Nekromanti Några synpunkter om Eon IV: del 1

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Karaktärsskapande

Jag och övriga i spelgruppen har sett fram emot Eon IV och har nu hunnit göra karaktärer och spelat en gång förutom ett antal test strider. Vi är en grupp med drygt 10 års erfarenhet av Eon och en medelålder precis under 40 år, men för oss är ändå strid och blod något centralt. Kanske för att vi tillsammans har en drös ungar och får nog av sociala konflikter IRL… Nu när vårt favorit spel genomgår en så stor förändring blir det självklart föremål för granskning. Mycket upplever jag som positivt, men jag har även noterat vissa områden som har sina brister och kanske kan åtgärdas innan det går i tryck. För att avlösa Eon III bör ju IV vara så komplett som möjligt och inte behöva luta sig på att använda regler från föregångaren. Även om många moduler fortfarande kan användas, så kräver det en hel del arbete och vissa får mycket begränsad användning (läs Vapenmästaren, Mystik & Magi) och kan nästan kasseras. Fördelen med Eon III är ju att det finns regler till väldigt mycket och en ersättare har då mycket att leva upp till.
De flesta av synpunkterna är inte av någon större magnitud, men det är ändå ett antal hål som jag skulle vilja täppa igen. Jag delar upp mina dem, då jag hoppas på en givande diskussion och det blir enklare att hålla tråden i den då.

Socialt stånd
Är av stor vikt i de flesta länder och även i Jargien. Tidigare var det tur eller uppoffring av extra bakgrundsslag, som kunde föra dig in i de fina salongerna. Hur är det nu? Ska jag ”bara” övertala spelledaren att jag visst är hertig? Eller om jag nu är baronens son och uppväxt på godset, vilken miljö är det? Inte Hovliv, då det är en fattig borg. Förmodligen Landsbygd, men då ska jag välja bland att få ett torp, en oxe eller lära mig ett slumpmässigt hantverk.
1. Lägg till social status som en dimension på karaktärsskapandet.

Ålder
Bör ha någon betydelse även vid skapandet. Exempelvis ge 1 valfritt slag per 10 år efter 15 års ålder på Färder & äventyr. Avdrag på attribut efter 35 år (Viktökning på karaktären efter 40 år, trust me, I know).
2. Regler för hur ålder påverkar karaktären.

Jargien prägeln
Jag finner det acceptabelt att ha Jargien som utgångspunkt för att göra spelet nybörjarvänligt. Dock blir det många omslag och trixande om karaktären inte kommer från den Jargiska kulturen.
3. Gör tabeller för skapandet av karaktärer Religions- och Folkslagsneutrala. Alternativt fler tabeller…
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Många av dessa saker hör kanske hemma i den föreslagna expertmodulen? Viktökning och attributsänkning efter 35 känns som något sådant tror jag. Punkt 3 kan jag kanske hålla med om, men även det kanske bäst fixas med fler moduler till olika världsdelar? Om vi slänger in ett mer allmänt system är det lätt att kulturerna kanske inte blir lika distinkta och mindre detaljerade. Ta detta med en nypa salt dock; jag är nog inte lika påläst som OP.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Socialt stånd och ålder måste in, jag håller absolut med.
Expertmodulen kommer förhoppningsvis fixa det. Jag har dock inget emot att man får välja sitt sociala stånd vid karaktärsskapandet, mycket smidigare om man vill skapa en grupp adelsmän att bara välja adel liksom.
 
Top