Nekromanti Nördskolan

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
  • Tips på böcker, filmer etc. som skildrar nördarnas tillvaro och som kan vara en bra guide för den aspirerande nörden
  • Länkar till hemsidor som dryftar nördiga saker. Vad finns där ute förutom
  • Nördmodetips. Är det stora, svarta t-shirts med motivtryck som gäller i år? Eller kanske instoppade skjortor? Eller ska det vara subkultursnördigt, kanske hårdrock eller goth?
  • Nördens etiketthandbok. Bra samtalsämnen när man befinner sig bland andra nördar.
  • Episoder ur ditt eget liv som på ett bra sätt illustrerar vad nördighet handlar om.
  • Eller vad som helst annars som du kan komma på
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Nördmodetips. Är det stora, svarta t-shirts med motivtryck som gäller i år? Eller kanske instoppade skjortor? Eller ska det vara subkultursnördigt, kanske hårdrock eller goth?
Är man rollspelare så är det nog hårdrockströjor som gäller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nördmode

Det finns inget tråkigare nördmode än Matrix-tshirts eller t-shirts med slogans (det är så mainstream numera). Det bästa nördmodet är det stiliga nörd-modet. Exempel!





Jag hittade inga bra bilder på tjejer med stiligt nörd-mode, så jag tar den här bilden på den perfekta nörd-flickvännen istället:

 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Inte då. Fast när det gäller nördar så är faktiskt en funktionell kombo av t-shirt eller andra enklare tröjor och enkla jeans det jag oftast ser.

Och förresten ni som bär tröjor med hårdrockstryck: Bär för helvete inte tröjor med tryck på ärmarna, det är bara fånigt. Iallafall om det är en massa pentagram eller annat trams som nån smaklös tysk slängde dit bara för att det fanns plats över
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tips på böcker, filmer etc. som skildrar nördarnas tillvaro och som kan vara en bra guide för den aspirerande nörden

Bäst av alla är serier av svenska Daniel Ahlgren. Daniel är en sittkissare, han lägger sig innan klockan tio på en fredagkväll, dricker inte alkohol, ritade superhjältepasticher i mellanstadiet, och kan göra en tretton sidor lång serie som enbart handlar om att han och kompisen Harry (som nästan aldrig säger ett ord) lyssnar på en Nine Inch Nails-skiva. Framförallt är Daniel den främsta representanten för nörd power; i hans serier är alla vanliga människor idioter som måste utrotas. Det är en bra känsla för en nörd. Nå, enligt Achewood's definition så är kanske Daniel mer en geek än en nörd, för han verkar inte bra på datorer, men det där är en fråga om schatteringar. Jag rekommenderar iaf serien Böggänget framförallt. Det är en riktig nördbibel. Dessutom är han rolig som fan. En av mina idoler.

Jag menar: Kolla bara med vilken djävla passion han hatar alla idioter:



En annan toppenserietecknare är Li Österberg. Kolla bara, vilken nörd hon är. Hennes självbiografiska serier är grymt nördiga, de kan exempelvis handla om hur alla andra tjejer i högstadiet står och pratar om smink och killar, och så går hon fram och säger "så, vad tycker ni om grekisk mytologi? Häftigt, inte sant?" Hon äger.

Nördens etiketthandbok. Bra samtalsämnen när man befinner sig bland andra nördar.
Viktigast: Nördar skall alltid vara först och värst. Se aldrig en film på bio, utan du skall ha sett den direkt när den gått att ladda ner från nätet. Prata aldrig om film/spel i samma veva som (vanliga)tidningar börjar prata om den, utan du skall vara så tidigt ute som möjligt, och ventilera rykten som sprids på så obskyra webbsidor som möjligt. Om bara en bild läckt ut på nästa Quake-spel, och det på ett ungerskt forum? Sure, dra till med så vilda och långtgående analyser som möjligt. Att ha "rätt" är inte lika viktigt som att vara "först".

Ha förresten aldrig fel om detaljer. Om en nörd skulle blanda ihop "Way of the dragon" med "Enter the dragon" så är han i stort sett körd i alla nördkretsar. Inte heller får du på något vis ertappas med att tro att japanska "The Ring" skulle heta "Ringu" eller på något vis förväxla spelhobbyns båda Steve Jackson med varandra.

Några bra nördsamtalsämnen:

1. "Fattar du inte att Kamino i Attack of the Clones representerar Sverige? Tipoca City är ju designat efter oljeplatformar i Nordsjön, och Kamino's kloner är ju Bofors som sålde AA-enheter till båda sidor av kriget. Jango är Franco, förresten. Allt finns på den här sidan: http://www.wsfa.org/journal/j04/6/"

2. "Såg du Google-kartan över månen? När man zoomade in på max så byttes bilden ut mot en ost! Everybody knows the moon is made of cheese, som Wallace säger! Här är länken: http://moon.google.com/"

3. "Vet du vilket spel som innehåller världens första påskägg? Rätt svar är Adventure till Atari 2600. Oj, vilket ägigt spel det var. Jag spelade remaken på http://www.simmphonic.com/programming/flash.htm# men där hade de ändrat så mycket i bandesignen att påskägget plötsligt var borta. Och så hade de bytt plats på en massa objekt. I det riktiga spelet skulle man förstås välja level 2 eller 3, gå in i labyrinten i svarta slottet, gå direkt åt vänster, använda bron för att gå in i kuben, hämta pricken och bära det till skärmen ovanför katakomberna. Där skall man lämna det och ta med sig två andra objekt och även lämna dem där. Då kan man plötsligt gå igenom linjen till höger och se programmerarens dolda credits."

Det där kan man komma långt på.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Nördlektion

Att vara en nörd betyder (betydde) att man är super-intresserad av något. Några typexempel är Star Wars, Tolkiengrejset och bilmodeller.

Sedan att sådana personer ofta brister i social förmåga och klädsmak är mer en bieffekt (men vafan, enfärgad t-shirt och jeans är både bekvämt, snyggt och billigt)
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
Daniel Ahlgren (OT?)

Daniel Ahlgren är Gud! Främst för hans klockrena framställningar av hur det är att växa upp i Sölvesborg, vilket jag själv har gjort och känner igen mej kusligt mycket trots att hans historia utspelar sej 10 år tidigare. Det vilar onekligen en förbannelse över staden och det verkar bara bli värre med åren. Det ska bli skönt att flytta härifrån. :gremwink:

Nåja, Daniel är i alla fall en underbar berättare och tecknare. Jag kan för övrigt skryta med att min syster är med i 'Hat och multiplikationstabeller', om än i bara en enda ruta, då hon gick i samma klass som honom på lågstadiet. :gremsmile:

Harry, eller Stefan Harrysson som han egentligen heter, har förresten gått och snöat in i film och animation på äldre dar. Vilken kille!
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
En viktig nördegenskap är de starka känslorna man har för sin smala nördiga hobby. Exempel:

Nörd 1: WFRP är low-fantasy!
Nörd 2: Du har helt fel! WFRP är ju high-fantasy ju!
...nörd 1 och nörd 2 inleder nu en hätsk diskussion oavsett om det utspelar sig IRL eller på ett webbforum någonstans. De blir mycket frustrerade och nästan arga på riktigt. Ingen icke-nörd kan förstå varför de orkar bry sig.

Den här nördegenskapen är tyvärr inget man kan lära sig i en nördskola. Sann nördighet kommer från hjärtat! Sann nördighet flyter genom nördens alla blodkärl! En del av den sanna nördigheten tränger ut genom kapillärernas väggar och flyter ut bland kroppens celler för att sedan, via lymfkärlen och lymfnoderna, till slut återgå till nördens cirkulatoriska system! Sann nördighet är inte en tränad färdighet!

Gordeg
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
En viktig del av att vara nörd är att våga vara sin själv, och ha en massa fåniga hobbys, så som Manga, Rollspel, brädspel what ever
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Det viktiga anser jag är att göra tydlig skillnad på nörd och tönt. En tönt är liksom bara töntig.
En nörd är "obskyra hobbies motsvarighet mot proffessor" som jag skulle vilja uttrycka det.
Hög detaljkunskap, högt intresse, svårt att förstå att inte omvärlden delar intresset i dennas en eller flera ganska smala ämnesområden. Saknar socialt liv just eftersom hans/hennes sociala liv kommer i skymundan. Vem vill umgås med kompisar när man kan pyssla med nyaste versionen av XXXXX eller forska kring den första utgåvan av YYYY... typ =)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,417
YYYY? [ant][ot]

YYYY har bara kommit i en upplaga och är en fan-produktion för en av Yyy's anhängare.
 
Top