Nekromanti Namn på spel

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Så, jag skriver ett nytt spel, eller snarare regelsystem. Det ska kunna användas för många olika settings. Jag vet vad du tycker, settings är kul men regler är inte kul. Men, detta är inte ett rollspel utan ett figurspel av typen skirmish. Så banna mig, flytta tråden, lås den eller vad ni vill. För min del får det gärna stå kvar. :)
Iallafall, man plockar ihop en 5 till 10 st minis, sätter stats på dem och köttar loss på varandra. Det är rätt färdigt men jag behöver ett klatchigt namn.
Man har ett warband exempelvis: 7 mördarluffare (barbarer, tjuvar, lönnmördare och en magiker), 10 kobolder, 5 vietnamsoldater (med M16), 3 space marines eller 2 genestealers. Det mesta ska kunna mixas. Sen spelar man kampanjer. Gubbarna utvecklas, får erfarenhet, skadas etc.

Namnet på spelet bör vara:
* Inte en ripoff på song of blades and heroes eller annat liknande (ballad of warlords and axes)
* Något som googlas unikt (inte "bloodshed" för det kan vara en massa annat)
* Något coolt
* Gärna något som speglar att man spelar små skärmytslingar, inte stora slag mitt i striden
* Något som är enkelt att uttala
* Något som har en snärtig förkortning

Några förslag från mig själv:
Fringe Fighting
Rim Rivalry
Bloodshed border
Brink of bloodshed
Warband of destiny
Band of battle
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Krigscirkeln

PS. Om spelet är på engelska så ha engelskt namn, om spelet är på svenska så ha svenskt namn. Gör inte samma misstag som "Fantasy! Old School Gaming" som hade både namn och undertitel på engelska trots att när jag öppnade boken var det fjärran dalar jag kom till.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tack 2097, spelet är på engelska. Warcircle, I like it.

Band of misery (bom)
Gang of despair (god)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sökte på krigscirkeln och hittade inget men warcircle var taget
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är svag för en-ords-titlar. Vad sägs om "Misery"? "Bloodshed"? "Rivalry"? Av dem gillar jag nog "Misery" mest, det låter lite poetiskt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Sökte på krigscirkeln och hittade inget men warcircle var taget
Typiskt!

Band of Misery gillar jag
Jag med. Du har bra smak. :)

Jag är svag för en-ords-titlar. Vad sägs om "Misery"? "Bloodshed"? "Rivalry"? Av dem gillar jag nog "Misery" mest, det låter lite poetiskt.
Jag gillar också ordet Misery. Även om det egentligen bryter mot ett grund-krav att inte vara unikt. Googlar man misery lär man hitta en massa gråtande, fattiga, sjuka och nähä. Man hittar filmen Misery efter boken av Stephen King. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Snow;n227761 said:
Tack 2097, spelet är på engelska. Warcircle, I like it.
Circle of War både låter bättre (tycker jag) och är bättre engelska.

Annars gillar jag Skirmisher.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har alltid gillat order: "Requiem"

Stötte först på ordet (1994) när jag stötte på min nr 1 favorit Marvel karaktär (delad med Wolverine), "Death's Head II"... där var en grupp med legosoldater där som kallade sig för "Requiem Sharks".

Problemet med det ordet dock är att det tenderar att "negera" de andra ordens mening som man kombinerar den med.

För att använda ett exempel från ovan... "Misery".

"Requiem of Misery" låter riktigt jäkla coolt.

Problemet dock är att när man faktiskt tittar på vad det betyder, så kan betydelsen vara rätt hopfull mer eller mindre... för att "misery" har dött, personen/erna känner inte misery längre... de känner sig bra, de känner contentment, etc. Så man måste ofta vända på det lite, och använda positiva ord för att det ska betyda något dåligt, för om man använder negativa ord tillsammans med Requiem så tenderar det betyda något bra.

Vilket ju är synd... för "Requiem of Contentment" låter inte ens i närheten utav så coolt som "Requiem of Misery" gör. XD

Man måste leta lite extra för att hitta "bra/positiva" ord som låter coola, som skulle fungera bra tillsammans med Requiem.


Jaja... jag har ett andra förslag att ge.


"Misery of Battle"

Förkortningen blir "MoB", vilket kanske är lite passande.

Och vid en google sökning så är där igentligen inget specifikt som dyker upp vid det namnet som skulle komma ivägen ser det ut som.

Det närmsta namngivna som man kommer här är en strid som hände i BattleTech universumet (aka MechWarrior för de som inte känner till BattleTech). En strid som heter "Battle of Misery". Misery är en planet i BattleTech universumet... den har till och med 6 månar vid namnen "Pain, Famine, Pestilence, Misfortune, Fear, and Envy"... XD

Off topic:
BattleTech/MechWarrior är faktiskt en av mina favorit IP'er. :)

Ser fram emot det nya BattleTech spelet som Harebrain Schemes håller på att skapa). :)

Harebrain Schemes är de som skapade Shadowrun Returns/Dragonfall/Hong Kong, vilket är spel som jag gillade skarpt. Och huvudbossen på Harebrain Schemes, han som skapade företaget Harebrain Schemes, är faktiskt han som låg bakom skapadet utav både BattleTech och Shadowrun IP'erna till att börja med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Åh vad bra dom där gästspelen från Marvel UK var, DHII&Tuck och ännu hellre Warheads med den synska Mischa. Synd att rebooten för ett par år sen inte blev så lyckad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Murder Lords of Death Slaughter (alltså seriöst, vad gäller egentligen med sammansättning av ord i engelska??)

Battle Brutes and Bloodshedders?

Cainsaw Captain?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lexikaliserade fraser kan sättas ihop ex vis Birdhouse. Så när något är nytt då är det bara en vanlig NP såsom Bird House. Sen kommer ett stadium då det är halvkänt, heter då Bird-House. Sen när det är ett helt vedertaget ord blir det Birdhouse. Men, att använda bindestreck på det sättet är numera omodernt.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
På tal om Marvel fick dom ju till det perfekta namnet i Death Urge Overdrive, som en liten tös kallade sig efter att ha förläst sig på Image och senare blivit sidekick till Dark Claw. Han lade dock veto på namnet och kallade henne Sparrow.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Coolt var det?

Marauders of the Multiverse
Slaughterbands
Murdering Marauders
Savage Warbands
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
2097;n227805 said:
På tal om Marvel fick dom ju till det perfekta namnet i Death Urge Overdrive
Annars är min favorit helt klart Negasonic Teenage Warhead...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hon var cool men dom hade tagit namnet från en Monster Magnet-sång. Typiskt Morrison, han hade ett annat fantastiskt superhjältenamn i Doom Patrol-medlemmen The Hangman's Beautiful Daughter (på DC snarare än Marvel) men det visade sig också vara samplat^W rekontextualiserat.
 
Top