Nekromanti N00b på kortspel a´la Magic !

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sitter här & funderar påa tt börja lira Magic. Eftersom jag är en totaln00b på det så undrar jag typ allt om hur det funkar...
vad behvös ?
Hur funkar det ?
osv...

/ Johan K, trött & har huvudvärk efter 9 timmars jobbande..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Jag är också n00b!

Jag är också n00b, men har spelat i ett halvår ungefär. Jag föreslår att du köper ett starter-set. Det innehåller två lekar så att du kan spela med en vän. Reglerna är väldigt pedagogiskt utformade. När du väl kommit igång och stöter på fler frågetecken så kan du fråga igen här på forumet så hjälper vi (jag i varje fall) dig gärna.

Startern kostar inte så mycket. Under en hundring.

/Vulf
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmkay !!

Aha !!
Jamen det kanske man ska ta & göra !!
Ser faktisk ganska kul & intressant ut när det spelar har ju aldrig fattat HUR man spelar det..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mmkay !!

Ser faktisk ganska kul & intressant ut när det spelar har ju aldrig fattat HUR man spelar det..
Enklaste sättet att lära sig det är nog att börja med datorspelet. Då löser datorn alla jobbiga regelproblem åt dig, och du kan se vad den tillåter och inte tillåter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Dataspel ??

Enklaste sättet att lära sig det är nog att börja med datorspelet. Då löser datorn alla jobbiga regelproblem åt dig, och du kan se vad den tillåter och inte tillåter.

Dataspel ??
Finns det ett sådant åxå ?
En kanske lite dum fråga, men vad heter det spelet ?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Lite relevanta länkar

.Spelet heter helt enkelt Magic Online, ofta förkortat MODO eftersom det tidigare kallades Magic Online Digital Objects. Spelets hemsida med alla relevanta fakta hittar du här.

En bra introduktion till Magic kan kanske också vara intressant.

Annars är WotC's officiella Magic-hemsida www.magicthegathering.com .

En annan intressant sida kan vara www.svenskamagic.com som ligger på samma server som wrnu.

För övrigt hjälper jag gärna till och svarar på frågor, men jag är inte så bra på nybörjargrejerna eftersom det var snart nio år sedan jag började, och väldigt länge sedan jag lärde ut spelet till någon.


/Dimfrost
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Re: Mmkay !!

Fast det är ju en speciell känsla att spela med riktiga kort. För mig är bilderna och sällskapet 70% av det roliga med magic. Övriga 30% får reglerna stå för.

/Vulf
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Mmkay !!

Magic Online har med alla bilderna. Du kanske tänker på Apprentice, som är både fult och klumpigt, men gratis.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det gamla datorspelet var ballt också...

Okej, jag är en stofil, men det var en gång för länge sedan en duktig riddare som hette Sid Meier som fick ett uppdrag av konungen över WotC att göra ett Magic-datorspel.

Det gamla spelet är rätt kul, för där kan man spela i en sorts Story-mode, där man går omkring på ett landskap och besöker byar osv. När man möter monster så får man spela Ante-matcher mot dem och kan vinna kort. I byarna kan man köpa kort och ta quests osv, och så kan man alltså gå omkring och samla kort och bygga sig en mördarlek. När man spelar i en dungeon så kan de ha speciella house rules, alltså specialregler som bara gäller i den dungeonen. Det kan vara saker som att ett visst kort alltid ligger i spel eller att varje poäng liv du tar från motståndaren ger ett till dig själv. Sådana små saker kan ändra ens hela taktik och göra spelet roligare.

Hmmm. Okej, det är rätt lökigt på sina håll och man blir gärna frustrerad när man får möta tråkiga motståndare om och om igen, men jag tyckte ändå det var kul. Sådeså.

Dessutom är jag en stofil som tycker det är mycket roligare att möta datoriserade motståndare än verkliga människor. För verkliga människor brukar vara så himla oartiga.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Det gamla datorspelet var ballt också...

Okej, jag är en stofil, men det var en gång för länge sedan en duktig riddare som hette Sid Meier som fick ett uppdrag av konungen över WotC att göra ett Magic-datorspel.

Det gamla spelet är rätt kul, för där kan man spela i en sorts Story-mode, där man går omkring på ett landskap och besöker byar osv. När man möter monster så får man spela Ante-matcher mot dem och kan vinna kort. I byarna kan man köpa kort och ta quests osv, och så kan man alltså gå omkring och samla kort och bygga sig en mördarlek. När man spelar i en dungeon så kan de ha speciella house rules, alltså specialregler som bara gäller i den dungeonen. Det kan vara saker som att ett visst kort alltid ligger i spel eller att varje poäng liv du tar från motståndaren ger ett till dig själv.
Det är det enda jag testat, finns det fler?

Det jag gillade var att det fanns ett övergripande sammanhang, inte bara en massa lösa partier.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Medhåll eller nått

Jo, det gamla Magic-spelet är bra tufft. Sen att spelet buggade totalt när man lekte med Necropolis of Azar var ju en annan sak. Oändligt många spawns någon? :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Det gamla datorspelet var ballt också...

Det är det enda jag testat, finns det fler?

Jupp, två stycken. Dels Apprentice som är helt manuellt. Bara en databas med korten ungefär och sen finnns Magic Online som är precis som vanliga samlarkortspelet fast man köper "elektroniska" kort för samma pris istället.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Japp, det var apprentice jag tänkte på [NT]

NT=Niklas Wistedt (jag alltså)
 

Draco

Veteran
Joined
25 Aug 2003
Messages
38
Location
Lycksele
ja tycker de verkar urkonstigt...ja köpte ett starter set så man fick kort,regler på svenska å hela köret men fattar fortfarande inte reglerna för när man ska köra expansionerna typ scourge å sånt :gremconfused:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man bara spelar hemma vid köksbordet kan man väl spela med vilka kort man vill - många väljer iofs att begränsa sig till ett av turneringsformaten nedan.

Om man ska spela i officiella turneringar finns det olika sorter som tillåter olika kort. I ordning från "tillåter mest" till "tillåter minst":

Vintage/Typ 1: I stort sett alla kort från "riktiga" expansioner. Portal-seten, Unglued och speciella promo-kort är inte tillåtna, och inte heller kort som har med "ante" (insats) att göra. En hel del kort är "restricted" vilket betyder att man bara får ha ett i sin lek.

Typ 1.5: Som Typ 1 fast alla kort som där är "restricted" är här helt förbjudna.

Extended/Typ 1.x: För tillfället alla expansioner sedan Tempest samt bas-seten Classic/6th, 7th och Core/8th. 1 november 2005 roterar Tempest-, Urza- samt Masques-blocken ut tillsammans med 6th ed. Pendlar mellan 4 och 6 expansionsblock och de bas-set som hänger ihop med dessa.

Standard/Typ 2: Det senaste bas-setet, de två senaste "stora" expansionerna och tillhörande "små" expansioner. För tillfället 8th, Odyssey, Torment, Judgment, Onslaught, Legions och Scourge. 1 november roterar Odyssey, Torment och Judgment ut och Mirrodin roterar in.

Block Constructed: Ett stort expansionsset med tillhörande små. För tillfället: Onslaught, Legions och Scourge. Teoretiskt är det väl möjligt att anordna turneringar i gamla block, men det görs tämligen sällan.

Förutom dessa finns det "Limited"-turneringar där man får kort som man ska bygga en lek av på plats.
 
Top