Nekromanti Namnet Mundana

Jag känner vibrationer till det engelska ordet mundane, vilket används flitigt i bla Babylon 5 för att beskriva de vanliga människorna som ej är telepater, av telepaterna själva. Kanske är att Mundana styrs av mest vanliga dödliga.

Vem vet... Kanske neogames/images/icons/clever.gif

Mundan = Vanlig

(har ej SAOL framför mig dock..)

Mundan = Vanlig

Som ett arv från Sällskapet för Kreativ Anakronism används det även ofta av lajvare i betydelsen "modern/nutida" ("Å nej, titta, han har mundana skor på sig..."). Inom SKA är det en allmänt vedertagen term.

--
Åke

Ordet ifråga kommer antagligen av latinets "mundus", som betyder värld. "Mundi" som nämndes på annat håll i tråden betyder "världens," som i "sic transit gloria mundi" - "så förgås världens härlighet."

Får man se utkastet?

Kan man få titta på det utkastet? Skulle verkligen vara kul. Jag tror nog att nästan all på forumet skulle uppskatta det.

Re: Får man se utkastet?

Därför att Sereg är vår Neo-groupie, efter Tobbelobbe. ,-)

Nej, utkastet kommer förbli hemligt ett bra tag till. Det finns fortfarande saker därur som kan användas. *MOHAHAHAHA*

utkastet nämns i Eon-deluxe, eller om det är något pdf-dokument på neogames hemsida... eller båda

Själv tycker jag att jag är mer utav en hang-around, inte en groupie... ;-)

Givetvis - men _innehållet_ i Mundi.doc förblir hemligt.

Det är dock en rejäl lunta material.

Arkaisk världsbild

Kan du inte klippa ut en sida och ta med i CODEX? Nån sida som inte behöver vara alltför hemlig längre. Och att man får se en arkaisk karta av Mundana. Vore kul.

Varifrån fick EON SE sina glob-kartor?

Back