Nekromanti Nördiga barn

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Haha, jag är inte överförtjust i barn (nördar är sällan det), men det här var jättesött.

Barn blir sötare när de pratar norrländska :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
solvebring said:
Bra recensenter också, eftersom det inte finns något ärligare än små barn.
Så du tycker att ärlighet är den viktigaste komponenten i en recensent?

Själv vill jag mena att pålästhet, förmåga att göra relevanta jämförelser, förmåga att föreställa sig en mottagare och anpassa texten efter denna samt förmågan att analysera saker på djupet för att hitta potentiella problem och inte bara problem man själv upplevde är viktigare grejer. Sånt som barn är skitdåliga på, alltså.



Ja, jo, det här var jättesött. Men "söta" är också bland de snällare saker man kan säga om barn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Själv vill jag mena att pålästhet, förmåga att göra relevanta jämförelser, förmåga att föreställa sig en mottagare och anpassa texten efter denna samt förmågan att analysera saker på djupet för att hitta potentiella problem och inte bara problem man själv upplevde är viktigare grejer.
Det tycker jag med, självklart. Men så vill jag också ha en recensent som sjunger från sitt hjärta och säger såsom prylen känns. Det sistnämnda där är barn bra på.

Ja, jo, det här var jättesött. Men "söta" är också bland de snällare saker man kan säga om barn.
Din syn på barn är inte så... Ehm, barnvänlig va? :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
solvebring said:
Din syn på barn är inte så... Ehm, barnvänlig va? :gremwink:
Jag har väl inget emot barn så, men jag får spatt av folk som övervärderar barns "fantasi" eller andra positiva egenskaper. Barn är söta, det är typ det som är bra med dem. Det är dock mycket bra, för söta saker är bra. Däremot har barn också ett gäng negativa eller neutrala egenskaper, som kanske eller kanske inte uppvägs av sötheten.

Fantasi, till exempel. Vuxna tror bara att barn har "bättre" fantasi för att de vuxna inte känner till de kulturella källorna. Skulle vuxna till exempel kollat på samma TV-serier och utsatts för samma sagor etc som jag blev, så skulle de direkt sett att det jag "hittade på" i själva verket bara var ganska genomskinliga, enkla kombinationer av sånt jag redan sett. Så brukar det vara med barn; de är i full färd med att lära sig tänka, och blir väl i de flesta fall aldrig riktigt klara med det.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
krank said:
Fantasi, till exempel. Vuxna tror bara att barn har "bättre" fantasi för att de vuxna inte känner till de kulturella källorna. Skulle vuxna till exempel kollat på samma TV-serier och utsatts för samma sagor etc som jag blev, så skulle de direkt sett att det jag "hittade på" i själva verket bara var ganska genomskinliga, enkla kombinationer av sånt jag redan sett. Så brukar det vara med barn; de är i full färd med att lära sig tänka, och blir väl i de flesta fall aldrig riktigt klara med det.
Så att säga att barn har "underbar fantasi" är ungefär som att säga att de har en "underbar gångstil" eller "underbart uttal". De har helt enkelt inte riktigt lärt sig att göra som vi brukar göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Mannen i skogen said:
Så att säga att barn har "underbar fantasi" är ungefär som att säga att de har en "underbar gångstil" eller "underbart uttal". De har helt enkelt inte riktigt lärt sig att göra som vi brukar göra.
Exakt.

Eller alltså, det finns ju en av de där mer neutrala egenskaperna barn har, att de saknar socialt filter. Det är på gott och ont. Du och jag kommer också på en massa grejer som är skitdumma eller fåniga, men vi uttrycker dem sällan eftersom vi vet att det inte finns något annat än otack att hämta. Barn har inte det filtret, så vi får höra MER fantasier från dem.


Vi vuxna har ett värre filter, vilket kan vara dåligt, men å andra sidan har vi ett överlägset kulturellt språk, och vi har konsumerat mer kultur och inspirerande saker, så när vi fantiserar finns större potential att det blir nåt vettigt eller intressant.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Jag menar att barn har "underbar" fantasi. De kan associera mycket fritt och lyckas ibland uttrycka häpnadsväckande tankar. Men det är klart att de inte alltid lyckas få oss vuxna att förstå vad de menar. Barns fantasier är inte bara enkla sammansättningar av sådant de sett på TV. Jag tror också att förmågan att hitta på nytt och att uttrycka detta är något barn lär sig mer-eller-mindre av sin omgivning. Jag hittar ofta på nya varianter på sagor och sånger för mina barn. Inte konstigt att barnen nu själva hittar på nya texter stup i kvarten.

Hur som helst så tycker jag att det var ett trevligt YouTube-klipp.

/Calle - som i detta fall inte har några forskarrapporter att luta sig tillbaka på, bara egna erfarenheter
 
Top