Namn på dvärgisk motsvarighet till Gestapo?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
Det finns ju en bra liknelse i hur man smider för att få bort orenheterna i järnet, för att se till att kornen ligger åt samma håll, och såklart för att forma järnet till en "funktionell" form.

Hammarslaget
Folksmederna
Fallhammaren
Skuggsmidet
Själasmederna
Hjärtehammaren
Konungens hammare
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Inspirerat av de två tidigare förslagen:

Flamma alt. Fackla: kastar ljus över skuggspel.
Anlöpare: gör järnet segt istället för sprött. Får även mig att föra tankarna till "överlöpare".
Städ: Stabiliteten i dvärgriket. Också anspelar på att "städa undan".

Jag undvek bestämd form (ex. städet) för att låta mer kargt ... som jag tänker mig dvärgiska.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Konungens livgarde är inspirerat av väringarna i Byzantium och är hör och häpna faktiskt alver, och kallas vintergardet då alla alver som tjänstgör i livgardet är från just vinterhovet.
Varför får ni kanske läsa i en framtida bok, så någon längre utläggning om detta blir det ej ;)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Khazâd aí-Môzad.
(KhaMo)
Det här. Vi har en vinnare.

Eller variant av det på ditt lokala dvärg språk.

Alternativt kungsvakten eller liknande fast på vilket dvärglika du väljer att använda, och sedan förkortat.

Det här ser lite för egyptiskt ut - som en hieroglyf.
Vad säger att dvärgar inte använder hieroglyfer? Det finns ju en massa hieroglyfer inristade i sten. Och det är ju mer naturligt att använda dem än runor som utvecklades av att skrivas i trä.

------------------

Bara en kul grej, angående säkerhetspolis organisationers namn: mellan 1565 och 1572, i tsar Ivan IV:s Ryssland, rådde Opritjnina (ryska: опри́чнина) en period av politisk repression av Tsarrysslands folk. Ivan IV upprättade en säkerhets/hemlig polis (är osäker på vad) på runt sex tusen man (kallade opritjniki), som utförde offentliga avrättningar och konfiskerade bojarernas ägor för att minska deras inflytande.

Enligt Wikipedia (inte alltid bästa källan) så kommer opritjniki namnet från "Termen opritjnina, som Ivan myntade för denna åtgärd, härrör från det ryska ordet opritj (ryska: опричь, skilja från, göra olik, utom) med den ursprungliga betydelsen livgeding, Ivan betraktade sig nämligen som änkling (!) efter sin avlidna första hustru Anastasia Romanovna, som han sörjde djupt. Begreppet lever kvar i dag på grund av kopplingen till dess utförare opritjnikerna, broderskapet som Ivan utsåg med uppgiften att kontrollera tsardömets områden. Opritjnikerna fick fria händer, och drog igång ett terrorvälde som bland annat fullständigt ödelade den gamla handelsstaden Novgorod."

Också "Termen opritjnina används även om denna hemliga organisation liksom om det landområde inom vilket Tsaren under perioden direkt härskade och inom vilket hans opritjniki verkade."

Kanske värdelöst vetande men jag vill också nämna att efter som engelska och svenska transkriberar ryska ord på olika sätt till latinska bokstäver så är stavningen oprichnina på engelska. Också: o:et i börja ska uttalas som ett 'a' eller 'ah', inte som ett 'o'.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det här. Vi har en vinnare.
Tolkiens dvärgar var ju inspirerade till stor del av det judiska folket. Tanken var att ta dvärgarnas stridsrop (Dvärgarnas yxor!) och korsa det med dagens ganska ökända och fruktade israeliska Mossad ("Institutet för underrättelser och särskilda operationer").

Så den fantisierade mixen av Khuzdul och hebreiska blir ungefär ”Dvärgarnas Institut” som jag kan tycka är lagom intetsägande för den här typen av organisationer. Och självklart ska man ha en enkel förkortning/sammanskrivning av det.

Jag gillar också tanken på en hårdför dvärgisk hemlig polis/underrättelsetjänst. Det kan bli sjukt coolt.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Edit: Förutom det uppenbart lustiga i den språkliga likheten till ”camouflage”.
 
Last edited:
Top