Nekromanti Namn på mitt rollspel?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Ok, jag behöver ett skitbra namn på det steampunkiga fantasyspel jag leker med. Tänk Final Fantasy, Art Nouveau, Ångpunk, Jules Verne, Firefly. Men det svåra är att spelet ska ha ett namn som är fantasieggande (vilket är projektets syfte). Man spelar en cool besättning på ett coolt fartyg som gör coola grejer. Arbetsnamnet är Voyages Extraordinaire men det förknippas nog för mycket med just Verne och säger inget om fantasyelement m.m. Dessutom är det på franska (vilket iofs inte behöver vara ett problem).

Så, har ni några förslag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Enligt min åsikt är det inte så stort problem med Jules Verne i "Voyages Extraordinaire". Ska jag gnälla så är det väl att det är på franska, men har du en fransk kulturbild i din värld som säljande poäng så passar det nog bara bra.

Fantasyinnehållet är egentligen inte ett problem. Jag menar, hur mycket fantasy hittar du i titlarna "Blå Himmel" eller "Eon"? Tar du en framsidesbild på de flygande skeppen i exempelvis Stardust med den titeln så har du det som skulle göra att jag köpte spelet ögonaböj.

Nu vet jag förstås inte om det finns flygande skepp i ditt spel, men rent generellt borde det finnas. Men jag kan nöja mig med en ornithopter och i nödfall en zeppelinare, så länge som den har Napoleon IIIs emblem på rodren.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Coolt namn. Kolla bara böjningen: Voyages Extraordinaire. Det borde väl vara ett plural-s på adjektivet också. (Det skulle det ha varit på spanska: viajes extraordinarios.)

Firefly möter Jules Verne. Ja, ja, ja.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Krille said:
Tar du en framsidesbild på de flygande skeppen i exempelvis Stardust med den titeln så har du det som skulle göra att jag köpte spelet ögonaböj.
Nej nej, framsidan måste förstås se ut så här.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fast då har det inte det som gör att jag skulle köpa spelet ögonaböj. Då skulle jag ju bli tvungen att bläddra i det för att förstå dess storhet, och då blir Hunk sur.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,873
Location
Stockholm
Krille said:
Fast då har det inte det som gör att jag skulle köpa spelet ögonaböj. Då skulle jag ju bli tvungen att bläddra i det för att förstå dess storhet, och då blir Hunk sur.
Nä, men jag skulle köpa det obläddrat, så det jämnar ut sig.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Mekanurg said:
Coolt namn. Kolla bara böjningen: Voyages Extraordinaire. Det borde väl vara ett plural-s på adjektivet också. (Det skulle det ha varit på spanska: viajes extraordinarios.
Jag tror det stämmer om man utläser det som Ängelska. Där finns ju det lite märkligt språkblandade bruket. Jag tror till exempel att det heter "Surgeons General" i plural. Har för mig de säger det i West Wing... :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Grejen är att jag vill hitta en minsta möjliga gemensamma nämnare för settingen och tänkte att som spelets namn skulle bidra så mycket som möjligt. Jmfr spelet Skies of Arcadia och liknande där man genast får en bild i huvudet. Eller Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura.

Vayages Extraordinaires säger väldigt mycket, därför gillar jag namnet, men det är ju inte Verne RPG, så jag är lite osäker.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
För mig som inte alls är inläst på din idé (som för övrigt låter intressant) ställer namnet mig inför flera undringar.

Voyages Extraordinaires låter snyggt, men jag skulle bli tveksam till om det är ett spel på svenska (och det kanske det inte är?) om jag bara såg omslaget. Ett sätt att både behålla kakan och äta upp den är att lägga till en underrubrik i titeln. Långa titlar funkar ofta bra på rollspel. Så kanske "Voyages Extraordinaires - älvor och vampyrer", typ. Eller "Voyages Noveau - skurkar & hjältar". Eller bara ett enda väldigt enkelt titelord - "Helium" kanske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Lite av poängen är att det inte ska finnas så mycket att läsa in sig på. Än så länge finns det bara ett Lexikon med odefinierade ord:

Absinthe
Anima
Astromatiker
Abyss
Behemoth
Entropibyrån
Flux
Gaia
Gnomer
Helioburg
Korinth
Leah Panzer
Metropolis
Mörk aether
Nebula
Nova Vestia
Orniopter
Oskillator
Partizaner
Pax Terra
Prins Cyrus
RMS Vertigo
Seraphim
Triaderna
ULTRA
Vane Atrides
Vesperium
Yttre Territoriet
Zizi Vandrel
Zarratuga

Till det ska det finnas en kort liten text som definierar spelets genre (steampunkfantayäventyr) men resten ska sättas i spel. Lexikonet ska definieras i spel (eller prespel) o.s.v. Resten gör spelet tillsammans med deltagarna. Man skapar ett fartyg tillsammans och gör karaktärer öppet och när det är klart är allt man behöver veta färdigt. Resten utvecklas i spel. Spelet ska göra ALLT det som jag saknar hos alla andra spel. :gremsmile:

Därför är det viktigt att titeln är talande och fantasieggande.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Några förslag.

"Okända resor"

"Seglatsen"

"Oceanus incognito" (någon bättre på latin får gärna fixa här, blir typ "okänd ocean")

"Bortom horisonten"


Hoppas något kan vara till hjälp.

/Poseur lite dålig fantasi
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
OT

Det låter onekligen som ett lockande spel...

Ska bli kul att följa bygget, och förhoppningsvis få testa!

Det fanns en tråd på story-games häromdagen som handlade om ett spel/ en kampanj med ett luftskepp- som just bara bestod av rollpersonerna och själva spelet- allt annat skulle skapas i spel, som jag förstod det. Antar att du redan läst tråden- här kommer den i alla fall: LuftskeppsTsoy...

Som sagt, inte mkt hjälp med namnet, annat än allmäna hurra-rop! :zeppelinare: :gremsmile:

Det mest positiva med din idé är att man ska ha ett gemensamt projekt i gruppen- skeppet- som man lägger xp på, och som även binder ihop rollpersonerna i själva storyn. Sådana mekanismer tycker jag saknas i de flesta spel- trots att man ofta förväntas vara en grupp. Ska bli spännande att se!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Re: OT

Det var Lady Blackbird som kickade iväg projektet åt rätt håll. Tidigare var det ett piratspel men det lyfte aldrig.

Jag hoppas kunna börja speltesta om en månad eller så, och efter det slänger jag upp en beta som alla kan leka med.

Och jag har höga förväntningar på min grupp-farkost-samarbete-XP-mekanism. Funkar det som jag vill så kommer det att kicka röv! Dessutom har jag en mekanik för att strida som grupp mot en överjävlig (eller underjävlig för den delen) fiende.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Ja, du är på helt rätt spår. Jag har lekt med ordet Abyss för att försöka uppnå samma känsla av stor rymd, okända resor m.m. men inte riktigt hittat.

Hade inte Coriolis använt Tredje Horisonten hade det varit ett kick ass namn.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tycker att

Den Ångestdrivna Drakens Frustande

är en klatschig titel.

(Man kan frusta av både ånga och ångest!)
 
Top