Nekromanti Några synpunkter på Eon IV del 3

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Spelmekaniken för strid
Vi har kört ett antal strider och jag är mycket nöjd med det uppsnabbade systemet. Saknar givetvis stridskonster, men inte alla de tärningsslag som behövdes tidigare. Nu blir det ändå en massa snaskiga effekter.

Men avståndsstriden behöver ses över, som flera på forumet påpekat. En motståndare i helrustning 200 m bort når fram till långbågsskytten, pigg och utvilad, bara efter några pilar…
10. En grundförflyttning bör finnas för att det inte ska bli konstigheter vid avståndsstrid och då exempelvis hästar är inblandade i förföljelse.

Saknar någon form av regler för överraskande anfall eller anfall bakifrån. Ska den stackaren inte slå något försvarsslag alls?
11. Ok, men skriv det då.

Det känns inte heller rätt att om jag ansluter till min kamrat som är försvarare, så blir jag också försvarare trots att vi nu är två mot en. Javisst vi blir troligen anfallare nästa runda, men mycket händer på en runda i Eon IV… Vidare så kostar Kraftfullt anfall 2 utmattning, men att anfalla 4 motståndare ger 1 utmattning…, så tänker inte jag. Något Gruppförsvar finns ju inte så det är ju redan ”utmattningsfritt” att parera alla extra attackerna.
12. Gruppanfall ger 1 utmattning per motståndare utöver den första (utöver anfallstyp).

Ibland händer det att vi möter en riddare eller att vi själva lyckats stjäla några kusar. Det nämns inget om strid från häst.
13. Regler för strid från häst behövs.


MVH Röde Baron
 
Top