Nekromanti Några syn punkter del 2

Röde Baron

Veteran
Joined
29 Jun 2010
Messages
34
Färdigheter & Expertiser
Antalet färdigheter är kraftigt nedbantat samtidigt som ”sekundära” färdigheter i form av expertiser är tillförda. Jag gillar helt klart det här konceptet, särskilt då man kan behöva 3 färdigheter/expertiser i en konflikt eller utmaning. Expertiserna tillför en hel del utan att de är ”ett måste” för att klara sig i Mundana.

Dock finns det en obalans mellan de områden som expertiserna täcker. Spelar du en tjuv finns det oräkneliga expertiser, som du kan ha mycket användning av. Är du från vildmarken finns det i princip 1, som du har nytta av där. Likaså om du lever av svärdet eller för den som ska ha en magiker i framtiden.
4. Fler expertiser för vildmark, strid och magi.

Mindre saker jag noterat är att några nya färdigheter dykt upp; Orientering, Injaga fruktan samtidigt som Berättarkonst är kvar som färdighet medan Akrobatik, Jonglera, Gå på lina, spruta eld är expertiser. Jag hade nog flyttat flera eller alla till expertiser och haft Akrobatik som en färdighet där exempelvis Gå på lina hade ingått. Vidare ha de jag gillat en koppling mellan färdigheterna och expertiserna. Exempelvis din karaktär som har färdigheten handel får expertisen Bokföring och inte Begravningsriter.
5. Ta med hantverket Klensmed.

De flesta Stridsfärdigheter har en bra och naturlig indelning, men Stridsfärdigheten Stav är en egen grupp som omfattar… trästav. Sett från en del filmer där spjut har förekommit i strider, så är användingen av spjut och trästav liknande.
6. Låt trästav ingå i Stridsfärdigheten Spjut.

Då endast ett fåtal vapen är med i Eon IV (hittills) så saknas nog några färdighetsgrupper. Exempelvis Lans (använd från hästryggen) har mindre likheter i sättet att använda än med Spjut och trästav. Slunga och stavslunga finns inte med heller och passar inte riktigt in i Kastvapen.
7. Tillför Stridsfärdigheter till alla vapentyper (lans, slunga etc) från början, även om ni inte har med dem än i vapentabellerna.
8. Hammare och yxa, tekniken för att slå ihjäl någon är liknande, så gör det till en Stridsfärdighet.
9. Flaskor kan då ingå i slagsmål eller Dolk
(krossad flaska ger sargande skada hehe).

Träning av färdigheter och attribut saknar jag. Ett system för att träna är grundläggande och vad ska man annars med ett lärosäte eller orden till? Mysterier kan läras med 4 erfarenhetspoäng, men hur lån tid tar det?
10. Regler för träning (hänvisa inte till Eon III, ni har ju ersatt det systemet).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Röde Baron;n32045 said:

De flesta Stridsfärdigheter har en bra och naturlig indelning, men Stridsfärdigheten Stav är en egen grupp som omfattar… trästav. Sett från en del filmer där spjut har förekommit i strider, så är användingen av spjut och trästav liknande.
6. Låt trästav ingå i Stridsfärdigheten Spjut.



Jag tycker det är rätt att skilja på trästav och spjut. att man kan använda likanande manövrar med ett spjut som med en trästav och även vise versa är sant men det är fortfarande en riktigt stor skillnad

Med spjut utnyttjar man i de allra flesta fall spetsen efter som det är den som gör den största skadan. Det är den del som skilljer spjutet från en vanlig trästav och även det som gör att man använder en hel annan teknik.

Man vill i största möjliga mån hålla spjutet med spetsen frammåt för att kunna använda den och inte veva omkring allt för mycket med den, inte som ed en trästav. Används spjutet med en hand tex med en sköld så har du inte heller den möjligeten.
Men även om man använder båda händerna så är det fortfarande spetsen som man vill använda mst. och ha mellan sig och motståndaren både för att kunna attackera men även för att hålla honom på avstånd. skaftet och baksidan använder man inte ofta.
Vanlig taktik mot spjut och andra stångvapen är at motståndaren försöker greppa skaftet nedanför själva spettsen och det är egentligen endast i dessa fall som man använder tekniker som att slita i vapnet för att få motståndaren ur ballans eller tappa greppet och i vissa lägen dra spetsen emot dig för att använda skaftet eller baksidan för att attackera med.

Med trästav har du ingen spets utan använder dig av båda ändarna och även av själva skaftet. vilket ger en helt annan teknik. jag skulle säga att spjut och andra stångvapen som hillebard är mera lika än spjut och trästav.
Att kunna använda att spjut behöver inte ge några direkta kunskaper om att använda en trästav. medan jag kan hålla med om att kunskap om att hantera en trästav kan ge lite mer kunskap om att använda ett spjut

Det ligger rätt mycket mer bakom detta men att börja beskriva teknikerna i detalj är allt för omfattande för att göras här.
Det finns ju även glav och andra spjut som har en klinga som inte bara är avsedd för stick utan även kan skära. vilket ger en annan teknik än vanliga spjut. Detta kan ge en teknik som påminner lite mer om trästavens teknik. men ballansen är ju helt annorlunda om man gämnför vepen som spjut och glav med trästav.

Röde Baron said:
Jag håller med dina synpunkter med vikten av att sticka med ett spjut. Men som det är nu ingår exempelvis Jargbila i Spjut. Och om de inte tillför flera Stridsfärdigheter, så kommer även hillebard och glav att hamna här. Då känns det lite överflödigt med en "hel" Stridsfärdighet för bara trästav. Så för att rationalisera lite bland stridsfärdigheterna (de kommer nog bli fler iaf), så vidmakthåller jag min ståndpunkt. Kul med lite debatt, fortsätt så, det är inte alltid man tänker rätt : )
Reddokk Fheg said:
Ja för att rationalisera kan man ju göra så. Jag tycker inte det är helt rätt eller helt realistiskt men det är ju inget krav. Jag skulle ju inte direkt störa mig på om spjut och trästav slogs ihop.
Klassas jargbila som spjut är det ju redan lite mysko eftersom om jag kommer ihåg rätt gällande hur jargbilan ser ut så skulle den nog passa bättre under samma färdighet som hillebard (stångvapen?) eftersom den i första hand är ett hugg och skär vapen och inte ett stickvapen
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tycker ju inte att akrobatik = kan gå på lina. Många håller på med akrobatik, men få kan faktiskt gå på lina. Båda innefattar ju balans... men gå på lina är på en helt annan nivå av balans. För att inte tala om att utföra akrobatiska tekniker när dom går på linan.

Och jag håller definitivt inte med att Hammere och Yxa ska vara i samma kategori. En hammare är rätt lätt att använda... du behöver inte bry dig allt för mycket om hur du vänder och vrider på ett klubb vapen, du kommer antagligen leverera större delen av skadan även om du har den lite felvriden. Där emot så är det ytterst lätt att göra en yxa någerlunda obrukbar om du vrider den fel när du svingar den, några få gader av vinkel och dess egg kommer inte bita in som den ska, och studsar av istället. Och då har du ju förlorat vad som gör den riktigt farlig, och kommer göra grovt reduseras skada för att den inte kommer göra lika mycket kross skada som ett dedikerat kross skade vapen.

Och om du har en flaska i näven så är du ju inte obeväpnad längre. Det är ju inte precis som om du slår dom med dinna knogar längre med en flaska i näven... tu försöker sticka och slasha dom, som du gör med en dolk... vilket jag oxå anser behöver sin egen färdighet (som den ju redan har). Skulle kunnan tänka mig att man kan använda dolk färdigheten för att uttnyttja en söndrig flaska dock... med vissa minus.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rhodryn;n32084 said:
Och jag håller definitivt inte med att Hammere och Yxa ska vara i samma kategori. En hammare är rätt lätt att använda... du behöver inte bry dig allt för mycket om hur du vänder och vrider på ett klubb vapen, du kommer antagligen leverera större delen av skadan även om du har den lite felvriden. Där emot så är det ytterst lätt att göra en yxa någerlunda obrukbar om du vrider den fel när du svingar den, några få gader av vinkel och dess egg kommer inte bita in som den ska, och studsar av istället. Och då har du ju förlorat vad som gör den riktigt farlig, och kommer göra grovt reduseras skada för att den inte kommer göra lika mycket kross skada som ett dedikerat kross skade vapen.

Håller med till vis grad men Han har faktiskt rätt när det gäller hammare och yxa. I alla fall om man menar hammare som stridshammare med en hammar sida och en spets på baksidan. En stridsyxa är i stort sett identisk som hammaren förutom att hammarhuvudet är ett yxblad.
Nu utgår jag från att yxan är modell mindre, gjord för att använda i en hand som en stridshammare.
Och då är teknikerna rätt lika eftersom även med en hammare när du använder hammarsidan så är viknkel rätt viktigt. träffar den snett förlorar du mer kraft än du tror. Den tillåter mer felmarginal än yxan men ändå år vinkel så pass viktig att de flesta stridshammare hade fyrkantigt skaft. eller i alla fall väldigt ovalt för att man skulle känna när man håller i den hur du har vinkel på hammar huvudet. Samma som på de flesta stridsyxor. och båda vände man på i handen för att ibland använda spiken i stället för yxan/hammaren.
Medan klubbor liknande hjälmkrossare, morgonstjärna och liknande oftast hade helt runda handtag eftersom det inte spelar någon roll med vilken sida av vapnet man träffar med

Jag nämde att detta gällde enhands hammere/yxor efter som de flesta stridshammare var enhands vapen men det fanns större och längre modeler gjorda för att använda med båda händerna, liksom många stridsyxor var gjorda för tvåhandsbruk. även i dessa fall är tekniken väldigt lik

Vist finns det skillnade men de är faktiskt mindre än man tror så att låta yxa och hammare gå under samma färdighet är logiskt. Eftersom det är betydligt mindre skillnad i tekniken än det är mellan olika enhands svärd, låt oss säga ett rakt enhandssvärd och ett böjt som en Tulwar eller shamshir
Rhodryn said:
Mm... sant så klart. Men jag tycker ändå dom ska vara separata. Klubbor generelt behöver inte någon vinkel precision för att utdela sin huvudskada... stor/strids-hammaren behöver vissa mängder av det, men inte dom andra. Medan alla yxorna behöver vinkel precision för att utdela sin huvudskada.

Typen av huvudskada är ju helt olika oxå... vilket ju inte igentligen behöver betyda att man inte skulle slå ihop dom, men jag tycker det blir ytterligare en grej som talar för att hålla dom separata.
 

Belmont

Veteran
Joined
20 Jun 2014
Messages
17
"Ett system för att träna är grundläggande och vad ska man annars med ett lärosäte eller orden till... 10. Regler för träning "
-Röde Baron

Jag hade tänkt lösa detta genom att använda de erfarenhetspoäng som redan finns i systemet. Min tanke är för att lära sig en ny färdighet tex. så måste man dels ha 4 erfarenhetspoäng att spendera samt tillgång till en läraomästare och lämplig tidsrymd. Tycker det känns lite väl abstrakt att bara låta RP "köpa" färdigheter rakt av.

Likaså kan jag tycka att genom att träna en viss färdighet så kan man motivera att få använda en av sina större klumpsummor på en färdighetsgrupp som man annars inte använt så mycket i äventyret, tex kunskapsfärdiheter när man är på resande fot genom att studera på vägen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rhodryn;n32084 said:
Mm... sant så klart. Men jag tycker ändå dom ska vara separata. Klubbor generelt behöver inte någon vinkel precision för att utdela sin huvudskada... stor/strids-hammaren behöver vissa mängder av det, men inte dom andra. Medan alla yxorna behöver vinkel precision för att utdela sin huvudskada.
Skulle jag göra ett liknande regelsystem skulle jag skilja på klubbor typ morgonstjärna och liknande där vinkel inte spelar roll och på hammare som stridshammare och liknade. Göra en färdighet för klubbor och en för yxa/hammare eftersom yxa och hammare faktiskt är så lika både i teknik och i vapen balans att jag skulle säga en som är tränad på stridshammare men aldrig någonsin tränat eller använt en stridsyxa skulle klara av att hantera den riktigt bra och även tvärt om. medan en som är tränad med morgonstjärna eller liknande skulle ha mycket större problem

Vinkeln är viktigare än folk tror även när det gäller hammare. Har man provatanvända en stridshammare så märker man direkt om vinkel är fel när man träffar, speciellt ett hårt mål den glider och "viker sig så att en stor del av kraften tappas. Inte riktigt lika viktig som med en strids yxa men med en strids yxa är inte heller vinkel lika viktig som med ett svärd. Eftersom yxan har all tyngs längst fram och även om vinkel blir lite fel med yxan så gör den ändå hyfsad skada.

Ingen ide gå in på allt för mycket detaljer men faktum är att estridshammare och yxa är så lika i både teknik och balans att det skulle vara mer logiskt att ha dem under samma färdighet än hammere och klubba. ska man skilja på stridshammare och yxa så bör man även skilja på raka och böjda enhands svärd som strids svärd och kroksablar eftersom tekniken och även vapnets balans mellan dem skilljer sig avsevärt mycket mer än teknikerna för hammare och yxa.

Så ska men se logiskt och realistiskt på det så skulle jag säga att man bör dela upp färdighetererna ungefär så här

Klubba: Innefattar klubbor och krossvapen som inte är beroende på att de är vinklade rätt

Yxa/hammare: Innefattar yxor och hammare

Du har fortfarande samma färdighets grupper, Enda skillnaden är att vapnen de innefattar har flyttats till den grupp de mest liknar i teknik och balans

Ska man forstsätta skilja på yxa och hammare bör man även dela upp enhands svärd i två olika grupper eller till och med tre.

Raka svärd: svärd med rak klinga

Böjda svärd: svärd med böjd klinga

Eller till och med

Raka svärd: svärd med rak eller nästan helt klinga som är mest inriktade på Hugg skada

Böjda svärd: Svärd med kraftigt böjd klinga

Stick/stötsvärd: Svärd som i första hand är avsedda för stötar och utdelar stickskada

Eftersom skillnaderna mellan teknikerna för dessa tre typer av svärd är betydligt större än mellan yxa/hammare.
Men detta skulle enligt mig vara allt för detaljistiskt. eftersom det kräver mins 1 eller 2 ny färdighets grupper.

Medan att skilja på klubbor och hammare och kombinera hammare och yxa inte kräver att någon ny fördihet tillförs
 
Top