Nekromanti Nördar?

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Hur kommer det sig att en så stor del av rollspelare ger sig själva titeln nördar, det är nästan som om de tycker att det är kul att kalla sig det bland folk som vet vad rollspel handlar om, men så fort man träffar på en människa man inte känner men som spelar rollspel, verkar de skämmas över det och vill helst inte prata om det framför sina ickerollspelande vänner.
Var konsekventa och stå för att ni tycker att er hobby är kul, jag har aldrig stött på en normalt funtad människa som inte har haft en gnutta av intresse för att pröva på rollspel (har en gång spelat med en präst, polis, läkare och komunpolitiker (prästen var först på pistolen( det var CoC))) , men snälla kalla er inte nördar, det är ett löjligt uttryck utan bra innehåll.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det vore en läcker grupp att spela med. *ler brett*

Men sanningen att säga så vet jag inte hur ni andra ställer er i frågan. Jag skäms inte för att jag spelar rollspel. Jag kan däremot vara lite tveksam att tala om det för hela världen med tanke på de oriktiga rykten som går kring spelandet. Jag hade en god diskussion med en person ur svenska regeringskanslit som inte tog det minsta notis om min oro däremot, enär hon ansåg att rollspel i sig inte kunde vara något farligt och "varför skulle någon annan tycka det?" tyckte hon.
Iofs vet jag inte om hon tyckte så bara för att vi är släkt men... iaf.
Min oro har däremot visat sig berättigad under andra omständigheter, så jag har inte bara positiva erfarenheter när det gäller vad folk har för uppfattning om rollspelare. En del har visat rent klart ut att "vi" måste vara antingen galna, tokiga eller massmördare in spe. Andra drar sig undan med vaga bortförklaringar. Därför är jag inte glad i hågen att tala om för folk att jag spelar rakt över disk. Har bekanta däremot lärt känna mig en aning så kan det fungera att ge en liten vink... ta det lite försiktigt så att säga.

Nördar däremot är faktiskt ett litet roligt uttryck. För mig själv står det inte för enbart negativa egenskaper. Faktum är att min lilla koppling är till vilken form av person som helst som är oerhört skicklig på ett område men inte har fullt koll på livet i övrigt - hens han/hon är tex en mycket duktig tekniker, men inte så bra på sociala kopplingar. Både positivt och negativt så att säga. Alltså skulle jag med glädje kalla mig nörd - om det inte vore för att jag inte har någon specialitet (ni skulle se mitt CV) och inte är märkbart duktig på något - utom att pladdra bort tiden då, kanske.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag håller helt med. Jag spelar rollspel men om någon skulle kalla mig nörd med den förklaringen så skulle jag spöa skiten ur han. Jag tror själv att det är så att många rollspelare får höra så mycket att det är barnsligt med spel och att de måsste vara nördar att de snart sätter sig in i den stereotyp som de tycker skall gälla för nördar. Själv vägrar jag göra det. Jag tränar kickboxing, springer och går på gym. Jag lyssnar på hip hop och ser på alla filmer med våld i. Detta borde göra mig till en psykopatisk, vit, poser massmöradre men när man lägger till att jag läser fantasy och spelar rollspel så blir jag plötsligt en nörd. Skitjobbigt!
Men vad det gäller att dölja det så är det inget jag gör. Om någon frågar vilka hobbies jag har så är jag helt ärlig. Om de sedan frågar vidare om det så förklarar jag bäst jag kan och vanligtvis så reagerar ingen negativt på det om jag får förklara mig själv.
Nej. Rollspelare är inte nördar mer än någon annan. Det är bara en hobbie och alla som säger något annat är fan nördar.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jag är en rollspelsnörd ...

Jag spelar, skriver, läser, samlar och jobbar med rollspel.

Alla som snöar in på en viss hobby till den grad att det upptar större delen av deras fritid är nördar.

Filatelistnördar, numismatikernördar, fotbollsnördar, etc.

Allt ovanstående är givetvis endast min egen åsikt (utom den allra första meningen förstås).

/Dante
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Jag tycker personligen att nörd är ett dåligt epitet, men det kan komma från att jag har genom åren konsumerat en aldeles för står dos collidgerullar. Jag är bara så trött på människor som acsepterar negativa epitet. Jag kan förstå att det låter som jag är nån "high on life" influerad lekismamma som precis har muckat från Betty Ford, men jag vill inte att alla ska förknippa rollspel med DoD spelande cyklopbeprydda finnodlingar från amerikanska källare.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är välldans stollt över min hobby ! Jag kallar mig alldrig nörd faktiskt. Det låter ju så negativt !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag kom i förbifarten att tänka på en lapp som dataföreningen på min gymnasieskola hade uppsatt på sin dörr.

"Var snäll mot din nörd. En dag kommer han att vara din chef."

Det ligger säkerligen någonting i det... Huuu... = )

/Liner
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Jag har aldrig kallat mig nörd (vad jag kan minnas), nörd e för mig ett ord utan betydelse. Det finns betydligt bättre ord att använda som inte har olika betydelse för alla.

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Ordet nörd har haft en negativ innebörd fram till för några år sedan då denna började försvinna och ordet mer och mer förknippas med folk som har ett stort intresse av, och pysslar mycket med något speciellt (varför ordet oftast brukar sättas efter intresset t ex 'datornörd' och 'rollspelsnörd'). För mig har det ingen negativ klang alls längre, men det kan vara för att jag även umgås i "datornörd-kretsar" där ordet nörd helt förlorat sin negativa klang (jag maste dock säga att den svenska stavningen är fruktansvärt ful).


/Henning, som inte har något emot att bli kallad rollspelsnörd
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
jag har blivit kallad rollspels nörd av folk som inte vet vad det är för något. Jag beskriver för dom (NÖRDARNA) att rollspel är teater utan publik. jag har faktiskt varit sl för en som retade mig i grundskolan för att jag spelade. Han blev fast.

Rollspel är en drog har man väl provat kan man inte sluta

/bättre en tårta i slasken än en vårta på tasken!!!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Jag brukar kalla mig nörd

"<EM>prästen var först på pistolen( det var CoC)</EM>"
Lol!

"<EM>Rollspel är en drog har man väl provat kan man inte sluta</EM>"
Knappast. Jag har träffat många (3-4!) som inte tyckte rollspel var kul. Kan berott på deras SL lr val av rollspel, vad vet jag, men alla <EM>blir</EM> inte fast.

Jag pysslar mkt m. datorn och rollspel. Jag brukar kalla mig skämtsamt för datanörd. En nörd är en standardtyp. För rollspelare är det den unge magicnörden m. glasögon, finnar och en magicpärm under armen. Jag själv var precis så när jag spelade magic men nu har jag förändrats. Jag har inte längre magicpärmen under armen och har numera linser. /images/icons/smile.gif
Nörd för mig är, som det skrivits tidigare, en som spenderar mkt tid åt det denne tycker är kul. Fotbollsnörd (samt sportnörd) t.ex. har jag hört flera ggr.

Att jag spelar rollspel är inget jag går omkring och slänger m. till obekanta. Jag ska ha träffat och samtalat m. de ett antal ggr innan jag avslöjar det. Dock så kan det vara kul att "avslöja" att man spelar rollspel då den andra i meningen därefter säger att denne också spelat rollspel. Då har man direkt nåt gemensamt att diskutera.

/[color:green]Han</font color=green> som är forumsnörd
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Såg nån serien "clueless" häromdagen när dom skulle föreställa va på en sci-fi/rollspelskonvent där alla var utklädda till utomjordingar... helt otroligt hur rollspelare framställs i usa..

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Håller fillkomligt med [ant]

Men jag skulle ändå dra mig för att kalla mig själv nörd men det är ok när andra gör det

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 
Top