.nathan
Veteran
Vi ska spela femte(?) delen av Taroticum i morgon, skitiga drömmar. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det äventyret som spelledare för att få fram något Burroughs liknande (som skrev boken som Cronenberg gjorde film av som äventyret i sin tur är inspirerat av) och det där genuint "naked lunch"-iga.
Att spela rakt utifrån äventyret med blödande väggar och golv som vill svälja folk, onda tortyrkammare osv. känns lite simpelt. Vi spelar ogärna på det där som många ofta associerar med kult (som det här äventyret rätt rikligt bjuder på). Här vill vi istället gå in mer på det där Cronenbergianska, hur verklighetens "lagar" upplöses, karaktärernas omedvetna associationsförmåga omformar deras föreställningar om hur världen ska fungera och deras "fantasi" angriper dom på ett plan som upplevs som genomkonkret.
Jag vill att rädslan ska komma ur förvirring och hur förvirrar man tillräckligt för att skrämma men samtidigt hålla det på en nivå där spelarna inte förvirras så mycket att dom inte förstår vad det handlar om? Något som passar känslan jag vill få fram hörde jag Freddie Wadling säga på tv för ett tag sedan, hans mormor (eller farmor) vågade inte skriva under på papper, för hon misstänkte att hon förfalskade sin egen namnteckning.
För att omformulera sig riktigt kort: Hur får bör man göra för att bäst få fram känslan av kemiskt framställd paranoia?
Litet exempel från filmen:
Tom Frost: They say you murdered your wife. Is that true?
Bill Lee: Who told you that?
Tom Frost: Word gets around.
Bill Lee: It wasn't murder. It was an accident.
Tom Frost: There are no accidents. For example, I've been killing my own wife slowly over a period of years.
Bill Lee: What?
Tom Frost: Well, not intentionally. I mean, on the level of conscious intention, it's insane, monstrous.
Bill Lee: But you do consciously know it. You just said it. We're discussing it.
Tom Frost: Not consciously. This is all happening telepathically, non-consciously.
Bill Lee: What do you mean?
Tom Frost: If you look carefully at my lips, you'll realize that I'm actually saying something else. I'm not actually telling you about the several ways I'm gradually murdering Joan.
Skulle vara kul att höra om någon har några idéer kring det här, eller bara höra hur andra spelledare spelade den delen av Taroticum. Tack för mig.
Jonatan
"I guess it's about time for our William Tell routine."
Att spela rakt utifrån äventyret med blödande väggar och golv som vill svälja folk, onda tortyrkammare osv. känns lite simpelt. Vi spelar ogärna på det där som många ofta associerar med kult (som det här äventyret rätt rikligt bjuder på). Här vill vi istället gå in mer på det där Cronenbergianska, hur verklighetens "lagar" upplöses, karaktärernas omedvetna associationsförmåga omformar deras föreställningar om hur världen ska fungera och deras "fantasi" angriper dom på ett plan som upplevs som genomkonkret.
Jag vill att rädslan ska komma ur förvirring och hur förvirrar man tillräckligt för att skrämma men samtidigt hålla det på en nivå där spelarna inte förvirras så mycket att dom inte förstår vad det handlar om? Något som passar känslan jag vill få fram hörde jag Freddie Wadling säga på tv för ett tag sedan, hans mormor (eller farmor) vågade inte skriva under på papper, för hon misstänkte att hon förfalskade sin egen namnteckning.
För att omformulera sig riktigt kort: Hur får bör man göra för att bäst få fram känslan av kemiskt framställd paranoia?
Litet exempel från filmen:
Tom Frost: They say you murdered your wife. Is that true?
Bill Lee: Who told you that?
Tom Frost: Word gets around.
Bill Lee: It wasn't murder. It was an accident.
Tom Frost: There are no accidents. For example, I've been killing my own wife slowly over a period of years.
Bill Lee: What?
Tom Frost: Well, not intentionally. I mean, on the level of conscious intention, it's insane, monstrous.
Bill Lee: But you do consciously know it. You just said it. We're discussing it.
Tom Frost: Not consciously. This is all happening telepathically, non-consciously.
Bill Lee: What do you mean?
Tom Frost: If you look carefully at my lips, you'll realize that I'm actually saying something else. I'm not actually telling you about the several ways I'm gradually murdering Joan.
Skulle vara kul att höra om någon har några idéer kring det här, eller bara höra hur andra spelledare spelade den delen av Taroticum. Tack för mig.
Jonatan
"I guess it's about time for our William Tell routine."