Några tankar om Mythic Bastionland

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har läst Mythic Bastionland och har några tankar om det. Det är Chris McDowalls senaste spel och bygger på samma regelsystem som hans tidigare Into the Odd och Electric Bastionland. Stridssystemet är lite krångligare med lite fler val för spelarna, men fortfarande väldigt avskalat med attacker som i stort sett automatiskt träffar. Därutöver finns lite enkla regler för resor och utforskning av hexkartor samt downtime, och riktlinjer för spelledaren att skapa ett land där en kampanj kan utspela sig.

Huvuddelen av boken består av uppslag, ordnade enligt resultat från ett tärningsslag, med en riddare man kan spela på ena sidan (som en arketyp, i stil med failed careers från Electric Bastionland) och en "myt" på den andra, som är lite som skelettet till ett äventyr: ett hot gestaltat genom en nedräkning i sex steg, samt speldata för några personer eller varelser. De här är rätt spretiga och av varierande kvalitet, från väldigt spelbara (något enormt monster klampar runt i riket) och stämningsfulla (en helig tjur som råkar dödas av en tjuvjägare, ett torn som reser sig vid horisonten) till riktigt svårhanterliga (flera exempel som jag själv inte vet hur jag skulle spelleda och i stället välja något annat).

Men det är de här myterna som verkligen imponerar på mig, tror jag. Jag vet att Chris McDowall är bra på att skriva avskalade regler som jag gillar, och ge intressanta idéer på rollpersoner. Men myterna målar upp en stämning av verkligt mytisk riddartid, ett slags surrealistiskt sagoskimmer som skiljer spelets värld från alla andra pseudomedeltider jag sett. Jag ser fram emot att testa spelet vid tillfälle.

Jag är också nyfiken på detta - delvis för jag undrar hur tusan det kommer funka. Jag gillar hur många av myterna är skrivna, men ofta är Omen 1-5 ganska fredliga, och inte något som jag känner att riddarna behöver "lösa". Sedan accelererar det plötsligt in i domedagsstämning i sista nivån. Förvisso står det inget om att riddarna nödvändigtvis skall "åtgärda" Myterna, enbart söka dem och ta del av dem.

Jag har av någon anledning alltid trott att Electric Bastionland och Mythic Bastionland hade någon slags koppling till Ultraviolet grasslands, men så verkar inte vara fallet?

Olika författare i alla fall.

Jag har av någon anledning alltid trott att Electric Bastionland och Mythic Bastionland hade någon slags koppling till Ultraviolet grasslands, men så verkar inte vara fallet?

Olika författare i alla fall.
Kopplingen är mest att jag själv är väldigt förtjust i båda, kanske? :D

Nej, det är helt olika författare, olika estetiska hållningar, olika regelsystem. Bara att båda rör sig i utkanten av OSR-svängen och att båda är väldigt bra spel.

Lyssnade på denna intervju från DnD aloud med Chris McDowall och blev riktigt taggad, men vet riktigt vem jag skall spela det med ärligt talat. Spelar Into the odd med sambon på tumanhand så kanske tappar självkontrollen och köper den tämligen dyra Mythic Bastionland för nästa kampanj, men hade gärna hört från någon som testat det hur det beter sig på bordet!
Precis som @Dimfrost säger så finns det såvitt jag vet ingen koppling alls mellan Luka Rejec och Chris (och jag är följer båda ganska slaviskt) men både faller väl inom det jag allt oftare hör benämnt som NSR, alltså "New school revolution", när man behåller lite spelstilen från gammalt men släpper fantasy-troper och lämnar BX regelsystemet.

Jag körde ett oneshot. Var kul, även om spelet egentligen är designat för kampanjformat.

Ett problem jag upplevde var att även om myterna är coola, så är de lite svåra att köra i praktiken. Detta eftersom de inte har någon förutbestämd plats i spelvärlden utan dyker upp där slumptabellen säger. Det gör det svårt att planera, ge information osv. Mina spelare hattade runt lite på måfå. Möjligt att problemet här bara var att jag inte kommunicerat tillräckligt tydligt hur det faktiskt fungerade.

Vad gäller stridssystemet undrar jag lite om det extra lagret av komplikation verkligen är värt besväret. Tyckte det blev lite förvirrande när alla skulle sitta och leta tärningar 4+ och bestämma hur de ville spendera dem. Möjligt att detta är ett problem som avtar i takt med att spelgruppen blir varm i kläderna.

Men allt som allt tycker jag det verkar som ett lysande spel. Den mytiska, surrealistiska kung Arthur-världen tar form väldigt naturligt ur bokens material. Skulle gärna köra det i kampanjformat någon gång.

Makalöst nog blev det inte heller en enda "Monty Python and the holy grail"-referens under hela spelmötet!

Otrolig bok, verkligen (även om jag själv har närmre att återgå till Electric). McDowall är verkligen bra på att förmedla en känsla och att inspirera till spelmoment, nära nog samtliga myter är så effektivt skrivna att jag tror alla och envar har möjlighet att bygga ett äventyr kring dem.

Har inte spelat Mythic än, men jag har använt en myt från boken - mina Shadowdark-spelare har varit på impens middagsbjudning från The Imp.

Skulle gärna köra det i kampanjformat någon gång.
Makalöst nog blev det inte heller en enda "Monty Python and the holy grail"-referens under hela spelmötet!
Den dagen du spelar digitalt och saknar en person så står jag redo! Helt osannolikt att jag skulle klara det utan åtminstone en liten MP referens.
Otrolig bok, verkligen (även om jag själv har närmre att återgå till Electric). McDowall är verkligen bra på att förmedla en känsla och att inspirera till spelmoment, nära nog samtliga myter är så effektivt skrivna att jag tror alla och envar har möjlighet att bygga ett äventyr kring dem.
Har skummat men aldrig riktigt fastnat för Electric, vad känner du att du använder/hur du spelar i/från Electric Bastionland?

Back