Krickdala Namn på ”Your basic Nyarlathotep-worshipping cult”

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Okej. Så ugglorna i gemen ser sig som väktare över Världsknuten -- väven av oräkneliga världar som är flätade i varandra. De tror att deras uppdrag, givet dem av en mytisk Jägarinna, är att se till så att de magiska, skimrande varelserna — älvor, talande möss etc — inte slipper ut ur spelvärlden Annwyn, därför att det skulle störa balansen och harmonin i Världsknuten.

Sannningen, som bara en inre cirkel av uggle-häxor känner till, är att det där är en ren lögn, och att ugglorna vid tidens början tjänade en sorts dödsgudinna eller Lovecraftsk fasa, Modern Med Klor, men att de lurade henne att använda portalen Rassel-Tassel för att kliva ut ur Världsknuten, ut i Tomheten, och sedan lämnade henne där; nu gömmer de sig för henne i spelvärlden Annwyn, och skälet att de vill hålla Revorna i Världsknuten stängda har inget att göra med att hålla något inne, utan med att hålla något ute: de är rädda att Modern Med Klor ska hitta dem.

1. Modern Med Klor. Det är sådär va? Det är halvt inspirerat av en dikt av Robert Bly, Tandmodern, vilket ligger mycket bättre i munnen. Men Klomodern låter ju som nån variant av omodern eller komodern eller klosetten och så vidare. Klomor låter som Lumor, om nån minns den grejen, av var det Nationalteatern?Nagelmodern hade funkat, men efter att @God45 föreslog Nagelfar, är jag inne på att en annan sak ska heta Nagelborg eller Nagelfast. Näbbmodern? Inte otäckt nog, kanske. Hon kan också vara en mormor, eller nåt helt annat, egentligen. En sorts dödsgudinna, Kali-figur.

2. Den inre kretsen bland ugglehäxorna. Två alternativ som alla är rätt blah, känner jag: Nattkretsen. Nattens Döttrar.

3. Bland Nattens döttrar finns tre fraktioner.
a) De som vill förstöra alla Revor och Världsbrunnar, och helt och hållet fokusera på att gömma sig för Modern med klor.
b) De som vill använda Rassel-Tassel och färdas genom Världsknuten och samla på sig makt, inför det de ser som en oundviklig strid mot Modern med Klor.
c) En hemlig sekt, som ångrar att de förrådde sin gudinna, och gör bot, och försöker hitta henne och få in hennes i spelvärlden. Your basic Nyarlathotep-worshipping cult.

För det här tredje alternativet -- de tre fraktionerna -- söker jag väl efter något sammanhållet, kanske något i stil med älvornas hov i Changeling: The Lost. Stjärndöttrarna, Måndöttrarna och Avgrundsdöttrarna. till exempel. Just nu heter de bara (a) Väktarna och (b) Krigarna och (c) Botgörarna.

Och ugglorna har alltså lite slavisk, mongolisk kultur; en känsla av nomader, blåsiga stäpper, Baba Jaga, etc. Jag har väldigt svårt för spelvärldar som har nonsensord som namn på saker, men för en sorts referens kring känslan -- här är en lista med vad jag tänker är ugglenamn:

Alenushka
Tjyralima
Narangerel
Koscheja
Aidana
Ksenopontovna
Nurbakyt
Yerbolat

Vasil
Igan
Emel
Gantulga
Ajgerim
Nurgul
Ulugbek
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
För någon som har studerat egyptologi så låter "Modern med klor" ganska awesome. Egypterna gillade den typen av namn på sina demoner (t.ex. Miu-te/Miwty. Den Kattformade. Den vars klor inte kan undkommas. En demon i dödsriket vars klor kunde slita själen från de ovärdiga).

Modern Med Klor hade till och med låtit ganska bra på Mellanegyptiska, Mwt-Sha/Mewet-Sha.

P.S: Det är inte någon grej med "Tänk hur awesome saker låter på egyptiska" utan min poäng är snarare att Ugglorna var först. De har inte komplicerade namn, för alla namn på gudar och kulter kommer ifrån deras språk...det första och det ursprungliga och det enda språket de respekterar.
Modern Med Klor, Väktarna, Krigarna. Awesome namn som är ganska grundläggande för att när namnen uppstod så fanns det ingen anledning att bli komplicerad.

Det enda som jag kanske tänker att du borde byta namn på är Botgörarna. De är kultister, insulära, de andra, fienden. De kanske kallar sig själva Botgörarna, men för alla andra (inklusive spelarna) så är det exonymen man känner till. Namnet som andra har gett till dem. Något farligt, främmande och som inte anspelar på deras syfte utan kanske snarare på något de gör (om de sjunger dödshymner till Modern Med Klor under månens sken så kanske de kallas "Nattskrikarna")
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Asså, modern med klor är fett! Dessutom blir det en läskig barnramsa av det!

"Mor har klor. Mörkret gror.
Hon är inte den du tror.
Var är bror? Mor har klor.
Hon vet var du bor."

Annars heter ju uggla Strix på latin. Det har porential.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
1. Jag gillar Modern Med Klor! Men även Moder Klo skulle kunna funka. Det antyder en närmare relation med henne. Annars gillar jag något med skrud. Det låter häxigt och avgrundigt på något sätt, och lite som ett fågellåte: skrrrrruuuuuuud!

2. Nattens Döttrar är bättre än Nattkretsen. Kanske Klodöttrarna? Nej. De Rivna döttrarna? Döttrarna Med Sår? De Klösta? Det antyder ju att de är skadade på något sätt, men jag tänker att betydelsen är symbolisk i att de blivit berörda av Modern Med Klor, fått visdom, mod eller liknande. Eller bara Döttrarna?

3. Jag håller egentligen med @Cybot om det där med att ugglorna var de som använde ord först. Men framförallt Väktarna och Krigarna känns lite för använda. Kan de benämnas efter kroppsdelar istället? Ögonen (som vakar över brunnarna och revorna), Klorna (som vill strida mot Modern) och Benen (som vill återgå till sitt ursprung).
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
För någon som har studerat egyptologi så låter "Modern med klor" ganska awesome. Egypterna gillade den typen av namn på sina demoner (t.ex. Miu-te/Miwty. Den Kattformade. Den vars klor inte kan undkommas. En demon i dödsriket vars klor kunde slita själen från de ovärdiga).

Modern Med Klor hade till och med låtit ganska bra på Mellanegyptiska, Mwt-Sha/Mewet-Sha.
Asså, modern med klor är fett! Dessutom blir det en läskig barnramsa av det!

"Mor har klor. Mörkret gror.
Hon är inte den du tror.
Var är bror? Mor har klor.
Hon vet var du bor."
1. Jag gillar Modern Med Klor! Men även Moder Klo skulle kunna funka. Det antyder en närmare relation med henne. Annars gillar jag något med skrud. Det låter häxigt och avgrundigt på något sätt, och lite som ett fågellåte: skrrrrruuuuuuud!
Då är det kanske bara för mig något skaver lite. Jag har ju dessutom sysslat med mina smådjur och ugglor och korpar så mycket det senaste året att jag har blivit lite hemmablind.

Alltså jag älskar, vad ska man kalla det, fras-bilden, Modern Med Klor, och kanske är resten då överkurs, men jag tycker liksom att lätena ligger lite, lite fel i munnen. Jämför till exempel med Tandmodern. Nattmodern? Det får vara Modern Med Klor så länge. Pendeln kanske svänger så att jag tycker om det igen. Det är ju jag som hittat på det en gång och tänkt just ouff det låter fett.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Det är inte någon grej med "Tänk hur awesome saker låter på egyptiska" utan min poäng är snarare att Ugglorna var först. De har inte komplicerade namn, för alla namn på gudar och kulter kommer ifrån deras språk...det första och det ursprungliga och det enda språket de respekterar.
Modern Med Klor, Väktarna, Krigarna. Awesome namn som är ganska grundläggande för att när namnen uppstod så fanns det ingen anledning att bli komplicerad.
Jag håller egentligen med @Cybot om det där med att ugglorna var de som använde ord först. Men framförallt Väktarna och Krigarna känns lite för använda. Kan de benämnas efter kroppsdelar istället? Ögonen (som vakar över brunnarna och revorna), Klorna (som vill strida mot Modern) och Benen (som vill återgå till sitt ursprung).
Det enda som jag kanske tänker att du borde byta namn på är Botgörarna. De är kultister, insulära, de andra, fienden. De kanske kallar sig själva Botgörarna, men för alla andra (inklusive spelarna) så är det exonymen man känner till. Namnet som andra har gett till dem. Något farligt, främmande och som inte anspelar på deras syfte utan kanske snarare på något de gör (om de sjunger dödshymner till Modern Med Klor under månens sken så kanske de kallas "Nattskrikarna")
Jag tänker att de två första -- de som vill gömma sig, och de som vill förbereda sig för striden -- har namn som ingår i en sorts dikotomi -- Skymningssystrarna och Gryningssystrarna; Ögonen och Klorna, eller nåt -- och att de tredje just är kända under ett öknamn, men att de själva har något långt och högtidligt namn, som de hoppas att Modern Med Klor kommer att uppskatta.

Utan några som helst andra jämförelser eller värderingar har jag till exempel alltid älskat mormonernas amerikanska namn på sig själv: The Church of Latter Day Saints.

Jag gillar att andra ugglor kanske kallar dem för Nattskrikorna, men att de själva kallar sig för typ De Sista Nätternas Botfärdiga....
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tror du bör köra på antingen Modern med klor eller Moder klo. Modern med klor har lite mer pondus, Moder klo har bättre satsmelodi. Är nog ett val mellan de två.

För den större organisationen: Nokturerna?

För kultisterna: Klobärarna?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
De Rivna döttrarna? Döttrarna Med Sår? De Klösta? Det antyder ju att de är skadade på något sätt, men jag tänker att betydelsen är symbolisk i att de blivit berörda av Modern Med Klor, fått visdom, mod eller liknande. Eller bara Döttrarna?
Det finns något i detta.

Och jag tänker också att det behöver vara ett namn som fungerar både från utsidan, så att säga, så att de andra ugglorna tror att namnet betyder en sak, men att det egentligen betyder något annat, så att säga.

Jag ska grubbla på det under dagen.

*

På tal om "De Klösta", "Klösmodern", etc, så tillhör jag nog en generation som aldrig kan använda ordet "klös" utan att tänka på typ, "en kattig brud", om det ålderstigna uttrycket ursäktas; det känns som att det under min uppväxt ofta stod i tidningen Okej, när nån popstjärna hade leopardmönstrat eller kattöron och svans på sig, att "Det är klös i Samantha Fox", och att en viss sorts dansband hade kunnat göra en låt som hette "Det är klös i morsan", och ni vet, göra mjau-ljud i bryggan...

För mig blir det som att kalla en besvärjelse för att rena en plats eller ett vattendrag från korruption och ondska för FRÄSCHA UPP.

Det får mig att tänka att det vore kul att en dag skriva ett liksom överdrivet åttiotalsaktigt Drakar och Demoner, med kattfolk i spandex, och karatepinnar och besvärjelser som heter just Fräscha upp och jag vet inte vad mer. Nitläder. Hmm. Jag beskriver kanske någon version av Drakar och Demoner, halvt om halvt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag undrar om lite av problemet med Modern med Klor är att det inte är något hon skulle kunna tilltalas med. Moder Klo? Farmor Klo? (Vilket jag nu ser att Leon också föreslagit.)

Skymning/Gryning är bra, men tänk på att begreppen måste ha omvänd innebörd för ugglorna, så att skymning handlar om inledning och gryning om avslut.

Den sista nattens väktare. Den sista nattens härolder. Är de sista kultisterna ens kända av några andra, om de nu är så hemliga? De kanske inte behöver något namn som utomstående använder?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag tycker att Modern med klor låter lite för mycket som att det finns många mödrar, och det här är hon med klor. Det är väl iofs sant, men gör henne lite mindre unik. Det är bestämda formen som gör det. Man benämner sällan sin egen moder i bestämd form. Plus lite det där med att det är homografiskt med motsatsen till ”omodern” (och ”klor” med ett kemiskt ämne).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tycker att Modern med klor låter lite för mycket som att det finns många mödrar, och det här är hon med klor. Det är väl iofs sant, men gör henne lite mindre unik. Det är bestämda formen som gör det. Man benämner sällan sin egen moder i bestämd form. Plus lite det där med att det är homografiskt med motsatsen till ”omodern” (och ”klor” med ett kemiskt ämne).
Klortanten
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Skymning/Gryning är bra, men tänk på att begreppen måste ha omvänd innebörd för ugglorna, så att skymning handlar om inledning och gryning om avslut.
Åh, ja, det är bra, det tänkte jag inte på. Skymning är hoppfullt, gryning är grym och förtvivlad.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag tycker ju om att det är en sorts mörk moder, en dödsmoder, som kali, den grejen. Om jag laborerar med båda leden, "Moder" och "Klor":

Modern: Frun, gumman, tanten.

Klor: Huggtands-, Hunger-, Döds-.

*

Klogumman? Kanske är det bara bra om hon får låta lite mysig också?

Hungermodern? Kanske inte så dumt. Fast det finns eventuellt andra grejer med hunger. Det finns eventuellt något som heter hungergastar.

*

En annan variant är att bara kalla henne för "mormor" -- hon är ju rätt otäck ändå:

”Det är inte för att stänga något inne hos oss i Annwyn som brunnarna måste förbli stängda, utan för att hålla något ute. Vad för något, frågar du? Något gammalt och otäckt som ruvar och ho-hoo-hoar i mörkret mellan världarna. Ho-hoo-hon. Mormor.

Såhär börjar sagan. Det var en gång en natt som inte föregicks av någon dag, och i vilken inga stjärnor lyste. Där flög hon runt, runt, alldeles ensam. Mormor. Hon som har sexhundra och sextio vingar. Ögon som vagnshjul. Klor som ljungeld. Och dessa klor kramade i luften och längtade efter något att jaga och bita och slita itu. Så hon la tre ägg i det första, stora mörkret. Ett ägg i havet, ett på land, och ett ägg i ett näste högt uppe i ett träd."

Osv.

Har jag fel eller är det rätt bra?
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Kanske "Gammelmor" för att undvika vardagstal, och sen har hon en massa binamn (så som gamla demoner brukar). Modern med Klor, Hon som Hungrar, Nattmodern, Hon som äter Världsaltet, Den Tystaste Fasan.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Kanske "Gammelmor" för att undvika vardagstal, och sen har hon en massa binamn (så som gamla demoner brukar). Modern med Klor, Hon som Hungrar, Nattmodern, Hon som äter Världsaltet, Den Tystaste Fasan.
Gammelmor är nog bra. Det känns som att den sitter. Och jag tänker precis som du, att sen har hon massa andra namn och titlar och omskrivningar.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
1. Modern Med Klor. Det är sådär va? Det är halvt inspirerat av en dikt av Robert Bly, Tandmodern, vilket ligger mycket bättre i munnen. Men Klomodern låter ju som nån variant av omodern eller komodern eller klosetten och så vidare. Klomor låter som Lumor, om nån minns den grejen, av var det Nationalteatern?Nagelmodern hade funkat, men efter att @God45 föreslog Nagelfar, är jag inne på att en annan sak ska heta Nagelborg eller Nagelfast. Näbbmodern? Inte otäckt nog, kanske. Hon kan också vara en mormor, eller nåt helt annat, egentligen. En sorts dödsgudinna, Kali-figur.
Jag kan inte göra annat än att hålla med andra andra – Modern med klor är helt i Lovecrafts anda (Det krälande kaos – Nyarlathotep, Geten med tusen avkommor – Shub-Niggurath, Den mäktiga vattenödlan – Bokrug) och Klomodern – skriv det Klo-modern om du vill – tycker inte jag frambringar andra associationer. (Folk kommer att associera som de vill ändå…)

2. Den inre kretsen bland ugglehäxorna. Två alternativ som alla är rätt blah, känner jag: Nattkretsen. Nattens Döttrar.
Jag är inte säkert att det följer stilmallen men vad sägs om Alulorna?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Gammelmor låter bättre än mormor. Jag tänker på bullbak när jag hör mormor inte ugglor från helvetet
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Kanske "Gammelmor" för att undvika vardagstal, och sen har hon en massa binamn (så som gamla demoner brukar). Modern med Klor, Hon som Hungrar, Nattmodern, Hon som äter Världsaltet, Den Tystaste Fasan.
En varelse som de i så många generationer är livrädd för att ha överlevt i ingenting måste ha tjogtals med noanamn!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag kan inte göra annat än att hålla med andra andra – Modern med klor är helt i Lovecrafts anda (Det krälande kaos – Nyarlathotep, Geten med tusen avkommor – Shub-Niggurath, Den mäktiga vattenödlan – Bokrug) och Klomodern – skriv det Klo-modern om du vill – tycker inte jag frambringar andra associationer.
En varelse som de i så många generationer är livrädd för att ha överlevt i ingenting måste ha tjogtals med noanamn!
"Jag har funnit en del märkliga artefakter under mina utgrävningar österut, professor Eisenhill. Ni vet lika väl som jag att ugglorna -- bäst att sänka rösten när man talar om det goda vingfrälset -- ni ursäktar mig om jag håller fast vid en del gamla vidskepelser, professor Eisenhill, kom ihåg att jag inte stammar från Krickdala som ni, utan härifrån gamla Dimköping -- ni vet lika väl som jag att vingfrälset aldrig har erkänt några gudar eller skapare, och inte tillber någon eller något. Men titta på den här stenfiguren. Sex vingar, inte två. Allt det här är ögon tror jag, och här är en sorts klor. Figuren stod i en grotta med särdeles dåligt rykte hos de lokala nomadstammarna. Tretton alnar hög. Tydliga tecken på att ugglor offrat till den. Benrester, sotspår, och så vidare. Och den här inskriptionen vid ingången. Krk-hoo-tungak-ukgan-ho-hoo. På ugglornas gamla språk blir det... Den Klösande Gudinnan, eller... Modern med klor. Kan det vara samma figur som herr Harrison Gårdsmus svamlade om, innan sitt olyckliga fall ner i floden förra vintern? Tänk om ’Gammelmor’ inte var en släkting till ugglorna som han hörde viska den där natten, utan en sorts... gudinna?”
 
Last edited:
Top