Nekromanti Några personliga små åsikter om innehållet

David_Bergkvist

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
8
Location
Örnsköldsvik
Det tycks som om Codex främst fokuserar på svenska spel i sina artiklar; utländska spel får förhållandevis väldigt lite utrymme.

De utländska spel jag personligen gärna skulle se fler artiklar om är White Wolfs World of Darkness-spel (främst Vampire, Mage och Werewolf), samt Chaosiums Call of Cthulhu och Pagan Publishings fenomenala Delta Green.

Jag tycker helt enkelt att istället för att fokusera på svenska speltillverkare så borde Codex koncentrera sig på svenska spelare - skriva om spelen som folk spelar helt enkelt.

Kanske en enkät i tidningen vore på sin plats? Vilka spel spelar Codex läsare främst?

En annan liten parentes är att jag tycker att datorspelen tar något för stor plats i tidningen. Det finns många datortidningar men få speltidningar, och det känns lite som slöseri med utrymme tycker jag.

Förresten måste jag få berömma Daniel Schenström och hans medförfattare för Kampanjkursen! En mycket bra artikel, särskilt den andra halvan! Jag ser fram emot fortsättningen!

/David Bergkvist
 

AndreasOlsson

Veteran
Joined
9 Dec 2000
Messages
17
Låter helt okej.
Håller med om det mesta. Framförallt enkäten.

Don not be afraid. Be terrified.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det tycks som om Codex främst fokuserar på svenska spel i sina artiklar; utländska spel får förhållandevis väldigt lite utrymme."

Tja, två äventyr till Delta Green och en kasse artiklar till D&D3 är väl inte så illa pinkat? Vi har ju bara kommit upp i ett (1) äventyr till Eon och ett (1) till Western (om jag inte minns fel).

"Jag tycker helt enkelt att istället för att fokusera på svenska speltillverkare så borde Codex koncentrera sig på svenska spelare - skriva om spelen som folk spelar helt enkelt."

Så vilka spel tror du att de svenska spelarna spelar? Att utgå från den egna gruppen är nog rakt uppåt väggarna - i så fall skulle de svenska spelarna enbart spela Star Wars och Västmark... /images/icons/wink.gif

"En annan liten parentes är att jag tycker att datorspelen tar något för stor plats i tidningen. Det finns många datortidningar men få speltidningar, och det känns lite som slöseri med utrymme tycker jag."

Tja, nu är ju Codex inte en rollspelstidning utan en speltidning, så datorspelen har definitivt plats, speciellt med tanke på hur många rollspelare som spelar datorspel och hur mycket närmare varandra datorspel och pappersrollspel har krupit.

Därmed är inte sagt att jag inte tycker att du har rätt, men jag ser hellre en speltidning med rollspel i som tar upp en massa datorspel än en datorspelstidning som inte tar upp rollspel alls.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

David_Bergkvist

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
8
Location
Örnsköldsvik
"Tja, två äventyr till Delta Green och en kasse artiklar till D&D3 är väl inte så illa pinkat? Vi har ju bara kommit upp i ett (1) äventyr till Eon och ett (1) till Western (om jag inte minns fel)."

Nej, fördelningen har definitivt blivit bättre, det håller jag med om.

"Så vilka spel tror du att de svenska spelarna spelar? Att utgå från den egna gruppen är nog rakt uppåt väggarna - i så fall skulle de svenska spelarna enbart spela Star Wars och Västmark..."

Jag har ärligt talat inte den blekaste aning vad folk spelar. Jag skulle gärna som sagt se en enkät som undersöker detta. Jag har bara en känsla av att det troligtvis inte är lika många som bara spelar svenska spel som för fem eller tio år sedan.

"Tja, nu är ju Codex inte en rollspelstidning utan en speltidning, så datorspelen har definitivt plats, speciellt med tanke på hur många rollspelare som spelar datorspel och hur mycket närmare varandra datorspel och pappersrollspel har krupit."

Nja, jag vet inte om jag håller med. Datorspelen kan aldrig krypa särskilt nära utan en fungerande AI som spelledare.

"Därmed är inte sagt att jag inte tycker att du har rätt, men jag ser hellre en speltidning med rollspel i som tar upp en massa datorspel än en datorspelstidning som inte tar upp rollspel alls."

Absolut. Men om man klagar så kanske saker ändras ännu lite mer till det bättre, eller hur


/David Bergkvist
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nja, jag vet inte om jag håller med. Datorspelen kan aldrig krypa särskilt nära utan en fungerande AI som spelledare."

Tja, datorspelen är idag ungefär lika avancerade (om inte mer) än Drakar&Demoner årgång 1982 med äventyret Spindelkonungens Pyramid och en helfrälst tolvåring som spelledare. Jag törs lova att Baldur's Gate slår den kombon med hästlängder.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
*suck*

Ta spindelkungens pyramid med en duglig spelledare och Vips så har du mer variationer. Jag har nu inte spelat Baldurs Gate men.... jag tror inte på att det kan slå ett rollspel.. Nej nej nej..
Och saker som att gubbar fastnar efter varandra i korridorer och liknande sker inte i rollspel (och jo jag vet att det kan hända andra konstiga saker i rollspel som inte händer i datorspel).


Only dead fish float with the stream.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men du måste ändå förstå att de har komit SÅ mycket närmare varandra... Black-isle's alla ad&d/d&d spel är flera bra exempel... Och har vi tur komer också snart Neverwinter Nights och kommer ännu närmare...

Nu först har jag äntligen fått några spel man kan kalla CRPG utan att det känn som om man smutskastar de 'riktiga' rollspelen...

chrull
 

David_Bergkvist

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
8
Location
Örnsköldsvik
Närmare? Närmare vaddå? Dungeons & Dragons Hack'n Slash? Labyrinter och läskiga monster? The Quest for Exp and Gold? Jo, visst. Jag kan till och med tänka mig att datorspelen är bättre på den sortens spel än den genomsnittlige blodtörstige tolvåringen.

Nära MIN vision av rollspel kommer de dock aldrig, inte förrän datorn lär sig improvisera på stående fot.

*Ett datorspel kommer aldrig att kunna ge mig några specialeffekter värda namnet i jämförelse med vad min egen fantasi kan åstadkomma i samverkan med en bra spelledare.

*Ett datorspel dricker inte Coca-Cola eller äter pizza i glada vänners lag.

*Ett datorspel hjälper mig inte att finna nya vänner när jag flyttar till en ny stad.

*Ett datorspel utvecklar inte min sociala kompetens.

*Ett datorspel tycker inte om att diskutera konstiga onödiga fakta om t.ex. rymdfart, politik, medeltida historia eller molekylärbiologi. De intresserar sig dessutom sällan för dikter.

*Ett datorspel anpassar inte sina scenarion eller sin spelledarstil efter spelarna.

*Datorer hatar människor.

Jag har sett många snygga datorspel, och faktiskt rätt många som är både imponerande välgjorda och riktigt kul att spela.

Men aldrig har jag sett eller hört talas om ett datorspel som jag hellre skulle hänge mig åt än en rollspelskväll med polarna. Jag hoppas den dagen aldrig kommer.

Men det är bara min personliga åsikt.

/David Bergkvist
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag tycker också att de CRPG som finns idag fortfarande är hästlängder från rollspel. Det fattas en dimesnion som CRPG nästan omöjligt kan fylla. Visst, man kan bygga ut dialogdelarna hur mycket som helst, förbättra grafiken, göra världen flera terabyte stor, men fortfarande saknas en dimension (exakt vad den här har jag svårt att sätta fingret på). CRPG blir rollspel om 40 år när datorer har blivit mänskliga, men innan dess ligger det en bit ifrån. Och även om DoD och tolvåringar tillsammans blir ganska lika Baldurs Gate så är det IMHo bara ytliga skillnader. Det finns fortfarande en extra dimension i rollspelandet.

Kom inte på nåt mer att säga.

/RD - vill ha fungerade monitor

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Åsikter..

Hmmm...

Närmare vaddå? .. tja.. rollspelandet.. Att man i överhuvudtaget kan spela en roll i spel som Torment är iaf för mig ett JÄTTE kliv... I BG gick det nästan.. i PST går det... BG2 och ID vet jag inte riktigt.. men jag har hört att det går..

Visst, man kan inte göra allt... men man kan i alla fall vara mer än godheten själv.. Och det är ungefär det jag kräver för att kalla ett dataspel CRPG...

*Ett datorspel kommer aldrig att kunna ge mig några specialeffekter värda namnet i jämförelse med vad min egen fantasi kan åstadkomma i samverkan med en bra spelledare.

Jag ser mer framför mig än vad jag gör när jag spelar vanligt rollspel.. dessutom så ser man allt på en gång.. och datorn glömmer inte små häftiga detaljer lika ofta som spelledaren..


*Ett datorspel dricker inte Coca-Cola eller äter pizza i glada vänners lag.

Nä... men min skärm brukr äta nudlar med mig.. i alla fall så ser den ut som det efter jag har gjort det framför den....

*Ett datorspel hjälper mig inte att finna nya vänner när jag flyttar till en ny stad.

Näpps... Men jag bor i STHLM.. och kommer försöka stanna där resten av livet.. :o) Dessutom så kan man ju LANA till sig kompisar.. :oP

*Ett datorspel utvecklar inte min sociala kompetens.
Näpps.. men det är inte det viktiga när jag spelar rollspel.. Det är bara en biprodukt...

*Ett datorspel tycker inte om att diskutera konstiga onödiga fakta om t.ex. rymdfart, politik, medeltida historia eller molekylärbiologi. De intresserar sig dessutom sällan för dikter.

hmmm tja PST nämner en massa konstig onödig fakta om förflyttning mellan olika existensplan.. det räcker för mig..
Och mina vanliga rollspel såg inte heller mer intresserade ut när jag läste mina dikter för dem.. Inte ens novellerna verkade duga..

Ett datorspel anpassar inte sina scenarion eller sin spelledarstil efter spelarna.
Näpps.. i dataspel får man sin historia skriven.. precis som på konvent.. OCh det tycker jag om...

*Datorer hatar människor.
inte min... Och mina CRPG älskar mig... varför skulle de annars humma så fint och visa vackra ljuskaskader varje gång jag sätter på dem! :oP



Men aldrig har jag sett eller hört talas om ett datorspel som jag hellre skulle hänge mig åt än en rollspelskväll med polarna. Jag hoppas den dagen aldrig kommer.

Men vem har påstått det?... för mig är CRPG'na en chans att ha skoj, vilket rollspel också handlar om, utan att alla kompisar måste lyckas tajma en ledig helg tillsammans...



chrull
 
Top