Röde Baron
Veteran
- Joined
- 29 Jun 2010
- Messages
- 34
Färdigheter & Expertiser
Antalet färdigheter är kraftigt nedbantat samtidigt som ”sekundära” färdigheter i form av expertiser är tillförda. Jag gillar helt klart det här konceptet, särskilt då man kan behöva 3 färdigheter/expertiser i en konflikt eller utmaning. Expertiserna tillför en hel del utan att de är ”ett måste” för att klara sig i Mundana.
Dock finns det en obalans mellan de områden som expertiserna täcker. Spelar du en tjuv finns det oräkneliga expertiser, som du kan ha mycket användning av. Är du från vildmarken finns det i princip 1, som du har nytta av där. Likaså om du lever av svärdet eller för den som ska ha en magiker i framtiden.
4. Fler expertiser för vildmark, strid och magi.
Mindre saker jag noterat är att några nya färdigheter dykt upp; Orientering, Injaga fruktan samtidigt som Berättarkonst är kvar som färdighet medan Akrobatik, Jonglera, Gå på lina, spruta eld är expertiser. Jag hade nog flyttat flera eller alla till expertiser och haft Akrobatik som en färdighet där exempelvis Gå på lina hade ingått. Vidare ha de jag gillat en koppling mellan färdigheterna och expertiserna. Exempelvis din karaktär som har färdigheten handel får expertisen Bokföring och inte Begravningsriter.
5. Ta med hantverket Klensmed.
De flesta Stridsfärdigheter har en bra och naturlig indelning, men Stridsfärdigheten Stav är en egen grupp som omfattar… trästav. Sett från en del filmer där spjut har förekommit i strider, så är användingen av spjut och trästav liknande.
6. Låt trästav ingå i Stridsfärdigheten Spjut.
Då endast ett fåtal vapen är med i Eon IV (hittills) så saknas nog några färdighetsgrupper. Exempelvis Lans (använd från hästryggen) har mindre likheter i sättet att använda än med Spjut och trästav. Slunga och stavslunga finns inte med heller och passar inte riktigt in i Kastvapen.
7. Tillför Stridsfärdigheter till alla vapentyper (lans, slunga etc) från början, även om ni inte har med dem än i vapentabellerna.
8. Hammare och yxa, tekniken för att slå ihjäl någon är liknande, så gör det till en Stridsfärdighet.
9. Flaskor kan då ingå i slagsmål eller Dolk (krossad flaska ger sargande skada hehe).
Träning av färdigheter och attribut saknar jag. Ett system för att träna är grundläggande och vad ska man annars med ett lärosäte eller orden till? Mysterier kan läras med 4 erfarenhetspoäng, men hur lån tid tar det?
10. Regler för träning (hänvisa inte till Eon III, ni har ju ersatt det systemet).
Antalet färdigheter är kraftigt nedbantat samtidigt som ”sekundära” färdigheter i form av expertiser är tillförda. Jag gillar helt klart det här konceptet, särskilt då man kan behöva 3 färdigheter/expertiser i en konflikt eller utmaning. Expertiserna tillför en hel del utan att de är ”ett måste” för att klara sig i Mundana.
Dock finns det en obalans mellan de områden som expertiserna täcker. Spelar du en tjuv finns det oräkneliga expertiser, som du kan ha mycket användning av. Är du från vildmarken finns det i princip 1, som du har nytta av där. Likaså om du lever av svärdet eller för den som ska ha en magiker i framtiden.
4. Fler expertiser för vildmark, strid och magi.
Mindre saker jag noterat är att några nya färdigheter dykt upp; Orientering, Injaga fruktan samtidigt som Berättarkonst är kvar som färdighet medan Akrobatik, Jonglera, Gå på lina, spruta eld är expertiser. Jag hade nog flyttat flera eller alla till expertiser och haft Akrobatik som en färdighet där exempelvis Gå på lina hade ingått. Vidare ha de jag gillat en koppling mellan färdigheterna och expertiserna. Exempelvis din karaktär som har färdigheten handel får expertisen Bokföring och inte Begravningsriter.
5. Ta med hantverket Klensmed.
De flesta Stridsfärdigheter har en bra och naturlig indelning, men Stridsfärdigheten Stav är en egen grupp som omfattar… trästav. Sett från en del filmer där spjut har förekommit i strider, så är användingen av spjut och trästav liknande.
6. Låt trästav ingå i Stridsfärdigheten Spjut.
Då endast ett fåtal vapen är med i Eon IV (hittills) så saknas nog några färdighetsgrupper. Exempelvis Lans (använd från hästryggen) har mindre likheter i sättet att använda än med Spjut och trästav. Slunga och stavslunga finns inte med heller och passar inte riktigt in i Kastvapen.
7. Tillför Stridsfärdigheter till alla vapentyper (lans, slunga etc) från början, även om ni inte har med dem än i vapentabellerna.
8. Hammare och yxa, tekniken för att slå ihjäl någon är liknande, så gör det till en Stridsfärdighet.
9. Flaskor kan då ingå i slagsmål eller Dolk (krossad flaska ger sargande skada hehe).
Träning av färdigheter och attribut saknar jag. Ett system för att träna är grundläggande och vad ska man annars med ett lärosäte eller orden till? Mysterier kan läras med 4 erfarenhetspoäng, men hur lån tid tar det?
10. Regler för träning (hänvisa inte till Eon III, ni har ju ersatt det systemet).