Nekromanti Några synpunkter på Eon IV del 4, Mer avståndsstrid och vapenvärden

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Del 4 Ducka armborstlod, Vapenegenskaper & övertag
Missade en av mina viktigaste synpunkter angående spelmekaniken, vilket gäller försvarsslag och avståndsstrid. Ska jag sätta ett armborstlod i någon som några meter bort (kanske min elake far som sitter på dass), så är det inte så svårt att träffa (Svårighetsgrad 6). Tar han upp dasslocket och skyddar sig så blir det lite svårare (som liten rundsköld vilket ger svårighet 10). Men med dessa regler kan nu de flesta göra en massa ninjamoves och använda Undvika utan några avdrag. Det blir alltså lika svårt att träffa med mitt armborst som att ge mig in i närstrid. Det är betydligt svårare att ducka för ett armborstlod än för en sving med ett svärd ...

(Liten spoiler för GoT följer:
(fråga gubben Lannister).

De gamla reglerna för svårighets ökning vid Unvika projektilvapen var rimliga och de lär vi använda.

14. Undvika projektiler är svårare än ett svärdshugg.

Vapenegenskaper och övertag var ett mycket trevligt koncept, som enkelt får med de gamla värdena för bryt och SI utan att det blir fler slag. Ett genialt drag helt enkelt. Flera vapen blir nu också mer intressanta att använda, dolk, petya och spjut har alla olika fördelar och det är inte bara slagsvärd som gäller. Dolk har kanske blivit för bra, som några påpekat, men 1T6 (dolk) och 4T6 (storsvärd) gör fortfarande skillnad. Apropå det vad vill du helst ha inkört i magen? Regelmässigt (lika illa var det i Eon III) kvittar det nästan. Ett storsvärd genom buken eller en dolk, skillnaden är marginell. Förstår inte varför Hollywood fortsätter att låta sina hjältar driva svärden genom kroppen på alla skurkar, då de borde veta att det är dubbelt så skadligt att hugga ner dem, eller?

15. Höj stickskadan för de flesta svärd eller förklara den låga skadan.

Andra saker vi kommer använda oss av men som kan vara med i regelboken är att vissa vapen har flera funktioner. Jag vänder på min stridsyxa eller stridshammare och vips så har jag nästan en stridshacka (men värdelös sådan enligt nuvarande regler).

15. Höj stickskadan för de liknande vapen och ge dem Genomslag när stickskadan änvänds, deras spettsar var där för att nyttjas.

Avslutningsvis vill jag tacka för Eon IV, som med lite justeringar (Helmgasts eller våra egna) kommer att bereda oss stort nöje.
 
Top