Namngivning av rollspel/äventyr

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Det är många rollspels- och äventyrstitlar som fladdrar förbi i min vardag (om inte annat så när jag bläddrar runt på alexandria). Vissa låter väldigt spännande och skapar genast ett intresse, andra ger varken en bra eller dålig känsla medan vissa känns trista och fantasilösa. Vad gör ett namn bra/neutralt/dåligt? Vissa namn spelar direkt eller indirekt på rollspelet/äventyrets innehåll, men det finns undantag - Hur viktig är den kopplingen? Finns det något förlag som alltid lycka bra med namn? Vad får dig att reagera på ett namn?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
I boken om Äventyrsspel berättar den gamla redaktionen att de gärna döpte sina äventyr till "Någots Något". Exempelvis Maktens portar, Mörkrets hjärta, Dödens väg, Djupets fasor etc. Generellt sett är jag lite less på den typen av namn (undantag fick såklart. Kopparhavets hjältar är ju en tydlig och väldigt elegant nickning till Kopparhavets kapare och således bra. Korpens klagan gillar jag också, det låter poetiskt). Generellt så föredrar jag antingen längre eller kortare namn.

Personligen tycker jag att äventyr till cyberpunkvärldar är ganska svåra att döpa. De ska gärna låta coolare och modernare än äventyr till fantasy, men samtidigt kan det ju, om man anstränger sig för att låta cool och modern, lätt bli väldigt töntigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Jag tycker nog en bild säger mer än tusen ord. Ett bra omslag klickar bättre än en titel för mig. Särskilt inom fantasy, där allt låter som ett mellanmjölksmähä, oavsett hur många drakar, slott, demoner eller magiker som ingår i titeln.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag tycker nog en bild säger mer än tusen ord. Ett bra omslag klickar bättre än en titel för mig. Särskilt inom fantasy, där allt låter som ett mellanmjölksmähä, oavsett hur många drakar, slott, demoner eller magiker som ingår i titeln.
Det är också en viktig del i frågan. Hur viktig är titeln jämfört med omslagsbilden. Jag tänker att det beror på. En bra titel kan förstärka (alt. rädda) en mindre bra omslagsbild och detsamma gäller säkert det motsatta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag vill ha en lång titel. Typ en mening. Veins of the Earth, Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola, Lover in the Ice och Fuck for Satan är alla bra.
Jag gillar ännu längre titlar. Min nästa Rotsystem-modul kommer att heta "Alla kungens hästar, alla kungens män" och egentligen skulle jag vara OK med 4-5 ord till där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Personligen tycker jag att äventyr till cyberpunkvärldar är ganska svåra att döpa. De ska gärna låta coolare och modernare än äventyr till fantasy, men samtidigt kan det ju, om man anstränger sig för att låta cool och modern, lätt bli väldigt töntigt.
Jag tycker tvärtom det är ganska lätt – men det är nog för att jag har en förkärlek för att sno titlar till nutida och scifiäventyr från musik. Jag vet t.ex. att jag snart måste skriva en duo äventyr som heter "One pill makes you larger" och "One pill makes you small". Vad de ska handla om? Ingen aning, men jag gillar namnen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag gillar ännu längre titlar. Min nästa Rotsystem-modul kommer att heta "Alla kungens hästar, alla kungens män" och egentligen skulle jag vara OK med 4-5 ord till där.
Den franska översättningen av Svart av kval, vit av lust, som redan är en lång titel, heter ju Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée. Vinner jag på den?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag tror jag gillar titlar som liksom “klickar” när du läst ett tag. Som har lite mer mening på något sätt. Sen är det inte alltid lätt att faktiskt hitta på såna titlar, men jag gillar att känna aha-känslan när jag fattar vad titeln betyder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Den franska översättningen av Svart av kval, vit av lust, som redan är en lång titel, heter ju Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cœur plaintif es entrée. Vinner jag på den?
Det är en fucking awesome titel. Jag kan inte franska men körde den genom google translate.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag tycker tvärtom det är ganska lätt – men det är nog för att jag har en förkärlek för att sno titlar till nutida och scifiäventyr från musik. Jag vet t.ex. att jag snart måste skriva en duo äventyr som heter "One pill makes you larger" och "One pill makes you small". Vad de ska handla om? Ingen aning, men jag gillar namnen.
Jefferson Airplane är ju aldrig fel. :love:
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Korpens klagan gillar jag också, det låter poetiskt.
Jag är allergisk mot den typen av namn. Där man tar två stämningsfulla ord och sätter ihop dem till nåt nonsens.
Svärdets sång, Galtevår, Likstorm, etc.
Det är nästan ok om man sen knyter ihop det i spelet - alltså att det faktiskt handlar om en korp som klagar.
(Apropå käpphästar).

//EvilSpook
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Om jag ska samla mina tankar så är det nog såhär för mig:

BRA:
  • Långa namn.
  • Namn som ger en tanke, en uppfattning om vad det är för spel. Vampire. Apocalypse World. Man hajjar direkt.
  • Hyfsat unika namn, så man inte riskerar sammanblandning med andra spel.
  • Smarta eller roliga referenser.
DÅLIGT:
  • Namn som bara ska skapa en känsla.
  • Namn på spelvärlden eller ögruppen eller vad det nu är.
  • Nonsensord som bara finns i spelvärlden, eller kräver annan förkunskap.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Jag gillar ännu längre titlar. Min nästa Rotsystem-modul kommer att heta "Alla kungens hästar, alla kungens män" och egentligen skulle jag vara OK med 4-5 ord till där.
Jättebra namn!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Bra titlar är långa och intressanta: All Flesh Must Be Eaten, A Red and Pleasant Land, Dancing with Bullets Under a Neon Sun.

Ganska bra titlar är fantasieggande: Drakar och Demoner, Vindsjäl, The One Ring, Stormbringer, En Garde!

Okej titlar säger exakt vad spelet handlar om, och inget mer: Mutant, Chock, Apocalypse World, Star Trek - The RPG.

Dåliga titlar är bara ett fantasynamn: Symbaroum, Vornheim, Gondica, Khelataar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Det är också en viktig del i frågan. Hur viktig är titeln jämfört med omslagsbilden. Jag tänker att det beror på. En bra titel kan förstärka (alt. rädda) en mindre bra omslagsbild och detsamma gäller säkert det motsatta.
Kanske. Ett intetsägande omslag är för mig farligare än ett intetsägande namn.

Jag vill ha en lång titel. Typ en mening. Veins of the Earth, Fyra StuG och en Scho-Ka-Kola, Lover in the Ice och Fuck for Satan är alla bra.
Här slår du på en bra trumma! Jag är mer för ett långt och lite knepigare namn. Svart av Kval, Vit av Lust är nog mitt favoritexempel.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag är helt OK med Ensamma vargen-titlar (alltså "någontings någonting") förutsatt att de faktiskt beskriver vad äventyret handlar om. Det behöver dock inte vara på det allra mest bokstavliga sättet, så länge det finns ett genomtänkt samband.

Jag har mest brottats med den här problematiken när det gäller att döpa lajv (eftersom jag arrangerat ett 30-tal fantasylajv men aldrig publicerat några rollspelsäventyr) och det är definitivt så att ett lajvarrangemang - liksom ett äventyr, föreställer jag mig - inte är "på riktigt" förrän det har en bra titel. Vad som sedan är en bra titel är svårare att säga.

Det behöver ligga bra i munnen, så något som är för långt för att säga utan att dra efter andan på vägen (som Baudelaire-citatet ovan) går bort för min del även om det är en fin fras.

Det behöver i någon mån beskriva äventyret/spelet, så bara ett coolt fantasynamn gillar jag inte heller. (Periodvis på 90/00-talet var det väldigt modernt att fantasylajv skulle heta något som var ett enda ord i obestämd form, typ Högting, Nidgärning och Höstglöd. Såna namn tyckte jag redan då var rätt tråkiga.)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
489
Döda drömmars grav tycker jag låter fint, speciellt i hop med krönikan om kopparkronan. Det låter som mysig, mustig mystisk fantasy. Korpens klagan är också bra när det gäller fantasy, skulle nog kunna funka till skräck också.

Jag får ju varma känslor av Hindenburg, min älskade också. Men det kan ju vara nostalgi, jag har också alltid läste det så med ett kommatecken, inte som en undertitel.

Om man ska tävla om långa titlar så fanns ju något till götterdämerung som hette typ död och bråddjupa hemligheter rörande ockultismen ubel sthals död, kanske jag kan ha missat något ord
 
Top