Nekromanti Några raser

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Det har varit mycket prat om raser på det här forumet. Jag tänkte, innan jag tar julledigt, stimulera debatten med några egenskrivna raser. De är kanske inte så fantastiskt nyskapande eller brillianta, för den som anser sig kunna bättre rekommenderar jag att posta bevis här på forumet. /images/icons/wink.gif

De här raserna skapades till en fantasykampanj som jag körde under flera år. I kampanjvärlden var människor den helt dominerande arten. En stor politiskt konflikt mellan ett nordligt imperium (vagt inspirerat av antika rom) och ett sydligt (inspirerat av persien) stod i centrum för kampanjen. Som ett avlägset hot på horisonten fanns en invasion av insektoider som hade börjat långt i öster.

Bland de övriga intelligenta raserna märktes speciellt: ormmän som levde i de sydliga öknarna och dyrkade mardrömmarnas furste, merfolk (svensk term, någon?) med shamanistisk religion och ett människoliknande skogsfolk som med åren tog allt mer drag från träden för att på sin ålders höst slå rot.

Men det var inte dessa raser jag tänkte orda om. Istället tänkte jag i all korthet beskriva två raser som rollpersonerna hade en del kontakt med:


Hurier
Utseende: Hurierna är en humanoid pälsklädd ras med stora befjädrade vingar. De påminner vagt och babianer i såväl kroppshållning som livsstil. Den genomsnittlige Huriern är ca 110 cm hög, krumryggig och täckt av grov rödbrun päls. Ansiktet är inte pälsklätt utan fårat och rynikigt med kolsvart läderartad hud. Munnen är försedd med kraftiga hörntänder och händerna med kraftiga klor.
Beteende: Hurierna lever i flockar om 20 - 50 individer. Flocken styrs av en kraftig hanne och 1 - 3 shamaner. Hurierna är shamanistiska och i allmänhet mycket vidskepliga. De har en mycket stark känsla för grupptillhörighet och deras vänskapsband (om de någon gång skulle knyta sådana med någon icke-hurier) är för livet.
Speciella förmågor: Hurier kan flyga på sina stora örnvingar. De är dock vare sig speciellt uthålliga eller goda flygare. Hurierna har även mycket bra luktsinne.
Habitat:Hurierna lever i avlägnsa bergstrakter (i min kampanj fanns de bara på en enda högplatå, högt uppe i en bergkedja). Familjegrupperna brukar bosätta sig i otillgängliga grotthålor. Grotthålorna är ofta rikt utsmyckade med intrikata målningar och skulpteringar på väggarna.
Äventyrsuppslag: Rollpersonerna söker något (magiskt artefakt, övergivet tempel, pass för trupptransporter) på Hurierna platå. För att få resa på platån utan ständiga trakasserier från Hurierna måste de vinna deras respekt. De blir tvunga att genomföra en rad uppdrag åt en Hurisk shaman innan de kan fortsätta.


Naankur
Utseende: Naankur är ett reptilliknande träsklevande folkslag. I mänskliga ögon är de jättelika, de är över 2,5 m höga, har väldiga axlar och en massiv överkropp. De har platta skallar och långa framskutande käftar. De är täckta av tjockt grågrönt reptilskinn som med åren täcks av träskets alger. I allmänhet är de iklädda ett litet höftskynke eller inget alls. Alla naankur som normalt påträffas är män, och alla saknar synliga könsorgan.
Beteende: Naankur är en av planetens äldsta raser. De har sett imperier resa sig och falla. De såg de första männsikorna klättra ned ur träden, de har sett bergskedjor resa sig där förut var slätt. Och allt detta finns i någon mening bevarat; Naankur har ett fantastiskt minne, som till och med sträcker sig över generationer. De kan vagt minnas händelser som deras förfäder har varit med om. Detta underblåses av en stark sagoberättartradition bland Naankur, alla unga får av de äldre lära sig sägner, fabler och sagor från åretusenden tillbaka.
Naankur är tystlåtna, introverta och tålmodiga. De lämnar i princip aldrig sina träskområden och släpper i allmänhet aldrig in någon heller.
Speciella förmågor: Alla naankur har fotografiskt minne och kan ibland minnas även saker som hänt deras förfäder. Naankurs samhälle styrs av en drottning, hon är denn enda kvinnliga naankur som finns. Drottningen är mycket långlivad (~500 år) och när hennes liv börjar nå mot sitt slut lägger hon ett drottningägg som kläcks när den gamla drottningen dör.
Habitat: Naankur lever i djupa träsk. De bygger bohålor av mangrovetädens luftrötter. Drottningen bor mitt i samhället i en stor kammaren vävd av levande luftrötter.
Äventyrsuppslag: En stor flod flyter genom ett träsk med där Naankur bor. I åratal har det funnits en tyst överenskommelse att Naankur inte stör handelstrafiken genom träsket så länge inte skeppen lägger till i träsket. Den senaste tiden har dock flodpirater börjat härja i träsken. Det är männskliga pirater som tycks operera ut ur Naankur teritorium. Rollpersonerna hyrs av en desperat handelsman för att undersöka saken. Det visar sig att flodpiraterna leds av en skicklig magiker som har lyckats kidnappa drottningägget från den döende drottningen.


Slit dom med hälsan.

/Kalil
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Grymt mannen!

Peace!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
De skulle man nästan kunna ta och använda =)

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Grymt mannen!

Känns helt ok! Bra jobbat, tyvärr håller de inte för min spelvärld, men jag skulle säkert ha med dem i Mundana om det inte vore för att jag har (äntligen) givit upp Eon till fördel för DoD.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 
Top