Några tankar om Mythic Bastionland

Ooo, och angående väpnare så använde jag den här fiffiga tabellen från spelskaparens blogg. Spelarna fick varsin väpnare vid spelstart, de liksom ingick...!
Ja, enklaste sättet är att låta dem ingå, men gör gruppen rätt stor när det är många spelare!

Kanske en husregelsprocedur att varje gång man lämnar en Holding dyker det upp en väpnare som söker sällskap? Men med något element som inte gör gruppen för stor och känns lagom in-world-motiverad (för egentligen är det ju oftast bara bra att vara en jättestor grupp riddare!)

Känns som balans är viktigare i detta spel, min egen vibe är inte combat-as-war utan mer narrativt.

Ja, enklaste sättet är att låta dem ingå, men gör gruppen rätt stor när det är många spelare!

Kanske en husregelsprocedur att varje gång man lämnar en Holding dyker det upp en väpnare som söker sällskap? Men med något element som inte gör gruppen för stor och känns lagom in-world-motiverad (för egentligen är det ju oftast bara bra att vara en jättestor grupp riddare!)

Känns som balans är viktigare i detta spel, min egen vibe är inte combat-as-war utan mer narrativt.
Min grupp har för tillfället vara två spelare, så väpnare kändes mer görligt!

Balans vet jag inte hur viktigt det är, riddarna känns överlag väldigt obalanserade (på ett kul sätt).

Skulle det funka att köra The Great Pendragonkampanjen (eller andra Pendragon-äventyr) med det här systemet?
Har inte läst Pendragon faktiskt, men själva regelsystemet till Mythic Bastionland är ju väldigt enkelt (Into the Odd-reglerna med några tillägg). Riddarna man spelar som är ganska ~konstiga~ och ibland väldigt starka - hade det funkat med Pendragon?

edit: för mig är själva usp:en med Mythic alla myter och själva spelrytmen, så om du är bekväm i Pendragon finns det nog ingen anledning att skala av de elementen från Mythic.

Last edited:
Fick möjlighet att testa Mythic Bastionland för ett par veckor sedan och jag gillade det verkligen. Kanske lite svårt att bygga en hel uppfattning efter bara ett oneshot, men vi har kommit överrens om att starta upp en kampanj när vi är klara med nuvarande spel.

Går också i planerna om att starta upp Pendragon i framtiden och jag tror inte Mythic Bastionland skulle göra det rättvisa.

Har också kört en oneshot och har inga klagomål på systemet. Stridsystemet är relativt enkelt men känns som man har väldigt meningsfulla val.

Riddarna tycker jag är riktigt coola. Håller med kommentaren om att förmågorna gör att man nog vill lösa samma situation på olika sätt.

Hoppas verkligen att vår one shot blir en kampanj

Back