Nekromanti Namnförslag till fantasyvärld

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mer namn-anekdoter...

I Dragon Pass i fantasyvärlden Glorantha finns tre vattendrag, som kallas The Creek, The Stream och The River. När de två första flyter ihop blir de The Creek-Stream, och när de slutligen flyter ihop med den tredje blir de Creekstream River.

Detta tyckte jag var otroligt fånigt, trots att jag är gammal Glorantha-fan, ända tills den dag jag under en resa i Uppland kunde konstatera att på ett ställe låg byn By, strax bredvid ån Å i vilket låg ön Ön...

På gamla brittiska kartor från kolonialtiden finns stamnamnet Niam-Niam utsatt någonstans mellan vad som i dag är Sudan och Zaire - namnet snoddes bland annat som personnamn av Hugh Lofting till böckerna om doktor Dolittle. Niam-niam visade sig vara ett opålitligt folkslag när man intervjuade infödingarna - de var rövare och mördare och människoätare... Ju längre in i landet de vita kom, desto längre bort flyttade Niam-niam, man fick aldrig tag på dem.

När en missionär som inte hade något bättre för sig upprättade ett lexikon över det lokala språket azande fann man lösningen på mysteriet: Niam-niam betyder "domdärdärlångtborta", vilket bör åtföljas av en vag handviftning i relevant riktning...

Nightowl
 

pelewin

Veteran
Joined
7 Dec 2001
Messages
7
Location
Mariestad
Re: Mus(kel)anmärkning [OT]

Jag skulle inte bli ett dugg förvånad Aboriginernas språk är(eller var) så enkelt att termerna för 'Va?', 'Jag vet inte' och 'vad sade du?' vore densamma, iallafall i folkmun.

Här finns en poäng som kan intressera världsmakare... Tvärtemot vad som kanske verkar mest självklart är det inte så att 'primitiva' kulturer har enkla språk. Jägare/samlare som aboriginerna använder språk med komplex grammatik och omfattande uttrycksräckvidd. I de 'högre utvecklade' kulturerna, däremot, har språken förenklats (se t ex på våra gamla kasus- och genusformer).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Där ser man... [ant]

Det var inte lika kul, ju. Men det var ganska skoj att Krille hade fel.../images/icons/devil.gif
 
Top