Nekromanti Nackdeltabellen gör bara en RP svårspelad

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Efter att ha kolat lite i Nackdelstabellen så ser man att 90% av resultaten mest gör RP:n svårspelad.

Jag skule vilja a lite "roliga" smånackdelar och kansek lite fler istället för de som finns..
de är som Major flaws i RMMSS eller 5 dots flaw i WoD

Dom kunde lika gärna ha skrivit i nackdelarna hjärndöd, vattenskalle, CP eller totalförlamad..

Som någon sa så sabbar nackdelarna ofta den grundtanke av ens RP. Antag att man fick ha place och så har man satsat den på PER för man vill göra en bra social kompitent handlesman, man har offrat sin fina 13 som man lyckades slå.. men så ha man lagom murphy tur på bagrundstabellen (minst en nackdel får statistiskt 80% av alla RP) Oboj.. nu har man massa kula man kan få, psoriasis, stammar, ful i munnen, tandlös, trög, svag för motsatta könet, sifferblind, svagt språksinne m.fl., m.fl.
KUUUUUL då sitter man där med en ganska ospelbar RP, utan bakgrund och sitt höga grundegenskapsvärde som an har en penalty på minst +Ob1t6 på....

Och så sitter alla andra spelare och undrar om man inte är klar med sin RP så man kan spela lite någon gång..

Ok, situationen aningen överdriven i exemplets ära, men basetrad på verklig händelse.

Hursomhelst, nackdelarana är lite VÄL ruinerande för ens RPs möjligheter att klara sig i livet... (den fule, dumma köpmannen som inte kan räkna kan ni ju tänka er hur bra det går..)

Jag skulle vilja ha en lie snällare nackdelstabell..
För så vitt jag vet så har inte 80% av de i min omgivning en eller flera allvarliga nackdelar av sådan fruktansvärd kaliber...
En nackdel skall vara kul tycekr jag - inte förstöra eller göra speladnet svårt

ZePpiD - ni vet vem
 

Supervisor

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
61
Location
Stockholm
Lite rolit juh

för oss som inte skapat mer än ca 4 RP under tidens gång är de roligaste slagen på bakgrundstabellen just Nackdelar...

ingen är perfekt, inte heller i rollspelens värld. jag tycker nackdelarna är ganska roliga, men jag håller med om
att man kan bli j-a sur för riktigt grova saker som kan förstöra spelet för en...
jag förstår helt och fullt vad du menar, själv hade jag en Kiriya med extraordinär smidighet som hade ca 12 i Förflyttning,
men så slog jag fram en KLUMPFOT på nackdelstabellen och det halverade förflyttnigen vilket inte var så trevligt.
jag har inte sett några värre saker än det... ÄN.

nä nu lämnar jag utrymme till fler svar och synpunkter. /images/icons/smile.gif

[color:green]Supervisor</font color=green>
 
G

Guest

Guest
Jag skulle vilja ha en lie snällare nackdelstabell..
För så vitt jag vet så har inte 80% av de i min omgivning en eller flera allvarliga nackdelar av sådan fruktansvärd kaliber...
En nackdel skall vara kul tycekr jag - inte förstöra eller göra speladnet svårt</I>

Jag håller med. Nackdelarna är alldeles för "grymma". De flesta nackdelar i Eon gör ens karaktär ospelbar.

Men trots allt vill man ha nackdelar, iaf jag, så att det blir en liten utmaning att spela rp:n. Min nuvarande karaktär är alkolist, dock av den "aristrokratiska arten" (alltså dricker bara fina viner osv.), vilket kan vara ganska kul att spela. Att försöka låta bli att dricka dagen innan man ska vara med i svärdspelen i Hadarlon, vara nykter på sitt bröllop det är svåra grejer det /images/icons/smile.gif. Men de flesta nackdelar i Eon anser jag alltså vara för grymma. Man får slå om och om eller hitta på en egen. I N2 däremot (har inget med detta forum att göra....men ändå /images/icons/smile.gif) tycker jag att nackdelarna är roliga och framför allt spelbara.

Det bästa är nog som Ezping Orm sade att strunta i nackdelarna och sedan om man vill så kan man ju komma på egna nackdelar till sin rp så man får en större utmaning att spela eller vad det nu är man är ute efter.

/Tiamel - vars ena slöjstjärt (fisk) precis omkommit i en tragisk olycka...*snyft*
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Instämmer inte helt med Ezping Orm här nedan, då det IMHO möjligen skulle skapa en viss obalans eftersom alla personer inte nödvändigtvis har X st fördelar som man kan få i de tabellerna. Vad jag skulle föreslå är att du/ni använder den alternativa regeln som säger att man får offra ett extra slag på huvudtabellen för att få välja vilken tabell man vill slå i senare. M.a.o.: man kan undvika nackdelar, men man får bara hälften så många fördelar. Sedan är det ju upp till var och en hur lyckosamma de känner sig just den aktuella dagen.../images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Re: Lite rolit juh

Japp.. och för en person som har The Law of Murphy extra hårt efter sig som jag har det knappast lätt..

Och den gången jag lyckades med att göra en RP så osannolikt bra som de brukar vara osannorlikt dåliga fick jag inte spela den för den var för bra...
De får visst gärna vara hur dåliga och ospelbara som hellst men har man tur en gång i livet så är den inte tillåten..

Det är som att vinna 25 millioner på triss men när man skall ta ut pengarna så får man höra att det var så mycket pengar att det skulle bli orättvist och får en ny lott istället (gissa hur bra den blev...)

Visst skall en enskild RP inte sabba spelbalansen, men i ett spel där man KAN ha tur (och uppenbarligen otur) så är det lite väl...

ZePpiD - Har inte svalt besvikelsen än (vilket tyvärr märks)
 

Despoiler

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
37
1. om du nu ska spela "djävulsadvokat" skulle det vara bra om du höll dig till fakta. Saker som "jag tycker inte om det här", "jag skulle vilja" eller "det här passar inte mig" är totalt ointressanta.

2. För att återgå till frågan så finns det ingen mer lättspelad karaktär än den som är en exakt kopia av en själv, men inte fan är det någon som spelar sådana karaktärer. en RP ska vara kul att spela, inte lätt att spela. Dessutom så är chansen att slå 8 nackdelar med en karaktär i princip obefintlig. För övrigt ser jag inget fel på en "socialt kompetent handelsman" som är sifferblind eller svag för motsatta könet.

pro patria moriquendi
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vet inte om jag håller med riktigt. Bara för att han vill kalla sig "djävulsadvokat" så behöver han väl inte ha några strängare regler än oss andra på forumet. Alla har rätt till sin åsikt. Angående lätta och roliga rollpersoner tycker iaf inte jag att det skulle vara kul att spela en för svår roll som man inte kan göra rättvisa. Problemet i Eon verkar vara att många nackdelar påverkar ens rollperson så pass mycket att man kan få fundera om sin rollperson väldigt mycket och det kan ju vara tråkigt om man har en idé som man verkligen vill spela. Det är ju dock en smaksak.

C
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag anser att nackdelstabbellen är väldigt rolig och jag har haft spelare som aktivt har velat få ett slag på den tabbelen då med modifiering på resultatet..
Den ger spelaren en möjlighet till mer än bara positiva grejer i bagaget..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nja, håller inte med dig. Jag tycker allt att dte bara kryddar karaktären lite. Man får ju ta det med en nypa sallt. Är det helt åt h-vete så får man väll smöra lite för SL:en.....

[color:purple]Alea Jacta Est!</font color=purple>
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
Vet inte om jag håller med riktigt. Bara för att han vill kalla sig "djävulsadvokat" så behöver han väl inte ha några strängare regler än oss andra på forumet. Alla har rätt till sin åsikt.

Tackar för det :)

De fakta som ag tar upp i egenskap av "Djävlussdvokat" indikeras med att posten inleds med jus Djävulsadvikaten

Bara för att jag tar upp djävulsadvokat saker så är det inte mitt monopol eller min enda plikt somsagt.

Dena post var alltså som egenskap av vanlig Grisodlare inte Inte Djävulsadvokat

ZePpiD - Inte BARA Djävulsavkat

PS vore fränt att ha Djävulsadvokat som titel AS
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
visst kan man göra något bra av det,


VILL VARA I EN ANNAN SPELGRUPP


buuuuäääh

Här får jag känslan av "HÄHÄ fick du en nackdel HAHAHA" *Skadegjädje* "Om du inte rollspelare den bra får du en till MOHAHAAA"

Och i mågn fall så rör den om tpotalt i en rollpersone möjligheter i livet. Och en totalt misslyckad karaktär tilsamans med massa perfekta ger antingen ett SKITKUL spelmöte eller ett SKITTRIST..

tyvärr ofta det senaste för mej...

ZePpiD - Smaken och attityden är viktigt
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Dena post var alltså som egenskap av vanlig Grisodlare inte Inte Djävulsadvokat

Man ska inte underskatta grisodlare... /images/icons/wink.gif

PS vore fränt att ha Djävulsadvokat som titel AS

Om du skickar en sisådär 10000 till forumledningen så kanske...

C
 

NightHawk

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
6
Location
Sundsvall
finns det något roligare i eon än nackdels tabellen?
jag menar en av mina roligaste rollpersoner är en tandlös exorcist som knappt kan prata förståligt för att han drägglar så mycket...
den blev rolig ENBART för att han fick en nackdel som gav karaktären krydda och lite liv (det blev roligare för resten av gänget oxå) och för att jag gav järnet då jag spelade den för att leva ut nackdelar

INGEN ÄR PERFEKT!
alla har juh nackdelar :)
mitt råd är att ta bort/slå om de nackdelar man känner att man inte kan spela

//Nighthawk
 

ZePpiD

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
31
Location
Hudiksvall
I 90% av alla fall i din typ så blir det mest roligt för dig och ev. SL, knappast för andra spelare. (ok ett litet tag drällandes, men när man skall lösä äventyr så)

För det blir väldans snabbt uttjatat med en stammande tandlös slöddrande idiot som bara skriket obegripligt och dregllar ner skjortan.

Jag tvivlar att den Rollpersonen räckr så värst långt.

Ok, även jag kan väl glädjas åt hur knasigt det kan bli men det blir väldans snabbt enformigt och uttjatat.

ZePpiD - det var kul första gången.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Den enkla lösningen

Personligen tycker jag alla tabellerna ger mystiska resultat... Jag gjorde en 14-årig pojke en gång som ägde flera gårdar/fastigheter, hade en enorm förmögenhet i cash, stort arv att vänta (trots tre äldre bröder). Samtidigt hade jag en ytterst kriminell familj och dåligt rykte. pricken över i var att jag hade flera kongelerade filament som jag absolut inte hade någon användning för...

Jag skulle rekommendera att strunta i alla tabeller för karaktärsgenerering. Hitta på det som är intressant. Strunta i oviktiga detaljer. Hur ofta spelas antalet yngre syskon egentligen någon roll?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Tabellerna fyller en funktion

...nämligen en roande sådan. Har sällan skrattat så mycket som när en kompis till mig gjorde sin första rollperson till Eon. Han följde reglerna slaviskt och blev 17 år, hade en fruga på 14 och 16 (!) barn. Charmen med obT6-systemet...

/Azagthoth
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
"mitt råd är att ta bort/slå om de nackdelar man känner att man inte kan spela"

Håller med, det där om att slå om i alla fall. Det är något vi gör i vår grupp på de flesta tabeller när något lustigt resultat kommer upp som inte passar in rollpersonen. Det blir roligare för alla då.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Alla i min spelargrupp brukar vilja slå på nackdelstabbellen, nya spelare säger jag bara åt att nu ska vi slå på nackdelstabellen, alla bör ha minst en nackdel =)

//Henrik, känd som Darkmoor
 
Top