Nekromanti Nån som behöver en rollspelsillustration?

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Hej jag blev lite sugen på att sätta mig och teckna, men jag vet inte riktigt vad jag vill göra.

Är det nån som skulle vilja ha en illustration till ett spel så kan ni beskriva vad ni vill ha, vilken stil det ska vara, vilket syfte bilden ska ha.

Så kan jag sätta mig ner och pula..och skicka resulatatet om jag blir nöjd.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Ooo... så mycket man vill ha, så svårt att besrkiva =)

Om du skulle vara sugen på att rita lite Sci-Fi så är jag ute efter lite bilder som visar "livet på ett rymdskepp". I så fall skulle jag villja ha en high-techmiljö som ändå är hemtrevlig och innbodd, med personliga derkorationer och annat. Jag tänker mig att ett rymdskepp är en plats där man vistas ganska mycket, det är där man bor, äter och sover.

Gärna då i svartvitt, med skarpa kontraster som lämpar sig för just svartvitt tryck (om jag skulle ha din tillåtelse att använda dem till ett rollspel som kanske kommer tryckas någon gång i en avlägsen framtid =), och gärna en ganska, vad ska man säga, jordnära teckningsstil (dvs ingen manga eller "cartoon"-aktig stil).
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Tja, behöver och behöver... Jag är inte i något trängande behova av illustration men om du har tid över, kli i fingrarna och inget mer intresserande så får du gärna ta och skissa lite på någon illustration av folkslag till min spelvärld. Har en inspirationstext du kan få om du är intresserad. Syftet med illustrationen skulle i så fall vara att visa en typisk individ av ett eller flera av folkslagen för att sparka igång spelarnas fantasi. Inga större krav på teckningsstil eller metod, så länge det ser någorlunda naturligt ut så vore jag nöjd.

En grej bara; jag ser helst att det inte blev som med den förre illustratören jag hade kontakt med för något år sedan. Jag skickade texten, han sa att han kände sig inspirerad och skulle göra något av det hela och sedan gick det inte att få kontakt med honom överhuvudtaget, skittråkigt :gremmad:. Jag menar, det hade räckt om han haft hyffs nog att besvara ett av mina mail med att han inte var intresserad längre; han arbetade ideellt och hade inga krav på sig alls.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Men vad är det för typ av spel? Är det människor, eller fantasyraser, eller aliens?

Just att göra tekningar för olika kulturers klädtyper och sådant kräver antagligen lite research. Lite lättare om de är liknande något historisk folkslag som går att jämföra med. Om de ska illustrera en kultur behövs det kanske lite vardagsbilder där man ser lite av miljön.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Livet på ett rymdskepp. Hmm. Det är skillnad på om bildernas syfte ska vara att informera och förklara om hur sakerna ser ut och fungerar. Med kartor och så. Eller om de bara räcker med att visa en någon slags vardagssituation tilsammans med miljö, utan förklaring över hur grejerna ska fungera.

Menade du kanske motsvarande en hytt/bostad på en stor båt? Tänker du att stämningen ska vara i stil med Aliens, Star Trek, Star Wars, eller nåt Traveller aktigt?

Jag skulle kanske kunna titta lite i Star Wars/Star Trek/Traveller rpg böcker för att kolla vilken typ av bilder de använder. Kanske Dr Who, Serenity eller Wing Commander fungerar som inspiration.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Det beror på hur mycket tid jag lägger ner.
Och på om maneret passar in i sammanhanget.

Sen är det lite en smaksak vad man tycker är bra. Jag tycker t.ex. rpg/fantasy illustrationer var mycket coolare på 70-80 talet än nu.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Vardagssituation tillsammans med miljö är vad jag är ute efter. Lite som stämmnings- och inspirationsbilder. Dels privata hytter men även de allmänna delarna av ett rymdskepp så som kabyssen och de mer funktionsrelaterade delarna så som maskinrummet och bryggan.

Firefly är ett ypperligt exepel på vad jag tänkt mig, i synnerhet vad gäller den "innebodda" känslan: Wash's leksaker som ligger och skräpar i cockpitten, blommorna som kaylee målat på ingången till sin hytt och alla kuddar och drapperier i Inaras skyttel.

Grundtanken för rollspelet är att det ska utspela sig i en hel galax, med otaliga olika rymdvarelser (båda intelligenta varelser med egna rymdfarkoster, och ointelligenta sådana) och dubbelt så många olika civilationer, så det finns egentligen ingen begrännsning på hur ett rymdskepp behöver se ut och fungera eller hur besättningen ser ut (tanken är att det finns plats för vad än spelare och spelledare kommer på att de vill stoppa in). Men i synnerhet Firefly, Aliens, Star Wars och Traveller passar in på min bild av det hela (har dock inte gluttat i särskilt mycket travellerböcker förutom Megatraveller)

Allt från små skyttlar, knappt stora nog åt mer än en person till jätterymdskepp i stil med Enterprise från Star Trek är egentligen aktuellt men främst skulle jag dock vara intresserad av insidan av lite mindre skepp (i stil med Serenity och Millenium Falcon).

Gjorde det det hela lite klarare? Inte särksilt begränsat är jag rädd =)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag tycker t.ex. rpg/fantasy illustrationer var mycket coolare på 70-80 talet än nu.
Men... I SÅ FALL!!!... säger jag gammel-D&D, Otus, Trampier, Sutherland, Darlene... till Dunkel & Drakar månne? Monsterteckning? En strid?

Eller: En tjej med ringbrynja (riktig, inte bara BH), långsvärd, flätor som glatt håller upp en påse där det står "GP" på?
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Folkslagen är människoliknande. I den bifogade filen har jag skrivit ihop i princip allt jag har hittat på om dem och försökt vara utförlig både vad gäller det rent utseendemässiga och samhällsstrukturen.

Dock är texten ganska sparsmakad på detaljer för jag vill inte att den ska verka som något som helst krav, den är enbart till för inspiration och jag har själv inte skapat mig någon bild om hur de ska se ut exakt. Glöm research och rita bara det du föreställer dig själv. Läs igenom den och se om det får kreativiteten att flöda. :gremwink:
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Det blev många förslag nu. Men vad är Dunkel & Drakar för spel? Är det en klon på OD&D?

Eller ska inriktningen skilja sig på nåt sätt?
jag tycker OD&D är ett ganska sjysst spel.
Men jag gillar inte riktigt nyare versioner av det spelet.


En anekdot jag gillade, klippt från Tales of the Rampant Coyote:

Actually - there's an interesting story there, that I'm afraid I'm going to totally screw up on the source of the story. Maybe it was Gary himself in an article. Anyway, Gary Gygax returned to GenCon (? Or some con) and was running some one-shots through his more famous modules (using the original 1E rules, of course). Players - many of them veterans who'd played through those modules back in the day - were getting SLAUGHTERED. So they asked him later what was going on, and why they did so poorly.

He answered that they were continually going up against challenges they weren't prepared for, and they were always trying to fight their way out. But the thing was, the old D&D games weren't designed to be "balanced" or so that the players could defeat every challenge. There were always other options that players HAD to seek in order for their characters to survive. Things like negotiation & parley. Like hiding or simply running away. Like NOT continuing to tinker with the deadly trap because they knew it HAD to conceal some kind of wonderful treasure.

Sure, you'd (eventually) clear out a dungeon level in these old games. But even then, it wasn't JUST about beating on every monster you found until they quit moving.

I've heard this attributed to the "videogame mentality." An unfortunate moniker, as a fan and developer of videogames, but it does kinda fit.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Är det en klon på OD&D?

Ja, så gott som.. Endast smärre justeringar: kortare stridsrundor med mer blow-by-blow-abstraktion, positiv pansarklass istället för negativ.

Ett första utkast till regler har jag i en annan tråd i detta forum.
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
ZOMBIES

hej jag skulle gärna vilja ha en bild till det zombierollspel jag har gjort.

det är ett halvseriöst spel med mycket splatter där det inte bara går ut på att döda zombiesarna utan att även döda dom så brutalt som möjligt. (om du skjuter zombien i huvet blir det ett hål men om du upprepade gånger kör över zombien med en gräsklippare är det en helt annan sak)

i spelet finns även intressanta färdigheter som t.ex. "säga klyschiga avskedsrepliker" och man kan lura zombierna genom att skådespela att man är en.

man kan spela allt från en helt vanlig jävel till en hilleby-republikan med chorizofingrar eller en rullstolsbunden pacifist och man kan använda alla möjliga sorters vapen. förutom de vanligast förekommande kan man även döda med t.ex. ärtrör, tjejbrännbollsträ, 40cm lång jättedildo, häftpistol, en brödrost eller en ihoprullad tidning.

om du dör och inte hinner bli uppäten kan du själv bli en zombie och fortsätta dödandet fast nu med dina forna kamrater som mål.

vad sägs om en kaotisk humoristist bild där ett par stackars rollpersoner som ser ut som om man tagit dom direkt från hultsfredsfestivalen är mitt i färd med att desperat försöka döda en hög elaka zombies med diverse saker som ingen ens tänkt på att det går att döda med.

hoppas detta kan ge lite inspiration

//77 Luke Fagwalker
 
Top