Namngivning av rollspel/äventyr

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
För egen del tycker jag att namn som är annorlunda/mystiska/obehagliga, målande och tankeväckande är bra. Det är också bra om namnet anspelar på ett tema men gärna på ett sätt som förvränger dess ursprungliga känsla/innebörd. Här är några exempel:
Svavelvinter (förmodligen det namn som jag håller högst utifrån namngivningar på rollspel/äventyr. Det signalerar mystik, konflikt och är en sammansättning som helt enkelt tilltalar mig). Sagan om Sotdödingarna, Med Kafka i skuffen i Tavasteland, Santa weiss ich will kein engel sein, En Midvintersaga, Julen är bara början, Mörkret mellan stjärnorna, Ur Afgrunden, Stockholm 1933, Dr Chiantis dilemma, Things to do in Denver when you're undead, Utredning och inredning, Floden Sover, Marknad vid tidens ände, Det bara eldflugorna vet, Gisslandrama på Naturhistoriska, Jakten på Josef K, Vid fyren, Svarta Tankar, I betraktarens öga, Rosa Cigaretter, Faust, Freud, Nietzsche och jag, Bröderna af Schmidts fruktansvärda experiment, Porträtt av en mördare, Helt mysteriskt, Ratland, Griftehjärta, Glömda gudars klagan, Vid sjöns rand, Ovälkomna gäster, Tondöd - ett hifi-äventyr till Cyber M/77, Korsets skugga, Förnedringen, Saga utan Hjältar, "Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew", Processen - En humoristisk berg och dalbanetur På tivoli schizofreni, Doktor Merkwürdigeliebe, Det Röda Scenariot - ett äventyr om kärlek, Det Våras För Värmland, Ett Lik För Lite, Sista brevet från Stalingrad, Vi som älskade varandra så mycket, Anton Karps sista dagar, I Nidhuggs Tid, Reservhjältarnas Förräderi, Sagan om mannen som gjorde Norrsken, Rättegång i vitrinskåpet, Fall of the Wall - Berlin 1979, Vredens druvklot, November i Hans Hjärta, Politikern som försvann, Sagan om Slutet som Försvann, Sherilyn Fenn, 369 Mulholland, Salaligan, Innan hösten, Your dreams are not true..., Spionen som gick ut i kylan, Välkommen till förorten, Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues again, Flickan som Gud glömde, Ångest i Åre, Torr skörd, Isjättar, Illvättar och Urskogskraft, Arvegods, Sagan om Greve Gustens Gäld, Vinterdåd, Drömmaren i dig, Historien om Balley Boopers tragiska död, Seattle bortom solnedgång, Sagan om Gudarnas Nektar, Bolmört & Belladonna – en elisabetansk mardröm, Sagan om Illrådet, Sagan om trollkungens tionde, Johan - eller Den magiska ballongfärden, Mannen i telefontornet, Avsaknaden av rakbladskatter, Apocatastasis, Ingen hals och ful som fan, Sekelskiftsvelocipeden etc etc etc :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det viktigaste tror jag för att vara ett bra namn är att det är ett kort namn. Problemet med långa namn är att folk aldrig kommer använda dom när dom pratar om spelet/äventyret och förutom att det skapar förvirring och en 'in-crowd' så hade jag ju som skapare velat att folk kallat mitt spel för vad det heter och inte att alla hittade på egna saker.

Vi hade nyligen en tråd i en lajvgrupp på facebook om vad lajv hette och vad dom kallades för när vi skrev om dom, och att det ens behövdes ser jag som ett typsikt misslyckande. Inte ens fransmännen kommer någonsin säga:
Tu veux jouer Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée.?
Utan det kommer ju bli ännu värre än det är på svenska där det finns över 200 träffar på "Sakval" (med olika stora bokstäver) och då har vi ändå missat alla gånger de refererats till som 'det där vampyrspelet med handgester' eftersom ingen kunde komma ihåg vad det hette.

Näst viktigast är att det går att googla på, nu vet jag inte vem som var först men det finns ett superbra gammalt friformsäventyr som tyvärr heter "Döden är bara början" vilket är samma namn som ett mycket mer känt kultäventyr vilket gör att det är helt omöjligt att hitta och dessutom nästan omöjligt att referera till "Döden är bara början, fast alltså inte kult-äventyret, eller ja det utspelar sig visserligen i kultvärlden delvis men det är inte ett kultäventyr och inte det som går att hitta på nätet eller i bokhandeln" är omständigt.

Därefter får det gärna vara stämningsfullt, och jag kan i undantagsfall köpa att man får ha en lång undertitel som beskriver vad det handlar om, lite som akademin jobbar (i alla fall inom humaniora)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Jag vill ha en lång titel.
Jag uppskattar minimalismen i en titel som To Go, den fast-food-relaterade kampanjen till Unknown Armies eller It Waits… till Over the Edge.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Näst viktigast är att det går att googla på, nu vet jag inte vem som var först men det finns ett superbra gammalt friformsäventyr som tyvärr heter "Döden är bara början" vilket är samma namn som ett mycket mer känt kultäventyr vilket gör att det är helt omöjligt att hitta och dessutom nästan omöjligt att referera till "Döden är bara början, fast alltså inte kult-äventyret, eller ja det utspelar sig visserligen i kultvärlden delvis men det är inte ett kultäventyr och inte det som går att hitta på nätet eller i bokhandeln" är omständigt.
Detta?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag är allergisk mot den typen av namn. Där man tar två stämningsfulla ord och sätter ihop dem till nåt nonsens.
Svärdets sång, Galtevår, Likstorm, etc.
Jag förstår hur du menar, men korpens klagan tycker jag inte är nonsens på det sättet som det brukar. Jag tycker det är en elegant omskrivning av kraxande, och det skapar rätt associationer för mig. Men då har jag inte läst kampanjen måste jag understryka, jag bedömer bara titeln utifrån sig själv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
Listen Up, You Primitive Screwheads!!! är en ypperlig titel. Den kommer man ihåg långt efter att man glömt Blodets vrede eller vad nu ett fantasyäventyr kan heta.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
Jag förstår hur du menar, men korpens klagan tycker jag inte är nonsens på det sättet som det brukar. Jag tycker det är en elegant omskrivning av kraxande, och det skapar rätt associationer för mig.
Är det nån som har läst Korpens och vet vad klagandet innebär?
Är det ett allmänt kraxande eller en formell protest vi pratar om? Och hur väl knyter det an till handlingen?

//EvilSpook
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag tycker att det är snyggt med titlar som kan ha flera betydelser. Det gäller inte bara för rollspel utan även andra verk. Det bästa exemplet jag kan komma på är Måns Mosessons radiodokumentär-trilogi Rädda Sverige, som handlade om SD-väljare. Titeln kan läsas som SD-väljarnas strävan efter att rädda Sverige från mångkultur och etablerade medier, deras motståndares strävan efter att rädda Sverige från rasism, något slags mer distanserad strävan efter att rädda Sverige från sina inre konflikter eller som en beskrivning av det rädda Sverige, dvs. att människor i Sverige går omkring och är rädda för varandra.

Det går att vrida på Korpens klagan på liknande sätt, men jag pallar inte tänka efter vad som skulle vara spoilers och inte.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag gillar också enordstitlar. Mina egna klur heter ju Revolver och Zonen. Enkelt och bra. Men jag vill någon gång skriva något med titeln "När kanonerna tystnar". Ville få in det i Ulvriket men rubriken blev istället "Det eviga kriget" och "Den längsta marschen". Båda känns helt ok.

Befintliga spel med bra titlar?
  • KULT
  • The Troubeshooters
  • Mörk Borg
  • WARHAMMER
  • Call of Cthulu
  • Electric Bastionland
  • MUTANT
  • The Mountain Witch
  • Tales from the Loop
  • Fiasco
  • Spirit of the Century
  • Labyrinth Lord
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
En titel med mer än 5 ord kommer automatiskt att förkortas hos mig. Antingen till bara titelns inledningsord eller nån bisarr bokstavskombination.

Också bra med titlar som ger en vink om vad man kan vänta sig, utan att skriva en på näsan. Detta gäller framförallt äventyr. Mardrömmen där är ju titlar av varianten "Polis ger servitris 2 miljoner kronor i dricks", dvs där handlingen avslöjas redan i titeln.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
En bra lång titel kan ju förkortas på något bra sätt. Jag tänker till exempel att "Alla kungens hästar, alla kungens män" ganska lätt kan bli "Kungens hästar". "Listen Up, You Primitive Screwheads" kan bli "Screwheads" eller "Listen up".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
När det gäller rollspel bör titeln säga mycket om spelet. På så vis tycker jag att Dungeons & Dragons är en bra titel. Den är rätt lagom lång också. Däremot börjar jag bli svårt allergisk mot allitterationer. Det finns dock enstaka fall när de faktiskt passar.

När det gäller äventyr bör titeln säga något om innehållet men inte avslöja för mycket. Jag är inte förtjust i långa eller poetiska titlar men ibland kan även sådant fungera. Här krävs fingertoppskänsla.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
En aspekt är att det kan vara väldigt effektivt om namnstandarden låter som genren man är ute efter. Night's Black Agents har t.ex. moduler som Double Tap, The Persephone Extraction, The Dracula Dossier och annat som lika gärna kunde vara titlar på Robert Ludlum-böcker om de var mer ockulta.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
En bra lång titel kan ju förkortas på något bra sätt. Jag tänker till exempel att "Alla kungens hästar, alla kungens män" ganska lätt kan bli "Kungens hästar". "Listen Up, You Primitive Screwheads" kan bli "Screwheads" eller "Listen up".
Låter som att man lika gärna kunnat köra på den korta titeln direkt i så fall. 😄
Tycker "Alla kungens hästar" hade funkat bra i sig själv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Låter som att man lika gärna kunnat köra på den korta titeln direkt i så fall.
Du menar, lite som att man lika gärna kan döpa en bebis till "Jocke" istället för att krångla med mellannamn och efternamn och "Joakim" och grejer? =)

Eller som att man kan skippa att läsa böcker och bara läsa sammanfattningen?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
773
Du menar, lite som att man lika gärna kan döpa en bebis till "Jocke" istället för att krångla med mellannamn och efternamn och "Joakim" och grejer? =)

Eller som att man kan skippa att läsa böcker och bara läsa sammanfattningen?
För argumentationens skulle kan man ju vända på det och fråga varför man ens har en titel i så fall. Varför kan man inte bara presentera texten i sin helhet direkt? Är det inte bara onödigt med en ingress eller synopsis?

Jag menade inte att göra ohägn med min tidigare kommentar. I just det här fallet så är ju titeln " Alla kungens hästar, alla kungens män" en anspelning på ett barnkammarrim. Man förstår ju anspelning även med den kortare varianten "Alla kungens hästar", och båda varianterna kräver ju att man känner till rimmet för att se kopplingen.
 
Top