Nekromanti Namn på galaxen

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Snälla HJÄLP! Jag kan inte knäcka namnet på galaxen där Sagan utspelar sig. Jag måste ha in det i reglerna snart. Kom med förslag.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
hmm vilken typ av karaktär vill du ha på namnet?

Alternativ 1: AXP110998-xsd

Alternativ 2: lunis lupus

Alternativ 3: Beatlebrox gallaxen
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag brukar vara mot helt godtyckliga hittepå-namn. Men så här skulle jag gå till väga. Ta en inflytelserik kultur. Utgå från vad "världen" borde heta på deras språk. (Givet, så klart att du har något sådant att utgå ifrån...)

Det funkar även utan att hitta på ett helt språk på egen hand. Ett vanligt sätt är att utgå från ett passande, existerande språk på jorden. Jag skulle förmodligen ha valt franska, eftersom Frankrike var ett ledande land i den västeuropeiska civilisationen lagom till att grundläggande vetenskap utvecklades. Hade vi inte haft ett så starkt genomslag för "Milky Way" från antiken, hade det ganska sannolikt kunnat vara en fransk benämning som vi använt idag.

(Det är ju för övrigt precis så vi fått ordet universum, via en översättning till franska utförd av en medeltida filosof...)

Så jag skulle kanske kört med "Millimond", som kan böjas till Millimonden osv. Lagom genomsynligt (för min smak) så att de flesta kan räkna ut att det består av "tusen" och "värld(ar)", men anpassat för svenskt uttal. Rätt lättanvänt. "I Millimonden finns miljoner stjärnor..."
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jezero kanske? Fråga mig inte hur man böjer det bara. Jezerongen?

Eller om du gillar latin: Piscator
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Mare nebulum

Caelum stellis distinctum

Candidum sidus

- Med ursäkter för dålig latin.
 

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Prudentia mundus galaxen (Världen styrs på latin)

Domini galaxen (herren på latin)

Delirant galaxen (galna på latin)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,915
Location
The Culture
Vår egen galax har ett fantasieggande namn. På engelska kommer det från den grekiska mytologin, så jag kan föreställa mig att även en fjärran galax för länge, länge sedan har blivit döpt baserat på mytologi, långt innan någon av dess invånare insåg vad det egentligen var de såg.

Så jag föreslår, helt ur det blå, Stjärnporten.

/tobias
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Bra poäng med att galaxens namn borde ha ett mytologiskt ursprung så jag spinner vidare på det och föreslår Stjärnhem eller fritt översatt och säkert grammatiskt fullständigt inkorrekt eftersom jag inte kan latin: Stellarum domestica (stjärnornas hus)
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag har jobbat med latinska namn förut. Men om varelserna i galaxen inte har anknytning till vår värld så verkar det konstigt om det skulle vara på latin.

Ett neutralt svenskt ord som låter helt annorlunda på varelsernas språk är nog att föredra. Stjärnporten är fantasieggande men passar inte riktigt. Däremot ska jag börja jobba i den änden.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag tycker man kan hämta inspiration fràn de olika namen som finns för vintergatan hos olika kulturer.

Nàgra schyssta fràn wikipedia .

Silvervägen
himmelsvägen
hjortsprànget
krigarnas väg.

Om du har flera kulturer/raser i ditt spel kan du ju ha med ett antal olika namn.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Galaxens namn (anknyter till Sagan)

Nu tror jag att vi tar och följer ett råd i tråden och ger galaxen fler namn beroende på ras. Det fanns ett ursprungligt namn som reemonker och zoer tillsammans gav galaxen (och det har jag inte knäckt än). Men när dimkrigen bryter ut uppstår flera namn. Reemonker kallar galaxen Den röda jätten. Röd efter alla uppblossande strider och jätten på grund av att det är den största dimensionen. Zoer kallar galaxen Vinterskimmre. Skimmer för den rika hopen stjärnor i galaxen och vinter efter det mörker och den kyla som intagit galaxen.Det gemensamma namnet blir kort och gott galaxen men varje spelare väljer vad hon vill kalla den efter de olika uttryck som kommer i världskapitlet.
 
Top