Namngivning av rollspel/äventyr

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
För argumentationens skulle kan man ju vända på det och fråga varför man ens har en titel i så fall. Varför kan man inte bara presentera texten i sin helhet direkt? Är det inte bara onödigt med en ingress eller synopsis?

Jag menade inte att göra ohägn med min tidigare kommentar. I just det här fallet så är ju titeln " Alla kungens hästar, alla kungens män" en anspelning på ett barnkammarrim. Man förstår ju anspelning även med den kortare varianten "Alla kungens hästar", och båda varianterna kräver ju att man känner till rimmet för att se kopplingen.
I grunden är det väldigt enkelt: Jag gillar långa titlar. Just längden i sig är en del av det som tilltalar mig. Det är inte så att jag väljer titeln utifrån vad som med minst antal bokstäver låter läsaren förstå vad som menas.

Att läsa fem ord tar inte speciellt mycket längre tid att läsa än ett. Jag vet att vi just nu rör oss alltmer mot ett samhälle där alla texter ska vara korta, där så lite som 4-5 textstycken upplevs som en "roman". Jag vet att det är lite "old man yells at clouds" över det, men när jag döper saker så är det inte i första hand för att tillfredsställa en publik eller samtiden – jag döper saker så som jag vill ha dem döpta. Och jag gillar tjocka böcker, långa texter och långa titlar. Att titeln är lång gör något med läsningen, för mig – det gör att man stannar upp lite extra i den känsla titeln ger. Utan att det är speciellt mycket jobbigare (om man nu tycker att läsning är "jobbigt").
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Att läsa fem ord tar inte speciellt mycket längre tid att läsa än ett. Jag vet att vi just nu rör oss alltmer mot ett samhälle där alla texter ska vara korta, där så lite som 4-5 textstycken upplevs som en "roman". Jag vet att det är lite "old man yells at clouds" över det, men när jag döper saker så är det inte i första hand för att tillfredsställa en publik eller samtiden – jag döper saker så som jag vill ha dem döpta. Och jag gillar tjocka böcker, långa texter och långa titlar. Att titeln är lång gör något med läsningen, för mig – det gör att man stannar upp lite extra i den känsla titeln ger. Utan att det är speciellt mycket jobbigare (om man nu tycker att läsning är "jobbigt").
Det är helt fine!
Det jag menar är att en lång titel nästan oundvikligt kommer att kortas ned och få ett annat tilltalsnamn, av det enkla skäl att det är ytterst otympligt att använda en väldigt lång titel i tal och skrift till vardags. Om man exempelvis döper sitt barn till "Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump", så kommer det sluta med att ungen ändå får heta "Pippi" (eller PVRKEL).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
så kommer det sluta med att ungen ändå får heta "Pippi" (eller PVRKEL).
Snarare att ungen ändå kallas Pippi. Den heter ändå den längre versionen. Det är den versionen som står i officiella papper, det är antagligen den man ser när man får E-mail från personen ifråga, och så vidare. Man har en långform och en kortform och de fyller olika funktioner.

För grejen är att det inte spelar någon roll om det är Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump eller Pippi Långstrump, båda blir förr eller senare bara Pippi. Och det säger något intressant och viktigt om Pippi och för den delen om hennes föräldrar att hon heter Pippilotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump. Även om det kanske inte används speciellt ofta.

Så jag är 100% med på att det kommer att förkortas i dagligt tal. Men det betyder inte att man "lika gärna" kan välja den korta versionen direkt. =)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Jag är allergisk mot den typen av namn. Där man tar två stämningsfulla ord och sätter ihop dem till nåt nonsens.
Svärdets sång, Galtevår, Likstorm, etc.
Det är nästan ok om man sen knyter ihop det i spelet - alltså att det faktiskt handlar om en korp som klagar.
(Apropå käpphästar).

//EvilSpook
Utan Svavelvinter (ja, det är det bästa namnet) hade vi nog inte sett den typen av namngivning senare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Tack, jag har det sparat själv alltså, var mer som ett exempel på dåligt namn, men för att gå lite OT så kan jag verkligen rekommendera det för den som vill testa 'klassisk svensk friform', det märks framförallt på slutet att det kanske är lite daterat men det går rätt lätt att fixa om för den som vill.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Jag gillar när det är konsekvens i namngivningen såsom i Gamma Worlds äventyrsserie - Alpha Factor, Beta Principle, Gamma Base, Delta Fragment, Epsilon Cyborgs och Omega Project.

Eller titlarna i Trudvangs Den Svarta Solen-serie - Vildhjärta, Snösaga, Eldsjäl och Likstorm.

Eller Drakar och Demoner Härskarserie - Handelsfursten, Tempelherren och Demonprinsen.

Eller Drakar och Demoners Ärans väg-serie - Döda skogen, Maktens portar och Mörkrets hjärta.

Sådana titlar tilltalar mig då det är något äventyrligt och lockande över en sådan titel :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Oj vad olika alla tycker. Spännande. :) Tycker själv det är jättesvårt att i huvudet skilja på om jag tycker om produkten eller namnet. Jag vet att jag tyckte roman-namnet Slaktare små var jättedåligt när jag hörde det. Nu älskar jag det, efter att ha läst boken x antal gånger.

Jag har svårt för tokroliga namn, om inte sen texten är tokrolig förstås.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det kan vara spännande med titlar som genast får en att tänka "vad betyder det där, det måste ju finnas en tanke men jag vet inte vad". Då blir man nyfiken.

Exempel: The River of Cradles, kampanj till RuneQuest. Dogs in the Vineyard. Oraklets fyra ögon.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Sämst namn någonsin: Khelataar, Eilapam, Ægoor, Zimarakh, Tarakh, Wohlgoor. Maken till att inte vara intresseväckande!

HârnMaster har också notoriskt trista namn på sina moduler. Utom 100 Bushels of Rye, som rockar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Sämst namn någonsin: Khelataar, Eilapam, Ægoor, Zimarakh, Tarakh, Wohlgoor. Maken till att inte vara intresseväckande!
Jag har sett många saker vi här i tråden tycker olika om, men det här verkar vara en återkommande "sämst"-grej och som ingen sagt sig faktiskt gilla. Nonsensord/fantasyvärldsnamn.

Finns det nån som gillar sånt? Om inte, varför fortsätter det vara en grej?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Gänget bakom Zanguina - vilket i mitt tycke låter som en maträtt - gillar uppenbarligen sådant.
Det är också ett jobbigt namn för mig då jag vill dra paralleller till (lat) ”Sanguis” och (eng/fr) ”Sanguine”. Det borde man så klart inte göra (eller?), men jag kan inte undvika det och det är säkert avsiktligt från skaparna. Oavsett blir det fel för mig.

Ett spel om en helt orelaterad fantasy-maträtt med det namnet hade dock varit helt ok.

//EvilSpook
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Fler namn jag gillar: Ej upplysta gårdar, "Jorå, jag har spelat länge nu...", Dårkungens kall, Mannen som stal Paris, Trettonde passageraren, "Wales, kraftigt regn, 8° C, sydvästlig vind", Antarctica 1983, "Do androids dream of electric cats?", Sagan om Goppenhausklockan, Döden bär vita slöjor, Försvunna barndomsminnen, Bli snygg eller rappa på svenska, Den Transformerade Mannen, En pakt av ånga - I arbetarnas hemliga tjänst, Snövit tomhet, Fjälldåd, Honungssommar, San Andreas 9:e november, Bröderna Stursh resande cirkus, De Rättrådigas Skörd, Dold kärlek, Porträtt av en mördare, I Skuggorna, Skärvor av liv, En Byråkrats Bortgång, Sju sorters kakor – en spökhistoria i sekelskiftsmiljö, Våra måndagar i baracken, Arvet på St Marys, Skuggor över Kambodja, De Ansiktslösa - och staden av glas, Mord, Mysterier och Midshirebor, De skeppsbrutna vid världens ände, Is there time for a last Singapore Sling?, Tangonätter, Arhems sista dagar, Arvsfiender, Fem bortslängda själar, Alla vill spela Stalin, Gentlemännen utan skuggor, Arkeologi för odödliga, Döden är en bra början, Döden på Bucksley Manor, Villovägar, Fångar i djupet, Gustav måste dö, I köttet buret, Those Within, Onda människor, Synden från Amerika, Vaxkabinettet, I väntan på den kalla sömnen, lngvar Jonas och Elsa ist Muhammedaner und Sie esse nicht Schweinefleisch, Landhajen, De misstänksamma, När domedagen nalkas, Vinterspel, Uppvaknanden, Forna tiders värstingar, Fotnoten som försvann, Fotspår i djup snö, No Sign of Alex, Otäcka Gubben, Hängd Mans Hämnd, 17 november, Stillbilder i tomma hus, Dr. Scholtz, I presume?, The Murder of Mr. Crow, Pantografen, Snörök, McFairlanes förmögenhet, Tetragrammaton och livets sten, Alla älskar dig, Seansen, Kärlek i förnedringens tid etc. etc.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Ett genomgående tema i det jag gillar är när titeln beskriver något som mystiskt, någon är försvunnen, ett datum eller år (då jag drar slutsatsen att det är något stort som händer), kluriga och märkliga titlar...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Kan man på något sätt få till en dubbeltydighet i titeln är det särskilt lyckat. Mina favoriter där är den subtila vitsen som bara blir begriplig i efterhand i The Dying of S:t Margeret's (Trail of Cthulhu) eller tvetydigheten i deläventyret Treason in the Blood (Night's Black Agents).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Sämst namn någonsin: Khelataar, Eilapam, Ægoor, Zimarakh, Tarakh, Wohlgoor. Maken till att inte vara intresseväckande!

HârnMaster har också notoriskt trista namn på sina moduler. Utom 100 Bushels of Rye, som rockar.
Jag har alltid gillat Khelataar-namnet, men kan inte förklara varför. Har spelat en kampanj inspirerad av spelet bara för namnet. Symbaroum tycker jag ligger jäkligt bra i munnen också. Som en dödsmagikers oheliga mantra.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Jag har alltid gillat Khelataar-namnet, men kan inte förklara varför. Har spelat en kampanj inspirerad av spelet bara för namnet. Symbaroum tycker jag ligger jäkligt bra i munnen också. Som en dödsmagikers oheliga mantra.
Spännande! Själv tycker jag den exakta motsatsen. Har förstått i efterhand att det ska tydligen vara en habil setting, men namnet skapar ett aktivt ointresse hos mig. Dels för att jag associerar det med värsta sortens dussin-fantasy, där man slängt ihop ett gäng vokaler och konsonanter. Kan liksom inte se hur det ska uttalas eller vilken känsla den vill förmedla. Tror också att min hjärna direkt kopplar det till ordet "kletar" då det är ordet i min vokabulär som ligger närmast (inte så episkt).

Jämför man med Symbaroum så har ju det namnet både en tydlig latinsk känsla och också lyckas låta lite sådär Dark souls-igt stort och dystert ödesmättat.
 
Top