Nekromanti Nackdelar

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Som svar på alla de 'feats' och förmågor borde det finnas någonting som också tynger rollpersonerna som nackdelar. Exempelvis kan en rollperson vara disträ och få sämre reflex-slag... men eftersom DnD är lämpad till att vara ett heroiskt rollspel är det väl inte hollywood-hjälte-stilen att ha en massa komplex som försvårar...
En rollperson med personliga problem uppmuntrar alltid till gott rollspelande med är det alltid passande i siffror och 'penalties'? Någon som använder sig av nackdelar och någon som har förslag till om det redan finns 'listor' till vilka nackdelar som finns att välja till en rollperson?

- Frank, med nackspärr av allt stillasittande dungeon-crawling(?)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Som svar på alla de 'feats' och förmågor borde det finnas någonting som också tynger rollpersonerna som nackdelar.
Håller med, men precis som du misstänker så tror jag att D&D är för inriktat på powergaming för att det ska hända.

Och ja, jag vet att inte alla spelar det så, men en betydande del av dess anhängare gör det.
 

BoGGiT

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
81
Location
uppsala
Mitt förslag...

...Är att du tar en titt på Kenzer & Co:s spel "HackMaster" (ursprungligen den parodi på Ad&d som karaktärerna i seriestrippen 'Knights of the Dinner Table' spelade). Där finns det just det du pratade om, kallat "quirks & flaws". De kan faktiskt bli riktigt kul (som min human cleric med nackdelarna paranoia, multiple personalities samt inappropriate sense of humor). Spana in http://www.kenzerco.com/rpg/hackmaster/

Fast å andra sidan, får du nackspärr av dungeoncrawling kanske inte HM är nåt för dig :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Coolt som fan

Dessutom väldigt lätt. Ta bara alla olika sorters Feats och vänd deras värden så har helt plötsligt en massa Hindrances/Flaws/Drawbacks.

Slow (Initiative -4)
Frail build (-2 to Fortitude saves)
Weak willed (-2 to Willpower saves)
Poor reflexes (-2 to Reflex saves)
Bad hand-eye co-ordination (-1 penalty to all ranged attacks)
Butter fingers (must take full round action to pick up weapon)
Scrawny knees (you can only run three times your normal move when you take the Run action)
Low awareness (-2 to all Listen and Spot checks)

osv.

/Duddmannen
 
Top