Nekromanti Nöjesfält

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
jag ska skriva ihop ett äventyr till kult, där en familj under nattetid ska leta efter ett bortsprunget småbarn på ett nöjesfält.
Det jag vill ha hjälp med är dels lite häftiga skräck-saker som kan inträffa (har redan en hel del ideer men fler är alltid trevligt), och dels vill jag ha lite tips på bra psykadelisk nöjesfältsmusik.

spåna fritt tack så mycket
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Det kan vara så att karusellerna bara slås på när de går förbi dem.
Musik hörs men familjen kan inte uppfatta var den kommer ifrån.
Clown spöken ses lite överallt m.m.
 
G

Guest

Guest
Oj oj oj... självklart ska den klassiska spök tunneln vara med (hmm.. kommer inte ihåg om det är så den heter men men... Förlåt har jobbat mycket denna vecka...) Barn skrik kan hörs där ifrån och om man följer skriket kommar man bara längre och längre in i tunneln... Där får man ju nästan lite gratis skräck med blodiga lik, skrik och annat smått och gott... men men... vet inte vad det kan vara mer... tror jag har sett ett antal Scoby doo avsnitt som utspelar sig på nöjesfält... Stor inspirations källa... lycka till
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Häftigt ämne

Bra och konkret ämne. Något som jag tror skulle funka bra är om spelarna får besöka nöjesfältet dagtid i början av äventyret, det är nämligen oftast värre när något läskigt händer i en plats som man känner någorlunda bra.

Jag kommer ihåg en sak som hände på ett nöjesfält som jag tyckte var lite halvläbbigt. Det var vid radiobilarna, och jag uppmärksammade att en unge satt i en bil som inte rörde på sig. Kontrollanten stängde då av huvudströmbytaren och gick ram till bilen. Han kopplade bort själva "antennen" som går upp i taket och ersatte med en ny sådan. När han sedan skulle koppla på huvudströmbytaren trodde alla att det skulle fungera som det var tänkt, men nejdå! Istället sprakade det till i taket ovanför killens bil och det regnade ner gnistor över honom. Först såg han bara lite rädd ut och hoppade ut ur bilen med ett förvånat garv, men sedan märkte man att det sved till ordentligt och han började grina. En annan i personalen fick leda iväg honom till någon sorts rum där de hade plåster och grejer.

Nå, det var ju inte en särskilt anmärkningsvärd händelse, men det hade varit perfekt som inledning i någon bok om ett hemsökt nöjesfält av Stephen King, typ. Du vet, ett varsel om att allt inte riktigt står rätt till, utan att för den delen vara en övernaturlig eller katastrofal händelse.

Man skulle kunna ha flera sådana. Pariserhjul som stannar, spärrar som inte fungerar, osv.

Nå, nu raskt över till själva natten.

Lustiga Hus (a la Gröna Lund) kan vara mycket otäcka att fly från otäcka saker i. De flesta saker där gör ju att man blir lite yr och konfys. Det kan bli mycket effektfullt om illusionen bryts när man är inne på ett sådant ställe. Hur skall man veta vad som är verkligheten och vad som bara är fuckade detaljer i illusionen?

Speglar som är krökta på diverse sätt kan funka hur bra som helst. Särskilt tidigt i äventyret. Går man in i ett mörkt rum och ser en fet, uppsvälld, vindögd varelse framför en, så är det nog lätt hänt att man skjuter först och ställer frågor sedan. Om det då visar sig att man bara skjutit sin egen spegelbild så har man säkert injagat en känsla av sammanbrott hos spelaren.

Den Mörka Konsten kan användas för att starta attraktioner när som helst, trots att inga människor åker i dem. Det kan bli en mycket effektfylld händelse. När man verkligen fått spelarna skärrade så kan man aktivera hela nöjesfältet som en sorts överväldigande skräckorgasm. En hel del saker på nöjesfält kan dessutom användas som vapen, om man nu skulle känna för det.

Annars tycker jag nöjesfältet är läskigast när det inte rör på sig. Man är ju så van vid att det hela tiden skall hända saker på nöjesfält. Ett stillastående pariserhjul är nästan läbbigare. Att klättra uppför det alltså, för att nå någonting på toppen. Att spelleda en sådan sekvens riktigt, riktigt långsamt, det vore intressant. Sedan kunde något börja hända när man väl är på toppen...

---

När det gäller musik blir det svårare. Jag har iofs någon sorts konstig studiomusikskiva med cirkus- och nöjesfältsmusik på, men det är ju inga låtar som man kan hitta på Kazaa direkt, och den här typen av skivor finner man inte i vanliga skivaffärer. Dock kan jag säga att de flesta cirkuslåtar är helt psykadeliska och skeva, så oavsett vilken låt du hittar, så kommer de att passa suveränt till skräck när du väl släcker ned och har etablerat en läbbig stämning.

/Riz
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Poom Poom

Jag såg nyligen anime-serien Boogiepop Phantom, där det förekommer bland annat ett nöjesfält (som aldrig blev färdigbyggt, visserligen, men ändå). Där finns en liten pojke som delar ut röda ballonger till vuxna som han vill bli vän med. Om man tar emot ballongen så kliver ens "inre barn" ut ur kroppen och stannar kvar där. Inte så relevant i sammanhanget, men det kanske kan inspirera till något.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Ett tips kan vara, om du har möjlighet, att titta på det gamla Chilläventyret Isle of the Dead som utspelar sig just på ett nöjesfält.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Häftigt ämne

Bra och konkret ämne. Något som jag tror skulle funka bra är om spelarna får besöka nöjesfältet dagtid i början av äventyret, det är nämligen oftast värre när något läskigt händer i en plats som man känner någorlunda bra.

Jo, det hade jag inte tänkt på, men det kommer jag säkerligen att använda. Då skulle man nog kunna grisa till det hela en del också...
Någon ung människa som tillsammans med sina vänner stannat kvar på nöjesfältet och druckit öl eller något finns hängd i pariselhjulets mitt, och synns inte förrän det oförklarligt slår igång, och liket (kanske uppspänt som en marionett) börjar röra sig på ett ryckigt och roterande sätt.

Nå, det var ju inte en särskilt anmärkningsvärd händelse, men det hade varit perfekt som inledning i någon bok om ett hemsökt nöjesfält av Stephen King, typ. Du vet, ett varsel om att allt inte riktigt står rätt till, utan att för den delen vara en övernaturlig eller katastrofal händelse.

Jo, i ett annat läge hade det fungerat utmärkt, men dagen får helst inte ta så mycket tid i anspråk (och spelare brukar vara ganska bra på att fördriva tid när någonting konstigt händer) eftersom äventyret ska spelas under ett enda spelmöte. jag ska nämligen spelleda några vänner från annan ort.

Lustiga huset är en självklarhet. en klassiker, och det var precis så jag tänkt mej, eller nästan.
det lilla barnet går ses vandra in i det lustiga huset, och när rp väl går in känner de sig förföljda, konstiga skuggor börjar dyka upp i speglarna, osv. dessutom har jag tänkt måla upp en dyster skräckblid i speglarna av de som har låg menta balans.


dessutom har jag tänkt ta upp något annat i äventyret (som egentligen inte alls har något med det att göra, såvida jag/någon annan inte hittar på ett trovärdigt sätt).
På väg mot nöjesfältet kommer familjen under en sen natt där fullmånen lyser se en man vid en öde fyrvägskorsning, spelande en melankolisk fiolslinga. I själva verket säljer han sin själ till djävulen (eller lämplig dödsängel) av någon anledning. Det finns nämligen en viss sorts amerikansk vidskepelse som språkar för detta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag får en vision! Den kanske inte passar i ditt scenario, men here goes:

Ett nöjesfält råkar ut för en olycka. Massor av döda. Nöjesfältet går i konkurs och stängs. Det förfaller och står orört och utan underhåll. Det blir rostigt och igenväxt.

Men.

Har man otur och kommer dit på natten så lever det igen. De som dog i olyckan är där och försöker hålla kvar de levande med bizarra parodier på attraktionerna. Allting är förvrängt och groteskt. Ena sekunden ser man ruinerna, sedan ser man det som om det var nybyggt, ibland ser man bara glimtar av ena eller andra verkligheten. Kommer man inte ut innan gryningen så är man fast och är dömd att stanna där för alltid bland nöjesfältets andra offer.

Nyckeln är att blanda verklighetens olycksbådande ruin med nöjesfältets glansdagar. Ett slags "The Shining" fast på ett nöjesfält.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
musik till nöjesfält?

Ja tack. Nöjesfält/cirkusar. ge mig.
Det närmaste jag kommer i skivsamlingen är Chris Vrennas musik till American McGees Alice. Ett spel som dessutom borde kunna ge lite inspiration till det mesta, faktiskt.
Musiken är mörk, med inslag av speldosor och liknande klinkande. Tyvärr innehåller några låtar prat, men det gör inte så mycket, för när the Chesire Cat pratar om "real tea" går det rysningar längs ryggraden...

För övrigt har jag svårt att tänka mig få saker som är så läskiga som Nöjesfält, Cirkusar och liknande. Är det dessutom ett kringresande Nöjesfält så vet vi ju vad det är för personer som är med där...

Men med speglar som visar dem själva med ärr och märken efter deras låga balans (killen som av en olycka döda en lekkamrat som liten ser sig själv ståendes med kamratens huvud i handen och blod runt munnen, osv osv) är en bra idé. Skriv vad de ser på små pappersbitar innan och sedan delar du ut dem när de passar spegeln. Låt gärna någon annan få en kort blick utav det hela. Någon oskyldig.

Du får hemskt gärna skriva ned dina planer och slänga ut dem till oss sedan. JAg vill spela ett sådant här scenario

chrull
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Det kan ju alltid vara en pshyco clown som försöker döda familjen på nåt sätt.
Exempel.
En av familje medlemmarna har gått in på lusthuset, det är ljust och mycket roligt.
Men PLÖTSLIGT så slocknar ljuset, konstiga ljud hörs och personen kännar massor av händer som drar på honom.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: musik till nöjesfält?

den musik jag hittils tänkt använda är;

Nick Cave - the carny
Themet till Det
System of a down - Peephole

sen har jag lite dåligt med ideer. så tack så mycket.

Om du vill kan jag skicka äventyret det till dej när jag skrivit det färdigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: musik till nöjesfält?

Freddie Wadling, Eye of the storm.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: musik till nöjesfält?

försök få tag på american mcgees alice-musiken. du kommer nog inte bli besviken.

ja, du får gärna skicka det till mig.

chrull
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Du kanske kan lägga ut en bifogad fil med det färdiga äventyret, hade varit kul att läsa =) och idéen är ju mycket bra, det kan hända mycket skit på ett nyesfält! =)
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Spökhuset...

Använde ett nerlagt nöjesfält i ett Hunteräventyr. Funkade utmärkt. Lite inspirerat av Coney Island-beskrivningen i Fallna Änglar om jag inte minns fel. En intressant vinkling är om äventyret är uppdelat i två episoder, en där rollfigurerna besöker nöjesfältet under dess glansdagar, möjligen som unga, och en där de återvänder dit efter dess nedlägging av någon anledning. Ett nerlagt nöjesfält kan ge en stark känsla av obehag, särskilt om man spelar på kontrasten mellan hur levande det har varit, eller borde vara, gentemot hur dött det faktiskt är. Naturligtvis finns det trots allt något där... Hmm, måste skriva äventyr...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: musik till nöjesfält?

Ja just det ja. alice var ju ganska psykotiskt.. hm.. undrar om oz är det också (som du säkert vet görs just nu Oz om i samma anda till ps2)
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
glada clowner är äckliga....... särskilt då det gott dåligt för spelarna...

clown skratt då någon dött...... en glad clown som går runt!! spelarna går fram och frågar om han sett ett litet barn......clownen spelar lite rädd och frågar har ni tappat bort honnom?? ja svarar dem säkert då ska du tok skratta och skrika rätt åt er idioter allt va du har!!

omvänd psykologi....... skratt där det skulle vara gråt...... en leende clown är äckligare!! :gremgrin:
 
Top