Nekromanti Namn

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Som en del av er kanske har uppfattat håller jag på med skapandet av ett rollspel (hittills kallat Neo Terra) och ett rollspelssystem (hittills kallat Deep System), vilka jag för tillfället planerar att lägga upp på webben, så småningom. Då båda projekten börjar närma sig färdigställnad (systemmässigt, med olika grad av speltestande gjort) så vänder jag mig nu till er för hjälp med namnen på dem; Neo Terra passar inte alls, och Deep System var egentligen taget ur luften.

Som en parantes kan jag påpeka att Neo Terra knappast liknar det det var senast jag skrev något om skapandet, men det innehåller en del gemensamma element.


Neo Terra är ett i många avseenden traditionellt fantasyrollspel, med färdigheter och grundegenskaper. Det innehåller ett "separat" stridssystem, men även ett system för sociala konflikter. Magi och religion fyller som varandras motpoler en märkbar plats i systemet. Magin eftersöker på många vis stämningen som jag upplevde i The Malazan Book of the Fallen. Vidare har varje karaktär en "mörk sida," som de måste kämpa mot för att inte dras emot.

Själva settingen är i hög grad ospecifierad, för tillfället. Detta då vi när vi spelat har skapat världen eftersom, men i och med skapandet av the Deep System insåg jag att det finns en hel del i Neo Terra som jag tycker är grymt, och som skulle tjäna på en specifik setting. Vad jag kan säga är att den skall vara ganska mörk, och inte klassisk (defenitivt inte en massa olika "arketyp-raser"). När vi spelar har vi till exempel en del steampunkelement. Troligen kommer demoner och andra entiteter att fylla någon form av närvarande roll.

Här krävs ett svenskt namn, och jag är ute efter någonting som känns inspirerande och typiskt "svenskt." Vad jag menar med typiskt svenskt är svårt att säga, men exempelvis är Saga typiskt svenskt för mig (en rak rytm?).


The Deep System är ett modulärt system, som har Solar System som en stor inspirationskälla. Det är dock helt skapat efter en djupimmersionistisk agenda. Det är alltså tänkt att kunna användas i en rad olika settings, inklusive olika stämningar, men hela tiden behålla immersionen i karaktären som fokus.

Här behövs ett engelskt namn, föredragsvis ett som är lätt att använda, men som samtidigt förmedlar åtminstone en del av vad the Deep System är. Kanske fungerar just the Deep System?


Det här är alltså mest en brainstormingtråd, så jag ser gärna att så många som möjligt svarar, för inget förslag är dåligt. Namn är verkligen inte min starka sida, så hjälp uppskattas!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Planet

Ordet är kort, rakt, typiskt svenskt. Det utrycker nästan samma sak som Neo Terra fast med lite mer osäkerhet kring exakt vad det är för en planet, som handlingen kretsar kring. Två stavelser, funkar på massor av olika språk.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Den Grå Eminensen said:
Bra förslag, det gillar jag! Enda problemet är väl att jag är osäker hur mycket fokus det kommer att vara på just planeten, men med det namnet fick i alla fall jag en massa inspiration på hur den skulle kunna inkluderas i viktigheterna. Sedan finns det nog också en risk att namnet antyder ett spel i mer sci-fi-anda.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Om inga förslag är dåliga och stämningen är mörk så får du några här:

Skymning, Abstrus, Dunkel, Mull, Blot, Rit...eller varför inte Skymningsblot, Skymningsrit?
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
Jag har försökt men jag har inte lyckas komma på nått eget förslag som är bra ännu :gremfrown:

Men Skymning gillar jag, det tycker jag är ett passande namn på ett svenskt mörkt fantasy rollspel. Det är ett namn som är mörkt och vackert, skulle få mig så pass intresserad att jag skulle läsa vidare vad det är för nått och kanske testa det :gremsmile:
 

Tempelhand

Veteran
Joined
7 Mar 2009
Messages
86
Location
Stockholm
Fasa. Frost. Dimfrost. (Eller Skugg- och Ande- nånting, eller nåt med två kk, typ Makkt, kanske oxå kan sticka ut lite extra.)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Obscura.
Ratio Obscura. (ratio betyder system)
Carta Blanka (Oskrivet blad)
Parallax.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Några förslag på engelska på systemet:
The Sub System (sub har lite samma konnotation som Deep)
System of Belief (betyder typ trossystem)
Belief system (samma som ovan)
The Nervous System (nervsystemet)
The Cordial System
Eller helt enkelt kanske Immersion system?

Om man gillar lite fanska:
Systeme Cordiale, kanske. (alluderar till entente cordiale)

Fast jag tycker att The Deep System är ett ganska bra namn. Kanske Deep Immersion System - intressant akronym: DIS.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Sub betyder under, och brukar också ofta förmedla en känsla av undermålighet. Inte riktigt samma sak som Deep.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Kom på att "Carta Blanca" dessutom ofta betyder "Fullmakt", vilket skulle kunna syfta på vad spelgruppen och SL har över världen de vill spela i. Lite intressant.

Annars har vi Tabula Rasa, som också betyder oskrivet blad. Ett äventyr och en värld som väntar, outforskad.
 
Top