Söker spelgrupp Några som behöver en Investigator till Call Of Cthulhu online?

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Veckans kampanjomgång i Roll20 vart inställd då det saknades spelare och man får försöka överleva ännu en vecka utan den härliga men ack så kosmiska ondskan i sitt liv.

Söker en grupp som spelar Call Of Cthulhu alternativt Call Of Cthulhu Sverige och då antingen i Borlänge, Falun eller Online.

Jag kan spela eftermiddagar och kvällar men spelar helst under helger då ens schema brukar vara helt tomt.

Jag är löjligt förtjust i H.P Lovecrafts historier som må betraktas som skräp av vissa men är enligt mig något av det mest spännande man kan läsa. Det fasansfulla, ogreppbara och man ej kan nämna (eller i alla fall uttala ordentligt) man får möta och det man är helt chanslös emot har en viss charm i mina ögon.

Min introduktion i rollspelandet gjorde jag i " The Haunting" och har sedan dess även spelat ”A Message Of Art", "Bleak Prospect" och "The Space Between" (alla äventyr från Nameless Horrors) och nu längtar jag att få spela mer och är sugen på att prova den Svenska varianten av Call Of Cthulhu
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag är löjligt förtjust i H.P Lovecrafts historier som må betraktas som skräp av vissa men är enligt mig något av det mest spännande man kan läsa. Det fasansfulla, ogreppbara och man ej kan nämna (eller i alla fall uttala ordentligt) man får möta och det man är helt chanslös emot har en viss charm i mina ögon.
OT, men om du gillar Lovecrafts historier kan det vara värt att ta en titt på Lovecraftesque. CoC är ju visserligen rollspel i en Lovecraftisk spelvärld, men ligger ju sällan särskilt nära originalberättelserna, som sällan handlar om en grupp människor som springer runt och undersöker mysterier. Lovecraftesque är mycket närmare Lovecraft (och i mitt tycke mycket roligare, men jag avskyr ju ”gissa äventyret”-spel, så jag är ju knappast målgruppen).

Jag har demat spelet online för forumiter tidigare och kan nog övertalas att köra en omgång om du skulle vara intresserad. CoC är dock inget som lockar mig.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
OT, men om du gillar Lovecrafts historier kan det vara värt att ta en titt på Lovecraftesque. CoC är ju visserligen rollspel i en Lovecraftisk spelvärld, men ligger ju sällan särskilt nära originalberättelserna, som sällan handlar om en grupp människor som springer runt och undersöker mysterier. Lovecraftesque är mycket närmare Lovecraft (och i mitt tycke mycket roligare, men jag avskyr ju ”gissa äventyret”-spel, så jag är ju knappast målgruppen).

Jag har demat spelet online för forumiter tidigare och kan nog övertalas att köra en omgång om du skulle vara intresserad. CoC är dock inget som lockar mig.
Jag är mer än gärna på och testar Lovecratesque om jag får chansen. Behöver man nåt i PDF väg (regler, char sheets?) som man borde införskaffa sig? Ser att det inte finns med bland tillgängliga titlar hos Roll20.

Är ju en relativ gröngöling när det kommer till Rollspel men det är beroendeframkallande utav bara helsike och jag går i någon sorts evig väntan på att få spela mer. Om det skrapas ihop ett gäng som vill köra Lovecraftesque så är jag med om tider passar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Jag är mer än gärna på och testar Lovecratesque om jag får chansen. Behöver man nåt i PDF väg (regler, char sheets?) som man borde införskaffa sig? Ser att det inte finns med bland tillgängliga titlar hos Roll20.

Är ju en relativ gröngöling när det kommer till Rollspel men det är beroendeframkallande utav bara helsike och jag går i någon sorts evig väntan på att få spela mer. Om det skrapas ihop ett gäng som vill köra Lovecraftesque så är jag med om tider passar.
Nä, det behövs inte införskaffas något eller göra några förberedelser, och Roll20 behövs inte heller. Vi brukar använda Discord och Miro.com när vi spelar.

Jag är däremot ganska uppbokad i spel närmaste tiden (jag har spelpass uppbokade i fyra olika grupper, och då är ändå min lokala grupp mellan kampanjer just nu!), så det kan dröja lite innan jag hittar en lucka. Men jag gillar att dema Lovecraftesque, så vi kan nog få till ett pass någon gång.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag har demat spelet online för forumiter tidigare och kan nog övertalas att köra en omgång om du skulle vara intresserad. CoC är dock inget som lockar mig.
Jag anmäler mig också till eventuellt demospel i framtiden. Har ingen egentlig relation till Lovecraft, men tänker att det inte gör något. Det står dock på att-göra-listan att skaffa en sån relation. Vad ska jag läsa/se först?

Vad gör Lovecraftesque bra/annorlunda?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Vad gör Lovecraftesque bra/annorlunda?
Det mest annorlunda med det är väl att det bara finns en rollperson, som man turas om att spela. De flesta Lovecraft-berättelser har en ensam huvudperson, och det är ofta en del av poängen, att hen inte har någon att snacka med, för ingen skulle tro på det. Spelet är spelledarlöst och man bygger upp mysteriet tillsammans. Det finns alltså ingen förberedd historia, utan man väver tillsammans skräckhistorien fram till den horribla sanningen. Resultatet blir generellt berättelser som ligger ganska nära Lovecraft, och man behöver inte ha läst en massa av honom för att få till det. Det är inte tanken att man bygger berättelser med samma monster som han använde, utan att man hittar på egna, precis som han generellt gjorde. Jag har lite halvkoll och har läst några stycken av hans berättelser för länge sedan, varav en del i tysk översättning. Skulle inte säga att jag är expert på det.
 

ingels

Veteran
Joined
14 Nov 2021
Messages
36
Location
Borlänge
Jag anmäler mig också till eventuellt demospel i framtiden. Har ingen egentlig relation till Lovecraft, men tänker att det inte gör något. Det står dock på att-göra-listan att skaffa en sån relation. Vad ska jag läsa/se först?
Hans verk är så pass gamla att det inte är någon Copyright gällande. Ett besök till biblioteket eller om du har tillgång till någon ljudbokstjänst är allt som behövs om du är sugen på läsa eller lyssna på hans historier.(Biblioteken har ju även sådant fritt och digitalt via webben nu för tiden)

Annars kan man besöka HP Lovecraft Ljudböcker på 13pixlar.se

Härligt att vi redan är tre som är intresserade, heja oss och framförallt @Genesis som är villig att leda oss genom alla hemskheter
 
Top