Nekromanti Nördar vs Sportfånar

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
OBD said:
Finns det några mer kopplingar? Vilka håller centerpartister på?
Det finns absolut fler kopplingar, men bortsett från M, S och Vp är det nog svårt att se några tydliga tendenser.

Men det finns gott om hyperpolitiska möten inom fotbollen:

Livorno vs Lazio (extremvänster vs extremhöger)
Celtic vs Rangers (religion)
England vs Tyskland (WW2-trauma)
Etc

I större städer, som i Istanbul, är sånt här väldigt, väldigt tydligt.

Fotboll är politik. Inte bara på läktarna och bland ultras.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Måns said:
Fotboll är politik.
Va' bra; då gäller det alltså att helt enkelt få fotbollssupportrarna att sluta bröla till fotboll och istället vända sitt ideologiska, politiska intresse till något vettigt? =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,057
Location
Ereb Altor
krank said:
Måns said:
Fotboll är politik.
Va' bra; då gäller det alltså att helt enkelt få fotbollssupportrarna att sluta bröla till fotboll och istället vända sitt ideologiska, politiska intresse till något vettigt? =)
Haha, ja. Som här:

FC Paulis supportrar (Tyskland) stödjer Kärrtorp
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Måns said:
krank said:
Måns said:
Fotboll är politik.
Va' bra; då gäller det alltså att helt enkelt få fotbollssupportrarna att sluta bröla till fotboll och istället vända sitt ideologiska, politiska intresse till något vettigt? =)
Haha, ja. Som här:

FC Paulis supportrar (Tyskland) stödjer Kärrtorp
Jag är med på den bilden! :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Genesis said:
Krille said:
God45 said:
Alla spelar tv-spel (de flesta mer än jag), alla läser/ser på fantasy och saker som Community och Big bang theory (som är en skitserie men spridit nördkultur) har gjort att folk vet vad rollspel är. Nördkulturen segrade, alla är vi.
Det finns tre stycken O'Learys sport bar i Göteborg. Det finns bara en rollspelsbar, och det bara vid påsk.
Ja, och Big Bang Theory handlar väl om att skratta åt fula losernördar som inte får ligga, är i sjukt dålig form och sysslar med töntsaker som att klä ut sig till Spock och spela D&D? Rollspel och serietidningar är ju delar av deras loserimage och uppenbarligen inget som normala människor sysslar med.
Absolut, Big bang theory handlar om att skratta mot nördarna, inte med dem. Det är en usel, usel serie. Men den har spridit nördkulturen likt förbannat.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
God45 said:
Genesis said:
Krille said:
God45 said:
Alla spelar tv-spel (de flesta mer än jag), alla läser/ser på fantasy och saker som Community och Big bang theory (som är en skitserie men spridit nördkultur) har gjort att folk vet vad rollspel är. Nördkulturen segrade, alla är vi.
Det finns tre stycken O'Learys sport bar i Göteborg. Det finns bara en rollspelsbar, och det bara vid påsk.
Ja, och Big Bang Theory handlar väl om att skratta åt fula losernördar som inte får ligga, är i sjukt dålig form och sysslar med töntsaker som att klä ut sig till Spock och spela D&D? Rollspel och serietidningar är ju delar av deras loserimage och uppenbarligen inget som normala människor sysslar med.
Absolut, Big bang theory handlar om att skratta mot nördarna, inte med dem. Det är en usel, usel serie. Men den har spridit nördkulturen likt förbannat.
Jag tycker att Big Bang Theory är en fantastiskt bra serie, med en hel del igenkänning för mig som själv är nörd och som har umgåtts en hel del i nördkretsar. Så snacka inte skit om en av världens bästa TV-serier!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, jag är nörd och har självdistans! Älskar serien! Vadå losers, de är kungar!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Oavsett om BBT skrattar åt eller med nördarna är det en undermålig humorserie på alla plan.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vimes said:
Oavsett om BBT skrattar åt eller med nördarna är det en undermålig humorserie på alla plan.
Mitt oerhört vetenskapliga test av bland de kollegor som råkade stå vid kaffemaskinen för fem minuter sedan visar tydligt att du har fel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,415
Hunk said:
Vimes said:
Oavsett om BBT skrattar åt eller med nördarna är det en undermålig humorserie på alla plan.
Mitt oerhört vetenskapliga test av bland de kollegor som råkade stå vid kaffemaskinen för fem minuter sedan visar tydligt att du har fel.
Min goda smak trumfar dina kollegor! Jag har faktiskt läst litteraturvetenskap på universitetet.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Må så vara, men skämten riktas *mot* dem, inte med dem. Likaså finns det även en del iffy saker som Sheldons och Amys förhållande, där serien i princip säger att det inte är lika äkta för de har inte sex, och sen hela avsnittet med Amys "tjejhormoner" som gör henne jättekåt och... nä, jag tycker inte den serien är okej alltså. Tyvärr.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
krank said:
Vitulv said:
Sport är politik, och politik genomsyrar all mänsklig interaktion. Just därför medför sportintresse för många den sorts passion du finner absurd.

Hur menar jag att sport är politik? Jo, all idrott (nu använder jag begreppen sport och idrott som synonymer, även om det inte riktigt är så) är en ritualiserad strid - en sorts konflikthantering om man så vill. Jag vill mena att konflikt är grunden till all politik, och därmed är cirkeln mellan sport och politik sluten. Det finns en hel del skeenden runt om i världen som styrker den tesen, i länder där fotbollen har en oerhörd politisk makt genom supportrarna. Revolutionen i Ukraina möjliggörs mer eller mindre genom att de s.k. Ultras har anslutit sig till folkets protester mot regimen. Samma sak hände i nordafrika. I stora delar av latinamerika är fotbollssupporterkulturen direkt sammanlänkad med diverse poltiska rörelser, och i forna Jugoslavien har fotbollssupportrarna kommit att spela en avsevärd roll. Listan kan göras ännu längre.
Jag har funderat några dagar på varför det här resonemanget stör mig. Jag tror att det är för att i mina ögon är konflikt inte grunden i politik, utan effekten av att det finns olika politiska viljor. Det slutar ju inte vara politik även om konflikterna skulle upphöra. Konflikt är det oönskade, så att säga.

Politik är för mig varmt sammanknippat med ideologi; att man vill något med samhället. Och jag tycker inte att jag upplever att det är någon större ideologisk skillnad mellan olika fotbollslag, till exempel. Valet att hejja på det ena eller det andra laget känns mycket mer godtyckligt än valet av till exempel politisk ideologi eller parti.

Och ja, jag vet att det också finns en hel del som "defaultar" in i det ena eller det andra politiska partiet eller ideologin. Men jag tycker inte riktigt att det är samma grej. Vad är Djurgårdens centrala politiska åsikter? Vad är deras ideologi? Och hur skiljer den sig från Hammarbys?


Jag tänker inte uttala mig om gemensamheten du talar om. Jag förstår den i nån mån, även om jag inte känner den själv och verkligen avskyr när den övergår i hat riktat mot såna som hejjar på ett annat lag. Jag tänker heller inte säga något om sportens förmåga att vara medryckande. Det är bara den politiska vinkeln jag är skeptisk till.

Därmed inte sagt att enskilda klubbar eller förbund är opolitiska, absolut inte. Det ÄR ett politiskt beslut att ge OS till Ryssland eller andra tvivelaktiga regimer. Klubbar, förbund etc kan agera politiskt.

Och givetvis kan det finnas politiska motsättningar mellan lag, det utesluter jag inte heller. Det kan också finnas klassproblematik etc. Och det är definitivt politiskt att toppidrottare får så bisarrt höga löner.
Så egentligen är vi alltså överens om att sport (fotboll) är politik, eller åtminstone politisk? Det är helt ok för mig att vi inte är överens om huruvida konflikt är grunden i politik eller inte. Jag tror ändå att vi kan mötas någonstans i att konflikt är nära sammanknutet politiken, vare sig det handlar om en effekt eller en förutsättning.
 
Top