Nekromanti Namn på regelsystem

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,567
Location
Fallen Umber
Många regelsystem har mer eller mindre krystade namn. Det följande är ett försök att dela upp dem i kategorier.

Tärningsnamn: d20, D6, T10
Namn som har med systemets mekanismer eller värden att göra: One Roll Engine (Godlike), Tri-Stat (Silver Age Sentinels)
Namn som talar om vad systemet går ut på, på mer eller mindre krystade sätt: BRP, GURPS, Storyteller
Helt lösryckta namn: Silhouette (Tribe 8 m.fl.), Revolver (Dnalors gamla system)

Frågan är naturligtvis vilka namn som är bra, och om man alls bör namnge sitt system. Särskilt om det används i ett enda spel känns det väl lite omotiverat, eller?

Jag tycker att problemet med informativa namn är att de inte kan ge tillräckligt med information (kids på Riotminds forum som hänvisar till DoD som "t20-systemet" till skillnad från T100-baserade system, trots att båda är BRP och inte har något att göra med d20, till exempel; och det finns ju massor av system som bygger på D6:or eller tre stats), och "poetiska" eller lösryckta namn känns lätt lite fåniga. Kommentarer?


/Dimfrost
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,928
Location
Nordnordost
Tärningsnamnssystem är kass imo, såvida de inte använder någon sorts specialtärning som är unik för det spelet. (Kanske FUDGE kan räknas som sådant, även om det är tvärt om i det fallet.) Tex så använder Höstdimma _bara_ t20, men inte är det något d20-spel för det.

Mekanism-namn tycker jag är bra, för man får något att hänga upp förklaringen på när man skall sammanfatta för andra.

Systemnamn, tja.. ok... Eftersom mer krystade var nog för att få vara här så, annars hade jag nog stoppat Storyteller i lösryckta namn-kategorin.

Lösryckta namn, tja.. ok.. Nää, de gillar jag nog inte heller.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag ska kalla mitt system för KENT-systemet, efter namnet på mannen som visade mig vad rollspel var. Versalerna är för att foola folk att tro att det är en förkortning (jmf HYDRA).

Jag tycker som synes att namn typ Revolver är de bästa.

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tärningsnamnssystem är kass imo, såvida de inte använder någon sorts specialtärning som är unik för det spelet.
Äh. Det handlar om att muta in ett varumärke.

Kan man dessutom göra det med en fräck slogan så är det bara bra. Jag är själv läbbans stolt över slagdängan "T10, hälften så stort, dubbelt så bra".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Jag är själv läbbans stolt över slagdängan "T10, hälften så stort, dubbelt så bra".
Du är inte så framgångsrik bland kvinnorna?

Personligen gillar jag lite mer beskrivande namn. Generica säger ju en hel del om systemet, på samma sätt som Razor Ridge antyder en hel del om stämningen i kampanjen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har redan svarat; men det åts upp av min dator.

I regel tänker jag som en reklamare; det är svårare att etablera två "varunamn" än ett, så om man inte behöver så skall man inte försöka etablera fler namn än nödvändigt. Att vara Gurgeh och döpa om Millennium-systemet till "Enigmatrix-systemet" eller något annat bogusnamn hade exempelvis varit helt meningslöst. Då är det bättre att man bara säger "såsom det är i Millennium" eller dylikt, så att man kan etablera ett enda namn istället för flera olika.

Ett annat sätt att göra det är att låta systemet vara synonymt med ens förlag. Såsom med "Alltid Attack". Det förhindrar en visserligen från att byta system om man någon gång skulle tröttna, men är annars smart.

Jag tycker att generella speltermsnamn är vanskliga; precis som du gör. "d20" tycker jag fungerar eftersom det är så stort, men T10 är på gränsen, och att döpa ett system till "Motståndstabell-systemet" eller "Initiativslag!" skulle vara oerhört förvirrande.

Godtyckliga och lösryckta namn tycker jag kan vara berättigade. Fudge är ett sådant. Att prata om "fudge-tärningar" tycker jag är praktiskt, även om termen inte är ett dugg intuitiv eller beskrivande.

Ett riktigt uselt namn är Duellito, eftersom det dels är fullständigt lösryckt och dels anspelar på "små dueller" vilket orsakar en del missförstånd. Att kalla det "Satsa Stickor" hade varit hundra gånger bättre.

Jag föredrar nog alltså rätt enkla, beskrivande namn; som ändå inte riskerar att blandas ihop med generella speltermer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Vad är egentligen mer beskrivande än T10? Det avslöjar ju till och med en fjärdedel av grundmekaniken i spelet.
Och vad skiljer det från tex Vampire-systemet som bara använder T10? Vad skiljer det från en massa andra system som inkluderar T10 i någon form?

Det enda det säger är att tärningen T10 finns med.

Dessutom, om du klarar att beskriva en fjärdedel av systemet med tre tecken så varför inte slå till stort och offra tolv tecken. Det hade varit ett bra namn, hela systemet i namnet! :gremsmile:
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Ett annat sätt att göra det är att låta systemet vara synonymt med ens förlag. Såsom med "Alltid Attack". Det förhindrar en visserligen från att byta system om man någon gång skulle tröttna, men är annars smart.
Inte alls, det är bara att köra några olika versioner så löser man det problemet. Alltid Attack (systemet) 2.0 som sitter i ARK har förvisso en del gemensamt med 1.0 (från Splatter), men det är inte samma system. Men visst, att gå från tärningar till kort hade kanske varit ett lite för stort steg för namnets bästa.

Då gör man ett spinoffsystem och lanserar i största hemlighet! :p
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,552
Location
Stockholm
Varför ha namn på regelsystem öht? Räcker det inte bara med att säga "Mutants regler" eller "Vikings regler" eller whatnot?

Det råder en dophysteri i världen! Våga protestera! :gremsmile:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Revolver och dåliga namn

Nu tycker jag ju jag att det absolut sämsta med Dnalors regelsystem är just namnet. Det är en sak att försöka använda ett beskrivande namn, vilket det som sagt finns en poäng med. Det är också en sak att ha ett nonsensnamn. Det är en helt annan sak att ha ett MISSVISANDE namn. Det bör man undvika till varje pris, vilket Revolver missar totalt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,537
Location
Helsingborg
"...och om man alls bör namnge sitt system."
Jag skulle kunna tänka mig att det fungerar om man endast gjort en grund utifrån ett fokus. Alltså, det är något speciellt som man vill ha fram ur systemet. Sedan kan man applicera det på olika rollspel och slänga på lite specialregler för att passa det rollspelet bättre. Det tycker jag är vettigare än att göra ett spelsystem där man ska kunna spela allt. Skapa när det kommer efterfrågan, inte för att du tror att det efterfrågas.

Nu är inte världen perfekt och min synpunkt är därefter, men det är vad jag tycker i alla fall.

"Frågan är naturligtvis vilka namn som är bra,"
Smaken är som baken. Själv gillar jag informativa systemnamn. Om man har ett system som heter "horror" så fattar till och med en svamp vad det systemet fokuserar på. Och om man säger "Jag spelar D&D med horror-systemet" så får man direkt en hum om vad för sorts kampanj som man spelar. Skulle jag istället säga "Jag spelar D&D med Buffysystemet" så finns där en massa regler och en massa åsikter om vad Buffysystemet egentligen står för.

"Jag tycker att problemet med informativa namn är att de inte kan ge tillräckligt med information (kids på Riotminds forum som hänvisar till DoD som "t20-systemet" /.../ och inte har något att göra med d20, till exempel;"
Ja, för i USA är D&D det enda spel som använder T20? :gremsmirk: Det där med T20 får man tänka sig lite till rollspelskultur också. Att säga DoD här och säga det i staterna betyder inte samma sak. Det är vanligast(?) med DoD här, alltså är T20 ett BRP-system och inte något... annat.

/Han som i förbigående tänkte lägga in vad han tycker om d20-systemet, men ångrade sig
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
För egen del är jag ambivalent till namngivna regelsystem. När systemet bara finns till ett enda spel känns det rätt töntigt att hitta på ett specifikt namn bara på reglerna, särskilt om det inte är något passande namn. Om det däremot finns flera olika spel med samma regelsystem börjar det däremot bli användbart att ge systemet ett eget namn. Och BRP går trots allt bra mycket snabbare att säga "en variant av Call of Cthulhu-relgerna".

Däremot har jag inga som helst problem med intetsägande namn på regelsystem, även om jag helst ser någon form av tematisk likhet med vad systemet vill skapa för känsla. Att sammanfatta regelmekanik i ett enda ord brukar inte låta sig göras, så då tycker jag det är väl så bra att ge spelet ett passande namn som är lätt att komma ihåg och som ligger bra i munnen.

Förresten, tio nördpoäng till den som vet vilket rollspel som har regelsystemet KatharSYS.

/Ridijeck
 
Top