N.T. + Altered Carbon = funkar det?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag har precis get mig på säsong 2 av tv-serien och gillar den verkligen.
Än har jag inte hunnit kika på N.T., mer än att jag läste senaste Fenixartikeln och blev väldigt förtjust i settingen där.
Min fråga som ni reda gissat er till är rätt o slätt:
Hur väl skulle man kunna köra ihop serie med spel?

Följdfråga:
Har spelet redan gjort detta?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vad är det i AC du är ute efter? I Neotech så är inte hela rymden befolkad och man kan inte byta fodral än, men i övrigt finns nog i princip allt annat med.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Jag tänker mest på ”stackarna” med nedladdade personer, ”sleeves” & hur man får kämpa ekonomiskt för att få det att funka, hur AI samverkar med samhället och kampen mellan de som vill leva för alltid (med allt vad det innebär) & de som anser att människan inte ska gå emot naturens ordning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tematiskt finns allt det där med och det snackas om uppladdade medvetanden men du har nog inte regelstld för det.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Kanske finns plats för en tilläggs modul för N.T.?
Eller en Fenix artikel som komplement?
lite som Bladerunner komplementet för Noir...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Lupus Maximus;n343843 said:
Wait... What? Var hittar jag den?
Kom som ett urtagbart häfte i Fenix för många år sedan.
Kommer inte ihåg vilket nummer.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Yes, fanns som en bilaga till Fenix. Borde varit någon gång mellan 2006 och 2010 misstänker jag. Även att spela karoliner med Noir fick en liknande behandling.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Off Topic

Både Karoliner och Blade Runner i Noir var trevliga artiklar, men tyvärr mest fluff. Noir är ett rätt tematiskt starkt spel som egentligen kräver lite mer än att bara byta setting.

On Topic
Vilket Neotch är ett lysande bevis på. Nu har jag inte som sagt djupdykt i reglerna, men jag är mer än ytligt bekant med Noir så det är nog ingen jättetröskel för mig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Det är inte Neotech, men Eclipse Phase är annars ganska kompatibelt med Altered Carbon-världen. AC-böckerna är uttryckligen en av de stora influenserna enligt spelskaparna.

Om inte annat så går det kanske att plocka ideer från EP till Neotech?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Neotech har relativt höga anspråk på sociologisk trovärdighet, så när vi skrev världen var mind uploading och odödlighet två koncept vi mycket medvetet valde bort, då deras närvaro i settingen hade gjort den oigenkännlig för dagens människor. Det hade också gått emot vårt koncept att settingen speglar vår egen värld och all dess bisarra fenomen, men cranked up to eleven. "Vad händer om människor blir odödliga?" är en fråga så stor och fundamental att vi nästan hade behövt låta hela spelet handla om den för att göra den rättvisa.

Vi flörtar ändå med bägge koncepten, dock, för de är givetvis för bra för att helt utelämna. Mind uploading är ett rykte som cirkulerar i Neotechs värld, men dess faktiska existens är omtvistad och obekräftad. Världens rikaste par, Douglas och Ayobamiji Farring, har nyss gjort sig "odödliga" genom att transplantera sina hjärnor i unga klonkroppar av sig själva. Överklassen står därmed på tröskeln till odödlighet.

Resten av de teman som tagits upp i tråden har dock en framträdande roll i Neotech.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag skulle säga att du självklart kan köra A.C. i Neotech.
Släng bara ut Neotechs värld och skapa din egna.

1. Använd alla regler precis som dom är
2. Släng in några fler yrken (Som är mer A.C inspirerade)
3. Släng in några fyndiga Edges med tillhörande Triqs som passar sig bra för A.C (Tex Minduploading software skillz, Neurokirurgi och lite sådant som kanske kan komma till användning i någon pressad scen)
4. Använd bara det från Neotechs värld som passa bra in (Mycket av världen funkar skitbra med A.C. T.ex. De neonglammiga, regniga gatorna med folk som trängs för att komma fram till det asiatiska gatuköket som säljer wookade råttor. De hårda nattklubbarna med cybernetiska gogo-dansare och den kliniska, stilrena och perfekta ytan som finns uppe i de rikare kvarteren. Allt finns där i Neotech)
5. Släng in en egen metaplot gällande minduploading. Stulen rakt av från A.C.

Sen är det ju bara att tuta och köra.
Det enda som skulle ta tid är att skriva edges+Triqs. De kan vara lite tidskrävande om man vill få till dem bra men i ärlighetens namn så kan du köra på de edges redan finns.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Gamiel;n345379 said:
Fenix #6 2008
Tackar. :)

Jag får kolla om jag har den då jag försökte jaga tag på alla Fenix som innehöll artiklar om Noir (men det behöver ju inte betyda att jag fick med bilagan).
 
Top