Nekromanti Namn till mitt företag ???

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Tjena goda kollegor !!!

Jag måste ha hjälp med ett bra namn till mitt nya företag. Det skall sälja dvd filmer och tv-spel. Helst ett svenskt namn som passar på en hemsida.
Tack på förhand.

Mat
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Namnförslag:

Risboll,
Redet,
Trollfilm,
Slempropp,
Filmmix,
Rullar och sist men inte minst
Storuggla är vackrast och coolast i stan.

Inga vidare förslag, men jag har lite tråkigt så...


Storuggla, hade fler förslag
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Storuggla är vackrast och coolast i stan

i vilken stad då?
nån håla i övre norrland med 2 invånare på kvadratkilometer?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nordicweb kanske?/images/icons/smile.gif

Kan det vara vad som helst eller måste man förstå vad det är som företaget sysslar med när man hör namnet?
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Inte mycket seriöst man får ut från att fråga folk på denna sida alltså. Eller vad säger du Walium.
Namnet skall helst vara något som är ganska så kort (ryms lätt som e-adress). Sedan skall det helst hänvisa till vad det är vi sysslar med.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det största problemet blir att hitta ett bra namn som man kommer ihåg men som inte redan är taget.

Paradiset - för spel och filmfreaks

Jag kommer bara på en massa trams. Jag ber att få återkomma när jag fått tänka lite mer.
 

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Skit i det gubbar.
Jag trodde att man kunde ha en seriös disskusion på denna sida. Men många strävar väl bara efter hög status. Sorglig bild av ert rpg om det hela tiden är så här under era spel.
Kanske om några år killar /images/icons/grin.gif
 

telcontar

Warrior
Joined
10 Mar 2002
Messages
227
Location
Rivendell
övre nollrand...

Nä, int faan kan dä va i norrlann. Hä bo int sä mang som två pechoner per kvadratkilometer.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hur stort är företaget? Vilken typ av DVD-filmer kommer du sälja? Vilken typ av TV-spel? Varför skall man handla hos dig och inte hos någon annan? Kan du formulera dina idéer och tankar i tre ord, så gör det. Funderat på en slogan eller pay-off? Vilka är de tänkta kunderna?

Svara på detta så ska jag se om jag kan hjälpa dig fundera ut något namn.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Reklamaren slår till:

Problemet med namn på nätföretag är att det måste vara:

- Absolut självklart hur det stavas. Ett namn som "Filmcosmos" kan alltså stupa på att alla skriver in "filmkosmos" och inte kommer fram ordentligt. Vår gamla reklambyrå hette "percepticom" som i "perceptuell kommunikation" och det var det ju inte en människa som kunde stava rätt.

- En marknadsföring i sig. Det här är ett stort problem med den här sidan, för trots att det står "Codex" högst upp i stora bokstäver så är ju inte "codex" med i domännamnet för fem öre. Det är dessutom vanskligt med neutrala, färglösa namn. Har man en affär i verkligheten så kan folk kolla in i skyltfönstret och gå in och handla utan att veta vad affären egentligen heter, så där funkar namn som "Spelbutiken, Filmhörnan eller Godis & Karameller", men har du en affär på nätet så ÄR domännamnet ditt skyltfönster. Du måste heta något som folk direkt kommer ihåg och tycker låter intressant.

Därför tror jag mest på namn som låter som om det vore ett program på P3. Ett ord, ett konstigt ord och ordet behöver inte ha något med programmets innehåll att göra. Exempel:

Apekatt
Karelin
Strössel
Glitter
Dromedar
Grobian
Flimmer
Babian
Papaya
Baberiba
Ruckel

Eller något sånt. Vill du absolut ha ett namn som anknyter till verksamheten föreslår jag en kombination:

Filmapan
Spelgubben
Hawaispel
Biokotten
Filmfarfar
Idiotbutiken
Spelkloaken
Filmbazaaren
Salongsharen

...eller något i den stilen. Namn på internetbutiker måste vara omedelbara eyeopeners.

"Ofarliga" namn som "Cinematorama" eller "Filmpunkten" glöms bort omedelbums.

Tror jag.

/Rising
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Reklamaren slår till:

Så stryker vi "Hawaispel" eftersom det (uppenbarligen) inte är det lättaste att stava till ;-)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gnägg!

"hawaii, hawaii, hawaiiiii!"

Jag veeet hur det stavas magistern! Aiiiii!!!! :^)

*Snacka om att falla på eget grepp*

Nå, även "hawaiispel" skulle jag avråda från, vid närmare eftertanke, eftersom w är en dålig bokstav. "kongospel" är bättre. Kongo är häftigt överhuvudtaget. "bongospel" är oxå bra.

Förresten, har ni hört den om uppfinnaren som hittade på en hörapparat som var överlägsen de gamla, då den emulerade hela örats funktion med alla städ,trumpeter och allt vad det heter i hela hörselgången som ett enda stort hörkärl? Han registrerade namnet "hörkärl" och skulle lägga upp en hemsida och... ja, ni fattar...

Nu ska jag sova.

/Rising
som inte ska hitta på egna skämt när han inte har sovit på hela natten
 
Top