Nekromanti Namn hjälp i ävnetyr

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Jag hade tänkt börja skriva ett rollspels äventyr. Jag har inte bestämmt vilket rollspel det är till än och jag kommer förmodligen inte leda det själv. detta är vad jag har kommit fram till än så länge:

Genre : Fantasy ( Klassiskt fantasy)

Jag har tre männskliga kungadömen, ett neutralt och två som strider mot varandra. ungefär Svenks natur ( Mindre "modern" natur ofc)

Jag har även några gudar ( behöver hjälp med flera!)


Jag skulle behöva hjälp med ideer. Jag har ungefär handlingen klar men så kommer vi till det värsta av allt. Namn! jag hatar det. tacksam för ideer till namn, allt från bönder till kungar, gudar till drakar. Skriv bara i denna posten om ni vill att jag ska linka lite av det jag har.

Jag tänker lägga ner min själ i detta äventyr som jag hoppas kunna ser andra spela på ett rollspels nöte i framtiden

Tacksam för hjälp
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Som ni märker på övertexten så ja jag var trött. kunde knappt hålla ögonen öppna men skrev iallafall. Nu två timmar senare ser jag felet och tänkte:

Ja det var en bra start på alltihop -.-
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Vill du ha namnlistor eller?

Annars har jag ett tips gällande namn, särskilt i fantasyvärldar där namnen tenderar att bli ganska krångliga:
Ha korta namn på viktiga karaktärer och platser! Ska rollpersonerna ofta prata med och om en karaktär eller plats är det positivt om spelarna (och spelledaren) kommer ihåg och kan uttala namnet.

Om man ser det som en risk att spelarna struntar i allt med långa namn, är det bara att bryta mönstret en gång och ge äventyrets mest frekventa person och äventyrets lösning ett krångligt namn.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Det va nog det smartaste jag har hört på länge. Någon som vet om det finns någon slags generator till namn som man kan använda för allt från bönder till gudar? Skulle bli väldigt tacksam för detta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tycker mig ha hittat en riktigt bra länk för syftet fantasynamn:
http://www.kulturbilder.net/nordiska_namn.htm

Där är en massa nordiska namn, och de fungerar ofta skapligt i en fantasysetting. Men de ger väl lite av en low-fantasy-känsla, jämfört med mer engelsk- eller latinklingande namn som Lancelot o d.
Namngeneratorer för namn brukar ofta bestå av en lista på prefix (förled) och suffix (efterled), som man kan kombinera slumpmässigt. Här har du chans att skapa något som passar med din egen setting: ska det vara en fornnordisk känsla väljer du prefix som Ulv-, Ve-, etc, och suffix som -geir, -björn, etc. Lite mer high fantasy: Ara-, Boro-, Gala-, -gorn, -mir, driel (Ser bekanta ut, va? Fantasin tröt...) etc.

Ibland vill man även ha efternamn. Då kan man välja en av följande formler:
1. Pateronym. Alltså, typiskt sett ett son-namn (i den arabiska världen ett ibn- eller bin-namn, jfr bin laden). Detta är vanligt i många kulturer. Då kan man ta ett namn från listan ovan, och bara lägga till -sson eller -dotter. (En variant är förstås Materonymen, då namn bildas av moderns namn. Inte så vanligt i världen, men kan vara bra att beakta för jämställdhetsskull. Kan passa bra i låt säga någon sorts Moder-jord-dyrkande kultur (spånar lite ot...)
2. Yrke. Väldigt vanligt i många kulturer. Det skulle ge t ex Vebjörn Skeppsbyggare, eller Hellvi Präntare. Detta var väldigt typsikt för borgare under medeltiden (jämför många kända tyska namn: Beckenbauer, Kohler, Diesler - allt är gamla yrken. Kända engelska namn, som knappt någon tänker på som yrken: Fowler, Smith, Thatcher).
3. Geografiskt namn. Vanligt för adelssläkter här och där, gärna med en preposition av typen "från" (jfr af, von, de, di i olika eurpeiska språk). Tyvärr måste man då ha komma på ett geografiskt namn, men det kanske redan finns i världsbeskrivningen. Eller så kan man skapa ett efter det sätt som geografiska namn ofta kommer till på: från ett kännetecken för eller beskrivning av platsen. Även väderstreck kan vara en idé. Tänk t ex på namn som Västerås, Lund, Växsjö (=Väg+sjö) etc.
4. Naturfenomen, växter och djur. Så bildades en gång väldigt många av våra svenska efternamn, då gärna genom en kombination av två naturrelaterade ord. Jämför vanliga namn som Svan, Berglund, Sjöström. För lite mer fantasy-touch inkluderar man t ex kategorier som färger och vapen och andra ting: Geir Yxa, Estrid Rödkappa, etc.

Hoppas det var till hjälp!
 
G

Guest

Guest
Finns massor på nätet. Googla

Sen har jag för mig att krank här på forumet har en namngenerator. Fast jag vet inte om det är fantasy, hör med honom...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Lexx said:
Finns massor på nätet. Googla

Sen har jag för mig att krank här på forumet har en namngenerator. Fast jag vet inte om det är fantasy, hör med honom...
Mja, mjä, jag spelleder ju faktiskt aldrig fantasy och spelar det ytterst, ytterst sällan - så jag har inte stoppat in så värst många fantasynamn. dessutom brukar jag tycka att fantasynamn nog borde slumpas stavelse för stavelse - jag som spelleder mest nutid eller som tidigast 1800-tal behöver ju mest "riktiga" namn.

Med det sagt så får man gärna bidra med ytterligare namnlistor. Har planer på att göra ett bättre interface för skiten nångång när jag är klar med allt annat jag måste göra.

Men, håll till godo:

http://nomino.omegarpg.net/
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tack så jättemycket för alla förslag =) Känns bra att veta att vi i sverige har ett seriöst forum för rollspelare :gremtongue:
 
Top