WRNU Namnbyte på forum

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Föreslår att det väldigt ålderstigna namnet Dungeons & Dragons och d20 byter namn till att istället visa att forumet ofta handlar om ännu mer ålderstigna saker: Dungeons & Dragons och OSR
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Alternativt ha två forum, ett för DnD och ett för OSR så slipper diskussioner om till exempel 5E, Mothership och Troika! hamna under samma tak.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Alternativt ha två forum, ett för DnD och ett för OSR så slipper diskussioner om till exempel 5E, Mothership och Troika! hamna under samma tak.
Jo, men då blir det ju lite svårt för oss som snöat in på BECMI/RC. Är det DnD eller OSR?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Kanske bättre med "Dungeons & Dragons och dess varianter"?

Synd om OSR-trådar försvinner från huvudforumet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Kan vi inte få en OSR-tagg, eller vad det nu heter, så att det står ”OSR” före trådens titel. Så får de som tycker att vi har kul på fel sätt (designade och spelade av människor som är CE) en trigger-varning också …
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Synd om OSR-trådar försvinner från huvudforumet.
Jag tycker tvärt om och ser OSR-trådar utanför D&D-forumet som en styggelse.

Men då kanske det bara är dags att plocka bort och d20 från namnet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,444
Jag tycker tvärt om och ser OSR-trådar utanför D&D-forumet som en styggelse.

Men då kanske det bara är dags att plocka bort och d20 från namnet?
Alltså, jag köper definitionen av OSR som specifikt DnD Old School. Men även med den definitionen går det ju utmärkt att prata om OSR som designfilosofi och i relation till andra spel. Så jag ser poängen i att inte låsa sig.

Dessutom gillar jag styggelser.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jo, men då blir det ju lite svårt för oss som snöat in på BECMI/RC. Är det DnD eller OSR?
Hur vi än gör blir det nog svårt för någon. Delar av OSR befinner sig ju långt från klassisk DnD både när det gäller regler och världar. Så frågan är vad som blir minst förvirrande?

Kan vi inte få en OSR-tagg ...
Det känns spontant som en bättre lösning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
D&D. D20, och OSR i så fall.

För det är väl där man ska ta eventuella diskussioner om D20-modern,. Star Wars Saga, och sånt också va?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag är öppen för att byta namn. Ska bara kolla vad @Dante tycker också. :)

Jag tänkter lite så här:

D&D, d20 och OSR


D&D för att det är det stora spelet, d20 för att täcka in Pathfinder och andra derivat och OSR för OSR-spel i den ådran.

Sen är ju OSR-spel som inte är D&D-iga lite edge case ... :D Men så är det väl med allt.

Och en tagg ska väl inte vara omöjlig att skapa för en så kort label som OSR.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag har sedan 2009 försökt säga att OSR inte är bara D&D, men det har väl helt tagits över av D&D smurferna, kanske.
Det har i alla fall inte alltid varit det...
 
Top