Namn på bennies och liknande metavaluta

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Hej!

Jag älskar spel som innehåller någon form av ”metavaluta”, som kan påverka spelets gång. Klassiska exempel på vad de kan heta är bennies, drama dice, inspiration, fokus och hold.

I spelet Tenra Bansho Zero, där du spelar actionhjälpar i animestuk, finns det två sådana poäng, ”Kiai” och ”Aiki”. Aiki får du av spelledaren, eller de andra spelarna, när du spelat din roll bra, och liknas vid applåderna och hejaropen som en skådespelare får efter ett imponerande framträdande. Aiki kan sedan användas för diverse fördelar, eller omvandlas till Kiai, som i sin tur används för bonusar på färdighetsslag.

Kiai och Aiki används även som spelets erfarenhetssystem, vilket gör att de får en extra intressant funktion. I sin helhet gör Aiki och Kiai att spelarna blir extra intresserade av sina medspelare, då de kan vara mer aktiva åskådare än annars.

Jag har letat ett tag efter en bra svensk översättning på konceptet, eftersom jag velat porta det till andra rollspel. Tyvärr kommer jag inte på några fina klatschiga termer. Någon med en idé?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
När jag skriver antikinspirerad fantasy talar jag om öde (som ingen kan undfly) och kairos* (den rätta tidpunkten, det perfekta läget). I nutida regelverk kan jag använda det franska ordet élan.

* "ai" uttalas här som långt ä.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag är tråkig och säger Fate Points, som i många spel. "Ödespoäng" duger väl då.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
När jag skriver antikinspirerad fantasy talar jag om öde (som ingen kan undfly) och kairos* (den rätta tidpunkten, det perfekta läget). I nutida regelverk kan jag använda det franska ordet élan.

* "ai" uttalas här som långt ä.
"Arete" i Burning Wheel (som kan användas för att trigga en Aresteia där man blir helt galet bra i en scen) är vackert.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag översatte Mouse Guards Fate och Persona till Öde och Persona.

Low Fantasy Gaming har Grit. Lite beroende på setting tänker jag att det funka att ha direkt på svenska.

Det borde finnas ett rollspel med Sisu. Har inte stött på det än.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Ja, det har bra konnotationer. Men i poängen ingår också att man kan få dem för att muta SL, så det borde också komma med i ordet på något sätt.
"Fusk" skulle funka bra i många sammanhang!

"Jag spenderar ett fusk för att säga att jag förberett mig på detta och spelat in hela samtalet."

Eller

"Sorry, du misslyckas."
"Nä, jag spenderar ett fusk för att lyckas i alla fall!"
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
I Tails of Equestria heter det Friendship. Man får fler ju fler vänner man har, och använder det för att hjälpa sina vänner. Vänskap är magisk! (Med andra ord knyter spelmekaniken på ett snyggt sätt an till ett helt centralt tema i MLP).
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Känns som att det finns mycket stämning att hämta genom att se till att namnet passar spelet!

Jag har lekt lite med namnet eloge, för det låter lite trevligt att ge varandra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Känns som att det finns mycket stämning att hämta genom att se till att namnet passar spelet!

Jag har lekt lite med namnet eloge, för det låter lite trevligt att ge varandra.
Om vi pratar om poäng man ger varandra för gott spel så är ju den generiska termen Fanmail. Vet inte om det var Primetime Adventures som uppfann mekaniken, men det var det spelet som populariserade det, så det brukar ofta kallas för "fanmail-mekaniker". Jag gillar "eloge" som term! Låter bra, tycker jag.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Känns som att det finns mycket stämning att hämta genom att se till att namnet passar spelet!

Jag har lekt lite med namnet eloge, för det låter lite trevligt att ge varandra.
"Klapp på ryggen" ? ;)
 
Top