PROMOTION Nagriljärerna - roman med rollspelsanknytning

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
nagril genomskinlig.png
Stolt förläggare av Nagriljärerna, en roman i gränslandet mellan fantasy och skräck. Nagriljärerna är skriven av Emanuel Blume, som tidigare skrivit den hyllade Nomadplaneten. I Nagriljärerna använder han sig av sin kärlek till rollspel för att bygga berättelsen. Läs här vad han skriver om arbetet med romanen:

Jag var femton första gången jag kom i kontakt med Drakar och Demoner. Det var 1999 och jag hade fått mitt livs första identitetskris. Efter att ha varit en duktig pojke som läste läxor, städade mitt rum och la mig tidigt varje kväll var det något som börjat klia inuti mig. En rastlöshet, en hunger. En längtan efter något som inte var som det alltid varit. Så en dag, på bussen, var det en kille som frågade om jag gillade rollspel. Han var några år äldre och rollspel hade jag aldrig hört talas om, men jag kände honom lite sen tidigare och hade alltid sett upp till honom. Några dagar senare satt jag och tre andra i hans rum med var sitt rollformulär. Jag fattade inte då att tärningarna jag slog och färdigheterna jag fyllde i egentligen inte handlade om min spelkaraktär, utan om mig.

Så var det för många av oss.

Nu har det gått tjugo år och jag har precis publicerat min andra roman. Det är skräck varvat med urban fantasy, och kretsar kring en sextonårig kille som känner sig missanpassad och efterbliven. I klassen går punkaren Lo, som övertalar honom att gå med i en rollspelsgrupp tillsammans med klassens clown och två syskon från Bosnien. En ny värld öppnar sig, där hockeytrunkar och epatraktorer byts ut mot äventyr och trolldom. Den blir en flykt från kraven att skaffa körkort, bidra till hushållets inkomster och allt annat Gabriel vet att han borde. Men så börjar mörka skuggor från spelet skymta förbi i verkligheten, som sakta men säkert förvandlas till en mardröm. Tillsammans med Lo följer han ett vindlande spår som leder till en övergiven nöjespark djupt in i skogen, allt närmare den lögn som format hela hans uppväxt. Och nyckeln finns i rollspelet.

Det är nog fler än jag och Gabriel som funnit delar av sig själva genom rollspelandet. Jag hoppas att man kommer att känna igen sig i boken Nagriljärerna. En stor del av handlingen utspelar sig i Ereb Altor, rollspelsvärlden som kanske mer än någon annan gjort att vi blivit de vi är.

- Emanuel Blume

Om Nagriljärerna:
”Vid sidan om dem hängde något och dinglade. Det liknade en samling förvuxna svarta naglar eller krökta knivblad. Han knep ihop ögonen, kände hjärtat slå hårdare. Det var en av dem.”

Gabriel ska fylla sexton. Livet är händelselöst och kretsar kring bilar och träning. När punkaren Lo övertalar honom att gå med i en rollspelsgrupp öppnar sig en värld av äventyr, mysterier och magi. Men när rollspelets monster letar sig in i Gabriels vardag börjar gränsen mellan spel och verklighet lösas upp.

Nagriljärerna är en spännande roman som rör sig i gränslandet mellan skräck och urban fantasy. Det är en berättelse om rollspel, rädsla och skör vänskap.

Boken är utgiven av Daniel Lehto AB och distribueras av Whip Media. Boken riktar sig till de som är unga idag eller som var unga på 80/90-talet.

Du kan beställa Nagriljärerna här: https://sagospelet.com/produkt/nagriljarerna-emauel-blume/

nagril genomskinlig.png
 
Top