Nekromanti Några grejor jag behöver hjälp med...

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Är det någon som har en bra pristabell för mark?
Ex. 1 ha hyfsad åkermark kostar X silver.

Håller på att pilla lite på handel. Variabler som påverkar priset på en vara. Just nu har jag saker som attraktivitet, åtkomlighet, ev. monopol, förbud, mängd begränsning, och särskilld lagstifftning. Har ni någon annan variable som borde vara med?

Pillar ganska mycket på just handel för tillfället så om ni har något bra så skulle det vara av intresse att få titta på det.


Skulle kanske förtydliga att variablerna gäller handel med andra saker än mark.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Vad är det för spel?
Inte för att det hjälper mig att sätta priser på mark, men det hjälper nog att veta vilka priser man har att jämföra med.

Zaphod
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Inget spel...det är till världen jag håller på att knåpa ihop...

Sen att det blivit några regler också är enbart för att vissa saker inte finns med i de system jag testat världen med...
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Vet inte vad priset blir i silver. Det beror på silvervärdet i din värld.

Några ytterliare variabler, förutom dem du redan har är: avkastning (vad det kan tänkas vara för typ av mark, t ex en åker, som ger en viss ~avkastning), area (själva storleken på ytan, inte alltid 1 ha), ålder (gammal utarmad mark är inte lika bördig) även variablen "brukbar" mark. Marken man köper kanske består av 12% berg, och det är inte speciellt odlingsbart.

mvh
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Silvervärdet är på ungefär samma nivå som i mundana...

De flesta variablerna jag använder är egentligen till för andra varor...markvärdet förändras av en mängd variabler som jag inte vill tänka på just nu...men mark som ligger i ett krigsområde och blivit härjat är lite billigare än i normala fall...
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
En annan möjlig variabel kan vara vilken ätt eller familj köparen härstammar från. Nu vet jag visserligen inte vad för sorts kultur du hade tänkt dig, men jag misstänker att någon från en starkare eller mer "ädel" ätt kanske kan komma undan med ett lindrigare pris, då säljaren kanske vill smöra lite. Precis som att någon från en fientligt ätt kanske får betala mer än brukligt eller kanske inte får köpa då säljaren hellre hugger av sig en arm än säljer sin mark till hans fars mördares kusin eller nåt.

Sedan finns ju äventyrarlösningarna på prisproblem:
1: Hitta en skatt. Släng upp en säck silver på bordet och säg "Räcker det här?"
2: Döda markägaren och ta över marken. Befäst området mot arga släktingar.
3: "Mark? Varför då? Jag har inte tänkt bygga nåt slott här. Gillar inte vädret."
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Naturligtvis är det billigare för de som befiner sig högre (adel exempelvis) upp på den sociala stegen än säljaren. I vissa av länderna är det endast adel som äger mark dock, så då blir det lite annorlunda.

1. visst kan man göra så, men då kan mang och andra sidan betala överpris

2. funkar bra i tassemarkerna där det inte finns några regeringar som lägger sig i.

3. Markägande kan leda till bra äventyr som inte behöver vara monetärt lönande för rpna, även om det fortfarande ligger i deras intresse att utföra uppdraget (även om det råkar vara en lite sniken jäkel).
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Ja, markägande är också bra för en annan sak: nämligen att ge äventyrargruppen ett hem där det verkar logiskt att samlas.
Till exempel har vi en kampanj en mycket stor och blandad grupp där samtliga karaktärer kom från lite olika delar av världen, men ingen kom från just det område där kampanjen utspelade sig. Så efter en längre resa där de lyckades skrapa ihop en anseelig summa silver och hästar och annat skoj inköptes två markområden:

1: En helt vanlig gård vid en liten sjö där majoriteten av gruppen flyttade in. Brann tyvärr senare ned när en stor grupp fiender tyckte att somliga i gruppen släppt lös en demon för mycket.
2: Ett stycke mark mitt i en, enligt folktro, förbannad skog. Givetvis var det inte så, men min magiker hade iallafall ett trevligt och avskilt ställe där han kunde lagra alla de fasanfullt onda föremål gruppen hittat under sina resor. Dessutom kunde han ju undersöka dem och experimentera fritt i skogen också.

Dessa inköp ledde faktiskt till ett par mycket roliga speltillfällen, främst de där byggnationen och "inflyttningsfesten" (de mer religiösa äventyrarna ville ta igen ett år av taffligt dyrkande) planerades och utfördes.

Små snikiga jävlar är i regel de som helst vill ha mark, men då vill de inte ha nåt slott eller nåt sånt. Helst vill de ha helt normala grannar så att de kan försöka smälta in i bondemängden för att "försvinna" ett tag. Det är min uppfattning, men å andra sidan finns det ganska egendomliga snikiga jävlar i vår grupp.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Hehe...i min grupp kom deras "grannar" och plundrade deras gård...bygger man sitt hus ute i ingenstanns nära platsen där en barbarstam bor så får man ta det som det kommer...

Har en spelare som är snuskigt rik. Han köpte 10000 tunnland mycket fin åkermark en gång. Sedan arrenderade han det till en massa bönder och blev ännu rikare. Till sist sålde han alltihop och stack till en obebodd ö där han byggde upp ett palats.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Ett ord: powerplaying. Personligen föredrar jag att hålla maktnivå och rikedomar lite lägre. Detsamma vad det gäller förekomst av mäktiga och användbara magiska föremål. Mäktiga magiska prylar finns ju överallt, men de är antagligen skapade av en jättemäktig magiker och är man snuskmäktig har man antagligen lite andra krav och örhoppnignar än en äventyrare. Därmed uppstår situationer där äventyrare blivit lite snopna när de hittat de jättegamla föremålet Wand of Sallad Summoning . Faktiskt gruppens mest uppskattade föremål, även om makaronisallad inte är så gott. Men det är ju logiskt att en snuskmäktig och ensam magiker inte orkar hålla på att laga mat hela tiden, det är bara att spendera en stund på att skapa ett trollspö som skapar en skål käk.

Visserligen kanske somliga anser att äventyrare borde få blir fogdar av en massa stycken land efter en stund, men jag anser personligen att folk som ställer till marginellt mindre problem än de faktiskt löser borde inte få sådana poster. Dessutom gillar jag att spela mäktig, fri och ansvarslös och spelargruppen, eller för den delen att spelleda sådana individer.

Åter till markägandet. Platser som "mitt ute i ingenstans" och "obebodda öar" har av någon anledning en tendens att visa sig vara "mitt i fientligt territorium" och "ö bebodd av massa monster, därav bristen på folk".
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Jupp, det finns alltid anledningar till att plateser inte har folk...eller har folk, men inte så mycket "civilisation"...

Spelaren med mycket pengar är förövrigt en slags "jag måste göra om den här det här området" försökskanin...han används bara till singelspel. Är det dags för gruppspelande så kör spelarna med ganska kassa personer. Det tar lång tid att bli bra, speciellt för de som spelar sina personer på ett godkännt sätt.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Åhåja, dåså. Försökskanin? Funkar det också, även om vi använder oss av Bollplank när vi kommer på något nytt.
Apropå att bli bra, så är det något sådant i vårt eget lilla system också. Det går snabbt att bli duglig på det mesta (utom magi) men därefter går det mycket trögare.

Men apropå dina prisbekymmer så har jag en annan liten fråga vad gäller handel. Är det bara silver (o dyl) som används generellt i den värld du använder dig av eller är det ett supplement till byteshandeln? Eller är byteshandel något som förekommer endast undantagsvis?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som har en bra pristabell för mark?"

Här finns en artikel om ämnet till Västmark. Myntfoten är 240 silvermynt = värdet av ett romerskt pund silver = 3/4 engelskt pund silver. Silvermynt förkortas "d".
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Byteshandel förekommer på många ställen. Det finns större riken där värde beräknas i exempelvis silver och betalning sker med mynt, vanligast är väl i och för sig att man betalar med kopparmynt. Bönder har i och för sig sällan någon större mängd mynt och de få dom har är oftast i koppar (kanske något enstaka silvermynt). Handelsmän använder sig ganska mycket av silver och i mindre skala av guld. Adeln använder nästan uteslutande guld och för riken brukar jag använda talanter.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Ett abstrakt mynt skulle man kunna kalla det. Har för mig att det är ungefär 100 guldmynt.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Som det ser ut nu är det generella systemet uppbyggt så kan man leva hyfsat på ett silver/dag om man är kringvandrande äventyrare. Dvs man behöver inte bo i stans sämsta värdshus (om det finns fler än ett) och man behöver inte äta taskigt tillagad mat eller dricka dåligt öl.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Det brukar visst vara standard i många rollspel.
Fråga 2: Hur mycket kostar en häst? Brukar också vara en god vägledning till valutasystem.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Har inte funderat riktigt på hur mycket en häst kostar. Men en vanlig ridhäst kan nog kosta närmare 50 - 60 silver.
Tog fram priset på bradiska fullblod en gång för att en spelare ville köpa en, men jag kommer inte ihåg vad det blev i slutändan (ganska högt skulle jag tro, det är de förnämsta hästarna i min värld).
 
Top