Nekromanti Några tankar om relationskartor [lååång]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
AndersG said:
Jag tror att för det syfte som Genesis har (och som jag tycker är mycket vällovligt) så är det i stort sett nödvändigt att relationerna kan delas in i positiva och negativa eftersomi det annars blir omöjligt att lägga upp abstrakta relationskombinationer som säkert resulterar i konflikter om man inte börjar lägga in extra villkor. Om A och B har relationerna "Vill hjälpa" respektive "Vill förstöra för" till C så resulterar det i en automatisk konflikt oavsett hur "hjälpa" och "första för" specificeras, men om A och B båda har relationen "vill förändra" till C så kan det mycket väl resultera i att A och B kommer utmärkt överens eftersom de förändringar hos C som de vill uppnå kan vara kompatibla. Det kan fungera om man villkorar att förändringarna måste vara på något sätt motsatta, men då blir det betydligt krångligare att snabbt och enkelt definiera relationerna jämfört med om A och B var för sig kan hitta på en positiv respektive negativ relation till C.

Om jag skulle gräva ner mig mer i det här (och det är inte omöjligt att jag gör det) så skulle jag titta på en massa tv-såpor och försöka hitta relationsmönster från dessa. Om ett abstrakt relationsschema klarar av att täcka det som finns där så skulle jag säga att det har kommit en bra bit på väg.
Ja, att ta bort markeringen av negativa/positiva relationer är nog dumt och jag tror (?) att det Han pratar om handlar om att lägga upp teorier kring hur relatioenr bör samverka för att skapa intressanta startscenarion snarare än att ta bort +/- (vi brukar använda färgerna röd/grön) ur metoden för att markera relationer.

Såpoperakollen är en intressant tanke, det kan vara en spännande utmaning att försöka teckna ner ett komplext relationsnät, även om syftet med kartan IMO är mer att "skapa" än "dokumentera".

Som en liten side note håller jag på att övertala ett par polare att skriva ett program som optimerar en relationskartas utseende, dvs "trasslar ut" den efter att en godtycklig mängd relationer satts upp mellan ett godtyckligt antal aktörer som kan underlätta när det handlar mer om att dokumentera!
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Elmrig said:
Såpoperakollen är en intressant tanke, det kan vara en spännande utmaning att försöka teckna ner ett komplext relationsnät, även om syftet med kartan IMO är mer att "skapa" än "dokumentera".
Tanken med det var snarast som en sorts funktionstest: Om det system man använder för att skapa relationskartor klarar en såpopera så bör det klara det mesta. Såpoperor har ju dessutom ofta just den typ av relationer som leder till snabba, laddade konflikter som verkade vara det som efterlystes.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
...och jag tror (?) att det Han pratar om handlar om att lägga upp teorier kring hur relatioenr bör samverka för att skapa intressanta startscenarion...
Ja, precis. Jag har inte kommenterat något (annat än i positivt ordalag) om positiv/negativ, utan bara om den andra axeln; aktiv/passiv.

Elmrig said:
...snarare än att ta bort +/- (vi brukar använda färgerna röd/grön) ur metoden för att markera relationer.
Fast våra röd/grön-markeringar har inget med uppbyggnaden av relationerna att göra, vilket AndersG och Genesis pratar om. "Generellt vill du ha en schysst mix av de båda typerna av konflikter," är vad de påstår medan vi mer använder röd/grön för att enkelt under spel hitta positiva och negativa relationer att skapa scener kring.

/Han som mest slänger in en notering
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Absolut.

Lite orelaterat och mest en notis som kan fudneras över tills vi ses nästa helg:

Jag tänker mig att ett bra delmål är att skapa en metodik för laddade konflikter i varje "del" av relationskartan genom att titta på olika mönster. Nätet av trianglar är en bra första formation att titta på men andra formationer bör även gå att jobba fram. Om man kan ta fram ett antal "pusselbitar" av agendor/reaktiva/(passiva?) relationer (kanske även till viss del styrda av "vill ha/förstöra/förändra/bevara") som passar ihop med varandra enligt vissa regler bör man lätt kunna skapa en uppsättning relationsnätsmallar med variabelt antal aktörer som kan fyllas i och byggas vidare på för att snabba upp en setup. Kanske kan vi sätta oss och hitta lite "pusselbitar" när vi ses?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
AndersG said:
Tanken med det var snarast som en sorts funktionstest: Om det system man använder för att skapa relationskartor klarar en såpopera så bör det klara det mesta. Såpoperor har ju dessutom ofta just den typ av relationer som leder till snabba, laddade konflikter som verkade vara det som efterlystes.
Fast jag vet inte om det är ett så bra test. Jag kan ha en enda sorts relation, kallad "relation", och skulle då utan problem kunna täcka upp en såpopera, men det vore inte så användbart ...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Elmrig said:
Jag tänker mig att ett bra delmål är att skapa en metodik för laddade konflikter i varje "del" av relationskartan genom att titta på olika mönster. Nätet av trianglar är en bra första formation att titta på men andra formationer bör även gå att jobba fram. Om man kan ta fram ett antal "pusselbitar" av agendor/reaktiva/(passiva?) relationer (kanske även till viss del styrda av "vill ha/förstöra/förändra/bevara") som passar ihop med varandra enligt vissa regler bör man lätt kunna skapa en uppsättning relationsnätsmallar med variabelt antal aktörer som kan fyllas i och byggas vidare på för att snabba upp en setup. Kanske kan vi sätta oss och hitta lite "pusselbitar" när vi ses?
Vi borde ha sparat alla relationskartor från Svart av kval, så att vi kunnat analysera dem. Särskilt den omgång som var helt misslyckad. Har vi inte foton av några av dem? För nu känns det som om vi har verktyg för att kunna göra analyser.

Angående metodik: om jag tänker på mål så kanske man kan börja med att skapa agendor för varenda person som involverar andra personer på relationskartan och sedan gå in och skapa kontrarelationer (lite som i Psychodrame). Det här gör att även icke-vampyrer (i Svart av kval) kommer att få en del av storyn och kunna lägga krokben på spelarkaraktärerna.

Vi borde även söka efter att ha minst tre (inte passiva) relationer till varje karaktär på kartan, annars finns det risk för att de hamnar utanför.

/Han som gärna vill lägga trianglar åt sidan och experimentera med andra metoder
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Jag ska se vad jag kan hitta, vet att jag i alla fall har två-tre stycken undanstoppade i någon låda!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Han said:
/Han som gärna vill lägga trianglar åt sidan och experimentera med andra metoder
Jag tror att de bakomliggande idéerna måste arbetas fram först men om man sedan ska applicera och generealisera den på enklaste sätt bör triangeln vara enklast. Bäst skulle en "boll" av sammankopplade relationstrianglar vara (då alla får lika många relationer på det sättet) men det är nog svårt att visualisera på ett vettigt sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
Han said:
Vi borde även söka efter att ha minst tre (inte passiva) relationer till varje karaktär på kartan, annars finns det risk för att de hamnar utanför.
Gör det något om en karaktär "hamnar utanför", förutsatt att karaktären inte är en huvudperson/rollperson? En helt ärlig fråga; jag vet inte svaret.
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Genesis said:
AndersG said:
Tanken med det var snarast som en sorts funktionstest: Om det system man använder för att skapa relationskartor klarar en såpopera så bör det klara det mesta. Såpoperor har ju dessutom ofta just den typ av relationer som leder till snabba, laddade konflikter som verkade vara det som efterlystes.
Fast jag vet inte om det är ett så bra test. Jag kan ha en enda sorts relation, kallad "relation", och skulle då utan problem kunna täcka upp en såpopera, men det vore inte så användbart ...
Nja, tanken var väl att när man har en meningsfull prototyp testa den på en såpopera som ett funktionstest, inte att konstruera en prototyp som har som enda mål att kunna täcka en såpopera. Alternativt att titta på en såpopera för att leta efter relationskomplex (typ trianglar) som man kan vilja ha med i sitt system. Men jag uttryckte mig väl otydligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Genesis said:
Han said:
Vi borde även söka efter att ha minst tre (inte passiva) relationer till varje karaktär på kartan, annars finns det risk för att de hamnar utanför.
Gör det något om en karaktär "hamnar utanför", förutsatt att karaktären inte är en huvudperson/rollperson? En helt ärlig fråga; jag vet inte svaret.
Nej, men jag talar om huvudpersoner just nu. Det här har hänt i Svart av kval, Psychodrame och Fiasco att en rollperson har blivit reducerad till en biperson ... typ varje gång vi har spelat. Men å andra sidan så har vi spelat med tidsbegränsning (3-4 timmar) och det kan vara så att vissa huvudpersoner har längre startsträcka, men går det att göra så att alla kommer in vettigt i spelet ... på den tiden det tar det för oss att spela?

/Han som bollade lite med Elmrig medan han skrev detta inlägg
 
Top