens kritik
Sirenens protest

OBS!!! Detta inlägg skrivs med 0% seriositet, jag tycker Sirenens klagan är ett awesome namn och har aldrig tänkt på likheter med andra äventyr 😁
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kopparkrönikan är något till Hjältarnas Tid, av @Marrik den allvetande, va? Kristallkrönikan är en kampanj till Vindsjäl, av @Brödbane .
Kopparhavskrönikan gick vi ut med planering för redan i Kickstartern för Kopparhavets hjältar, så det tror jag inte att vi kommer att ändra. Jag tror/hoppas att skillnaden blir tillräckligt tydlig när vi väl lanserar Kopparhavskrönikan.

EDIT: 'Krönika' är, i KH, inte bara en titel utan ett helt spelkoncept.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Kopparhavskrönikan gick vi ut med planering för redan i Kickstartern för Kopparhavets hjältar, så det tror jag inte att vi kommer att ändra. Jag tror/hoppas att skillnaden blir tillräckligt tydlig när vi väl lanserar Kopparhavskrönikan.

EDIT: 'Krönika' är, i KH, inte bara en titel utan ett helt spelkoncept.
Jag tror att ni var först. :)
 
Top