Nekromanti Namn, plott och andra typer av generatorer

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Nu vet jag inte riktig var jag ska posta det här inlägget, det passar ju in på så mycket...

Vår gosiga lilla spelgrupp har bland andra fel en oförmåga att skapa namn på rollpersoner. I Eons mundan och andra spelvärldar kan den oförmågan hjälpas bort, genom olika typer av namnlistor.

Men det är inte alltid så....
Jag håller nu på att skrapa ihop en stor hiskelig namngenerator. Jag upptäcker nämligen att det inte är alltid förnamn som kan vara svåra, det är titlar, det är orter, byar och städer. Platsnamn och allt möjligt annat. Så nu jagar jag namn, i alla upptänkliga former.

Svenska namn av idag har dock inte alltid likhet med fantasy eller SciFinamn. Så jag har insett att jag får dela upp namnen i olika kategorier. Nu efterlyser jag dock namn, namnsajter och edra mest uppfinningsrika förslag på hur man får fram namn. Vad som styr namn och namngivning. Det finns säkert en uppsjö med förslag därute och tips.

Jag menar, en gång i tiden fick folk i vårt land namn som Edvin den läspe... idag heter samme man Edvin Andersson... typ... Vi har soldatnamn som Frisk... Vi har ja... vad har vi. Hur är det med namngivning i andra länder. I Indien? I Turkiet? Och hur ser namngivningen ut i Babylon 5? Hur kommer sig det att Karby heter Karby... varför heter Edsbro Edsbro? Jo, det vet jag ... aesarnas bro... dvs åsfolkets bro! Smara kopplas till isländska och har att göra med klöveräng. Allt har en förklaring - Väderklint heter det i en viss översättning och det kanske inte stämmer med orginalet, men det har en trevlig klang.... =)

Ni har som sagt säkert en rad tokiga och roliga idéer, fatta gärna pennan och skriv... fort... för snart ser jag inte fram ur namnhögarna. =)
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Ett sätt att skapa nya namn, kan vara att göra som man gjorde i USA, det kom så mycket nytt folk att tjäntemännen förkortade ihop efternamn. Tex en Irländare som hette Black Lock, fick namnet Blalock. Man skulle kunna tänka sig att liknade sätt används i SF, kampanjer med kolonier.
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Hmmm... Har man en specifik ickejordisk kampanjvärld, kan man alltid göra som jag och skapa ett s.k. naming-language. D.v.s. man skapar en snabb fonetik av typen:

konsonanter: b, p, ph, g, k, kh, d, dj, t, th, m, z, zh, r, l.
vokaler: a, au, e, i, ie, o, ou, u.

Sedan skapar man med hjälp av fonetiken ett 50-tal ordstammar som kan vara användbara vid namngivning, t.ex.:

pher - berg
dhouga - stor
djaul - skog
ezh - öster
osv...

Nu är det bara att sätta ihop stammarna till "namn" (som bör låta riktigt realistiska och ge en tydlig regional känsla, förutsatt naturligtvis att fonetiken är radikalt olika på olika platser). Pher-dhouga, skulle i mitt exempel naturligtvis betyda "stora berget", och djaulezh "österskogen".

Naturligvis går det att raffinera systemet ytterligare och bestämma vilka ljud som är "otillåtna" tillsammans samt skapa regler för sammansättningen av stammar. Man kan till och med skapa ett helt språk eller en språkfamilj på liknande sätt... Men då har man nog alldeles för mycket tid. Spelarna brukar inte bry sig om dylika vedermödor.

Hoppas att detta tips kan vara till hjälp!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Rent spontant, alltså...

...så brukar jag fixa namn antingen genom att helt enkelt sitta och rådbråka min stackars skalle och tvinga fram ett bra namn...när inte det funkar tar jag ett existerande namn eller annat ord och börjar kasta om bokstäverna så att de bildar något schysst...

T.ex. fick min kompis Göran vackert låna ut sitt namn när jag skapade den hemske krigarkonungen Rögan den Store!

/Skuggvarg
 
Top