Namn på mekaniker för vardagsliv

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag håller på med ett alternativt regelsystem till lämpligt nutida gnostiskt skräckrollspel.

Där har jag en mekanik för Vardagsliv. Varje vecka slår man ett antal tärningsslag för att avgöra hur man upprätthåller sitt vardagsliv med jobb och familj, om man hamnar i problem på grund av ens beroenden, och man kan välja mellan att lägga in sig på sjukhus för att läka skador, gå i terapi för att minska stress eller psykiska besvär och så vidare.

Jag har även ett värde för Vardag. Det mäter hur väl man får vardagen med jobb, familj och vänner att fungera. När Vardag minskar blir man alltmer utslagen, man får problem med jobbet och förlorar det till slut, ens partner lämnar en, man tappar vårdnaden om barnen. När Vardag är högt kan man minska stressnivån genom ett harmoniskt vardagsliv.

Men det är helt omöjligt att ha en mekanism som heter Vardagsliv och ett värde som heter Vardag när det inte är samma sak. En av dem måste byta namn. Men vilken, och till vad? Jag har inte hittat några bra alternativ för någon av dem, och därför vänder jag mig till er. Förslag?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Eftersom Vardag är någon sorts mått på hur bra man mår och fungerar skulle det kunna ha ett namn i stil med Frid, Välmående eller Harmoni, eller något bättre ord för samma sak som jag inte kommer på.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Förankring skulle kunna funka. Problemet med Harmoni, Välmående och sådant är att man kan få problem med det här värdet (problem med jobbet eller familjen på grund av att man är borta för mycket, kommer hem blödande efter att ha slagits med demoner eller likande), och det låter inte så naturligt att säga att man har problem med harmonin jämfört med problem med vardagen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Förankring låter vettigt. Jag kastar annars ut förslagen Stabilitet eller Ordning.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Låter ju väldigt likt Bonds-systemet till Delta Green. Bonds översätts ju kanske närmast till Förankring.

Annars är @Genesis förslag Livspussel ett riktigt bra namn!
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Det är väl Vardag man slår på för att se om man får ihop veckans rollspelspass?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det är gnostiskt? Så då är vardagen en del av sinnets och materians fängelse? Så Bojor, galler eller buren?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Livspussel är lysande, jag ska se om det fungerar i alla situationer i texten bara.

Stabilitet eller Ordning känns lite för allmänt (speciellt som stabilitet är det man tappar av skräckupplevelser i Divinity Lost; i mitt system motsvaras det av ökad Stress i stället). Gnostiska termer är en bra tanke, men just här vill jag ha något som känns mer positivt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Livspussel är lysande, jag ska se om det fungerar i alla situationer i texten bara.

Stabilitet eller Ordning känns lite för allmänt (speciellt som stabilitet är det man tappar av skräckupplevelser i Divinity Lost; i mitt system motsvaras det av ökad Stress i stället). Gnostiska termer är en bra tanke, men just här vill jag ha något som känns mer positivt.
Att ha barn i det gnostiska fängelset borde fucka upp kan man tycka dock. Snacka om att sälja ut! Dra in fler skrikande själar i den här brutala och meningslösa köttkvarnen av en värld.

Det är som på riktigt ju! :p
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
I 2nd livspussel. Hade tänkt föreslå det. Alternativ som jag förvisso tycker är sämre är livsbalans eller privatliv.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har funderat lite mer nu och sett hur det ser ut i text och formuleringar. Enda problemet med "Livspussel" är att det inte är helt klart att ett högt värde ska stå för hög stabilitet, ett fungerande livspussel. Det skulle också kunna läsas som om man har mycket att behöva pussla med. Men å andra sidan gäller precis detsamma för "Vardagsliv". "Bojor" är ur den synvinkeln tydligare: högt värde innebär att de är starka, lågt att de är svagare och att man håller på att tappa dem, får du problem med bojorna är det klart att de lättare kan brytas. Men jag är inte säker på att reglerna bör ha en så nihilistisk syn på saken. Tanken är lite att man ska försöka kämpa med att balansera uppvaknande med vardagsliv och livspussel, och att det åtminstone till en början kan gå ganska bra.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Att ha barn i det gnostiska fängelset borde fucka upp kan man tycka dock. Snacka om att sälja ut! Dra in fler skrikande själar i den här brutala och meningslösa köttkvarnen av en värld.
Skaffa barn?

-5 Livspussel, rakt av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Neotech Edge kallar det för ”downtime” vilket jag tycker är genialiskt. Men som många andra föreslår är ”livspussel” också bra. ”Chill” eller ”chilla” är inte heller fel.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Haha! Jag har bara scrollat förbi den här rubriken i flödet tidigare och tyckt att det är konstigt att någon drar i gång en tråd på ett rollspelsforum för att komma i kontakt med en mekaniker till ”vardagslivet”. Men det visade ju sig vara något annat.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har funderat lite mer nu och sett hur det ser ut i text och formuleringar. Enda problemet med "Livspussel" är att det inte är helt klart att ett högt värde ska stå för hög stabilitet, ett fungerande livspussel. Det skulle också kunna läsas som om man har mycket att behöva pussla med. Men å andra sidan gäller precis detsamma för "Vardagsliv". "Bojor" är ur den synvinkeln tydligare: högt värde innebär att de är starka, lågt att de är svagare och att man håller på att tappa dem, får du problem med bojorna är det klart att de lättare kan brytas. Men jag är inte säker på att reglerna bör ha en så nihilistisk syn på saken. Tanken är lite att man ska försöka kämpa med att balansera uppvaknande med vardagsliv och livspussel, och att det åtminstone till en början kan gå ganska bra.
Dock är det väl implicit att högt värde alltid är bättre än lågt värde?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Neotech Edge kallar det för ”downtime” vilket jag tycker är genialiskt. Men som många andra föreslår är ”livspussel” också bra. ”Chill” eller ”chilla” är inte heller fel.
Det jag kallar för "vardag", till skillnad mot "vardagsliv", var först en ren downtimemekanik (inte hämtad direkt från Edge, men samma sak i Kuf, Blades in the Dark etc). Sedan insåg jag för några veckor sedan att det blir bättre i det här fallet om man har en konstant vardag som man måste förhålla sig till, parallellt till det avvikande "äventyrandet". Därför bytte det namn från Återhämtning till Vardag.
 
Top