Nekromanti Nackdelar

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Hejsan!

Jag tänkte höra med er hur ni ställer er till de olika nackdelar en karaktär kan få vid skapandet. Hur man som SL ska hantera vissa av dem.

Tänkte närmare på en specifik nackdel som involverad SL till en väldigt stor del, nämligen nackdelen "Djurens fiende"


Hur ska man göra med vilda djur, fly eller anfalla? Vilket avstånd till djuren är nackdelen "aktiv"? Tama djur, draghästar, oxar m.m.

Det är nämligen så att i den kampanj som jag och mina vänner precis börjat så har en av karaktärerna just den nackdelen och det medför en hel del bekymmer. Speciellt vid långa resor inne i landet. (vi är just nu i kejsardömet men kampanjen kräver ett, eller kanske flera, besök i Soldarn. Beroende på olika väl som RP gör)

Ett alternativ vore att låta den nackdelen "försvinna" men det skulle vara orätt mot de andra i min grupp för jag gav dem valet att, vid skapandet av sina karaktärer, slå på nackdelstabellen och i retur få slå en gång till på huvudtabellen. Alla valde att höra så, för att få lite mer speciella karaktärer.

Vill ogärna skriva om kampanjen till att inte omfatta besöket/-en i Soldarn. Visst går det att åka båt mer eller mindre hela vägen, men då blir allt så förbannade enkelspårigt så det tänker jag inte låta dem göra...


Någon som har något förslag? Förutom att döda den karaktär som besitter den nackdelen, då den i övrigt är en riktigt bra karaktär för gruppen...


/Magnus the Magus
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Ang3L said:
Hejsan!
[...]
Du skulle ju kunna låta personen slå om nackdelen tills det blir en som passar bättre in i din kampanj, inte ska du behöva anpassa hela kampanjen efter en sådan liten detalj.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Eller rollspela nackdelen. När rollpersonen går förbi byns stall börjar hästarna gnägga och röra sig oroligt och värdshusvärdens annars snälla lilla hund börjar morra oroväckande. Det behöver inte leda till mycket mer än så, men rollspela gärna den stämning som framträder när byborna tittar oroligt på nykomlingarna och kämpar för att hålla boskapen lugna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Duncan said:
Eller rollspela nackdelen. När rollpersonen går förbi byns stall börjar hästarna gnägga och röra sig oroligt och värdshusvärdens annars snälla lilla hund börjar morra oroväckande. Det behöver inte leda till mycket mer än så, men rollspela gärna den stämning som framträder när byborna tittar oroligt på nykomlingarna och kämpar för att hålla boskapen lugna.
Japp.

Och även om han kanske omöjligen kan rida på en häst så kanske han kan åka i kärra bakom en?
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Duncan said:
Eller rollspela nackdelen. När rollpersonen går förbi byns stall börjar hästarna gnägga och röra sig oroligt och värdshusvärdens annars snälla lilla hund börjar morra oroväckande. Det behöver inte leda till mycket mer än så, men rollspela gärna den stämning som framträder när byborna tittar oroligt på nykomlingarna och kämpar för att hålla boskapen lugna.

Absolut, det gör jag. blir aningen speciella möten. T.ex. beridna vakter som nästan får panik när deras hästar stegrar i närheten av han. Sen som SL har man faktiskt makten att bestämma precis som man vill så det kan nog lösas.

Kanske kan göra som så att han kan åka bak på en stor vagn där djuren inte är direkt medvetna om han utan bara att de är oroligare än vanligt.

Tack för tipsen btw


/Magnus the Magus
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Det är ofta som vi helt sonika slår om nackdelarna om de inte är lämpliga.

Någon som ville spela en thismalv som tillhörde de här superelitpilbågskyttarna. Glömt bort deras häftiga namn.

Och när sista slaget ska rullas så blir det nackdelen "Blivit av med en hand."

Då är det bara att rerolla liksom.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Mundo said:
Det är ofta som vi helt sonika slår om nackdelarna om de inte är lämpliga.

Någon som ville spela en thismalv som tillhörde de här superelitpilbågskyttarna. Glömt bort deras häftiga namn.

Och när sista slaget ska rullas så blir det nackdelen "Blivit av med en hand."

Då är det bara att rerolla liksom.
Haha, ja helt klart. Då är det bara att rerolla, inte mycket att göra något åt då. Svårt att vara pilbågsskytt med en hand hmm.

Kanske är ett alternativ att låta han slå om. Visserligen presenterar det hela en ganska stor utmaning åt RP att inte kunna rida utan de måste gå. De flesta av dem har lagt mycket kraft i att bli bra på att marschera.

Man kanske kan ändra lite i funktionen kring just den färdigheten, så man inte får så mycket utmattning vid långa marscher. (Kampanjen började med att de hade varit anställda i en hertigs milis i två år, innan själva spelandet började, så de har marscherat en hel del)

Ett alternativ i alla fall. Vi ska spela här snart igen så vi får se hur "the events unfold". Ändra lite, fixa och dona. Ska nog bli bra.


Åter till min fråga sedan tidigare. Hur ska man SL'a vilda djur (om de kommer i kontakt med några sådana) t.ex. varg, björn o.s.v. likaså, på hur långt avstånd märks det? Det står nämligen inget specifikt i reglerna om det. Vet att man som SL bestämmer det, men lite tips tas alltid emot! :gremwink:

/Magnus the Magus
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Åter till min fråga sedan tidigare. Hur ska man SL'a vilda djur (om de kommer i kontakt med några sådana) t.ex. varg, björn o.s.v. likaså, på hur långt avstånd märks det? Det står nämligen inget specifikt i reglerna om det. Vet att man som SL bestämmer det, men lite tips tas alltid emot!
Så långt som passar för varje situation. Kan du göra en scen mer stämningsfull genom att spela på rollpersonens nackdel så gör det. Om det känns som om nackdelen förstör en viss plan så låt avståndet minimera dess påverkan.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Små retsamma saker som att bli fräst eller morrad åt av varje katt och hund han passerar.
Om han nu måste rida så kanske han inte behöver bli kastad av hästen, kan ju vara nog att den vägrar lyssna på honom så den måste bli bunden till en annan framför för att ta sig framåt.
Låt kråkor stjäla saker ur hans packning eller skita honom i huvudet.
Sover han ute så skulle en snok i hans sovsäck skrämma honom tillräckligt.
Exempel bara, Har själv aldrig haft nån i gruppen med just den nackdelen men den går att göra mycket roligt med.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ang3L said:
Haha, ja helt klart. Då är det bara att rerolla, inte mycket att göra något åt då. Svårt att vara pilbågsskytt med en hand hmm.

Kanske är ett alternativ att låta han slå om.
Det var det jag menade med att rerolla. Slå om nackdelen om det inte funkar, helt enkelt.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
Duncan said:
Åter till min fråga sedan tidigare. Hur ska man SL'a vilda djur (om de kommer i kontakt med några sådana) t.ex. varg, björn o.s.v. likaså, på hur långt avstånd märks det? Det står nämligen inget specifikt i reglerna om det. Vet att man som SL bestämmer det, men lite tips tas alltid emot!
Så långt som passar för varje situation. Kan du göra en scen mer stämningsfull genom att spela på rollpersonens nackdel så gör det. Om det känns som om nackdelen förstör en viss plan så låt avståndet minimera dess påverkan.

Jo helt sant, kommer att bli en session här inom kort så får göra ett par tester då, ser hur gruppen reagerar. Modifiera "räckvidd" och dylikt. Ska bli intressant


Raspar said:
Små retsamma saker som att bli fräst eller morrad åt av varje katt och hund han passerar.
Om han nu måste rida så kanske han inte behöver bli kastad av hästen, kan ju vara nog att den vägrar lyssna på honom så den måste bli bunden till en annan framför för att ta sig framåt.
Låt kråkor stjäla saker ur hans packning eller skita honom i huvudet.
Sover han ute så skulle en snok i hans sovsäck skrämma honom tillräckligt.
Exempel bara, Har själv aldrig haft nån i gruppen med just den nackdelen men den går att göra mycket roligt med.

Hade inte tänkt på det där med fåglar och ormar faktiskt. Mycket bra upplägg, skall självklart användas nästa gång vi spelar (har ett sidospår in i en skog som de måste följa nämligen). Hade bara tänkt på de vanligare djuren (nu vet jag att fåglar och ormar är vanliga men ändå :gremwink: ) som katter, hundar, hästar.


Återigen, tack för hjälpen

/Magnus the Magus
 

tamazano

Veteran
Joined
8 Nov 2009
Messages
2
En sak som jag vet att min spelgrupp skulle reagera grymt på är om du när rollpersonerna är ute i vildmarken och campar låter dom höra vargar yla om natten, först långt borta, men sedan närmre och närmre. Helst tillsammans med flera av de andra idéerna om campingen, såsom ormen i sovsäcken och så.

Mina spelare skulle älska komedin i att han hittar en argsint snok i sovsäcken, och skulle bli påminda om hur den här killen är så hatad av djur. När dom sen skulle höra vargarnas ylande närma sig så kan jag föreställa mig deras blickar när dom kollar på varandra, fortfarande med tankarna på nackdelen, och bli rejält skräckslagna.

Ännu bättre om dom av någon anledning inte kan ha en lägereld, till exempel för att dom är förföljda eller om det regnar kraftigt. En flock vargar som närmar sig i mörkret, utan att man har en aning om vart dom är skulle få i alla fall mina spelare att strunta i att sova och istället packa ihop fort som bara den och ge sig iväg i natten.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
tamazano said:
En sak som jag vet att min spelgrupp skulle reagera grymt på är om du när rollpersonerna är ute i vildmarken och campar låter dom höra vargar yla om natten, först långt borta, men sedan närmre och närmre. Helst tillsammans med flera av de andra idéerna om campingen, såsom ormen i sovsäcken och så.

Mina spelare skulle älska komedin i att han hittar en argsint snok i sovsäcken, och skulle bli påminda om hur den här killen är så hatad av djur. När dom sen skulle höra vargarnas ylande närma sig så kan jag föreställa mig deras blickar när dom kollar på varandra, fortfarande med tankarna på nackdelen, och bli rejält skräckslagna.

Ännu bättre om dom av någon anledning inte kan ha en lägereld, till exempel för att dom är förföljda eller om det regnar kraftigt. En flock vargar som närmar sig i mörkret, utan att man har en aning om vart dom är skulle få i alla fall mina spelare att strunta i att sova och istället packa ihop fort som bara den och ge sig iväg i natten.

Det skulle min grupp också göra. Ska allt tillämpa det nästa gång, ska skicka iväg dem på en resa och tillföra lite bekymmer för dem i form av det som sagts :gremsmile:

Ser fram emot att tillämpa delar av det ni bidragit med.

/Magnus the Magus
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Mer parten av nackdelarna går att ha med i karraktären, OM SL tillåter lite omskrivningar.

Tex så slog jag fram en ritual magiker med en hand.
Vi gjorde så att han förlorade handen före han vart magiker, så han har lärt sig alla ritualer & Co med en hand.

Det här med Djurens Fiende skulle jag bromsa en smula. Att personen paserar en lada och alla djuren där i ska få en störning, nja.
Däremot så kan han lukta så fel att så fort han ska interagera i närheten av ett djur så vill djuret inte vara där.

Annars kan man utveckla DF ännu mera: Då alla djuren har en över ande istället för en själ så kan man ta en ras ur djur riket som faktiskt hatar hans släkte eller specifikt hans ande.
Då har spelaren mera val i frågan; Häva förbanelsen eller piska dem till underkastelse.
 

Lao

Veteran
Joined
4 Aug 2008
Messages
24
wallahad said:
Mer parten av nackdelarna går att ha med i karraktären, OM SL tillåter lite omskrivningar.

Tex så slog jag fram en ritual magiker med en hand.
Vi gjorde så att han förlorade handen före han vart magiker, så han har lärt sig alla ritualer & Co med en hand.

Det här med Djurens Fiende skulle jag bromsa en smula. Att personen paserar en lada och alla djuren där i ska få en störning, nja.
Däremot så kan han lukta så fel att så fort han ska interagera i närheten av ett djur så vill djuret inte vara där.

Annars kan man utveckla DF ännu mera: Då alla djuren har en över ande istället för en själ så kan man ta en ras ur djur riket som faktiskt hatar hans släkte eller specifikt hans ande.
Då har spelaren mera val i frågan; Häva förbanelsen eller piska dem till underkastelse.

Det där lät lite intressant, kanske man skulle ta sig en funderare omkring. Fick en hel del idéer nu, när man tänker på hur andra delar av hans "egenskaper" formar han. Åååh, kommer bli så bra det där

Mange tack!


/Magnus the Magus
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Då har spelaren mera val i frågan; Häva förbanelsen eller piska dem till underkastelse.
Jag tänker Nazgûls och deras riddjur. Alla hästar flyr förutom de som tränats till underkastelse.
 
Top