Nekromanti Namnförslag

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Vårt superhjältespel (från 11 år) har raskt tagit några steg framåt. Det är en slags mash up mellan Äventyrs och Evolutions regelsystem från 2008. Till skillnad från pdf:en Evolution utspelas det i dagens Sverige. Kanske på en gymnasieskola nära dig. Det finns olika organisationer och agendor, där statens egna superhjältar är de starkaste och mesta till antalet. De skyddar folket, ibland med vilka metoder som helst. Eftersom superkrafterna oftast visar sig i tonåren har de en mängd informatörer och supermänniskor som arbetar inkognito på de svenska skolorna. Ungdomar som uppvisar krafter försöker värvas. Misslyckas de sätts de under bevakning, och i värsta fall försvinner de spårlöst. Men inte bara staten är ute efter supermänniskorna. Eftersom det var här i Norden som supermänniskor först upptäcktes, och eftersom deras antal fortfarande är störst här, finns det en mängd utländska aktörer som arbetar för att knyta dessa supermänniskor till sig. Utöver det finns det ett stort antal underjordiska organisationer bestående av superskurkar som driver egna agendor.

På en punkt har vi dock kört lite fast. Det gäller namnet. Arbetsnamnet Super Woo! kom dottern på. Det känns helt okej, för ett mer lättsamt spel. Det är fortfarande lättsamt, så lättsamt en vill ha det, men det finns samtidigt en del mörka influenser (om en vill); utanförskap, vem kan man lita på, att inte räcka till trots superkrafter, m.m. Vi har brainstormat några namnförslag, bra och dåliga, hyfsade och fantasilösa, och tar tacksamt emot fler:

Freaks (en anspelning på allmänhetens syn på många av supermänniskorna)
Avdelning 13 (en hemlig anläggning i spelet)
Evolution (fortfarande nöjd med namnet, enkelt och bra)
Super Woo! (en superhjältegrupp)
Drabbad (term i spelet, kanske för likt De drabbade?)
Själva gudarna
Gudar och människor
Mutagen (serum i spelet)
Inkognito (anspelning på hemliga identiteter)
Superfreak (se freaks)
Begåvad
Överladdad (term i spelet)

Så, shoot. Ge oss kommentarer och namnförslag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
More than Human hette "Spandex" rätt länge, men det är ledigt nu =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Drabbad och Själva gudarna är mina favoriter av dina förslag :)

Det finns redan ett rollspel som heter Department 13 så jag hade skippat avdelning 13 dock.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Känns som att enkelt är bra. Vaför inte "Superhjältar" eller "Superhjältarna"? Annars är Spandex ett coolt namn.
Äventyr said:
Jag hade för mig att det fanns ett rollspel som hette "Superhjältarna" redan, så det var ett förslag vi strukit sedan tidigare. När jag googlade på det nu inser jag nog att det är "Supergänget" jag tänkte på. Helt klart ett alternativ.
Herr Grönstedt said:
Hade det varit Arfert så hade han väl lagt till ett utropstecken på den. ;)
hakanlo said:
Och Supergänget är ett höjdarspel! Men annan kategori och målgrupp, det är nog ok.
 

Gnosis

Veteran
Joined
4 Jan 2009
Messages
25
Location
Jönköping
+ Där på just 'Superhjältar'. Klart och Tydligt och lite i linje med 'Äventyr'. Annars ligger 'Freaks' och 'Superfreak' rätt bra i munnen. Finns det någon bra svensköversättning på 'Freak'?

Mitt egna ödmjuka bidrag får bli 'Onormal' alt 'De Onormala'.
hakanlo said:
Abnorm?

Ett spel som bryter normer. (Vilket jag uppfattat är en ambition med Äventyr)
Gnosis said:
Ja, 'Abnorm' låter lite häftigare.
 
Top