Nekromanti Några funderingar

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Antagligen är jag bara lat och dum; men jag kan inte finna var de olika språken står att finna...

Sedan till medicinen. En person med folkmedicin kan enligt färdighetsbeskrivningen tillverka div. läkedroger (vilket också gör att personer med den akademiska färdigheten kan göra det också). De droger som finns beskrivna är enbart galeniska... Antas alla läkekunniga vara mystagoger? Låter konstigt isf. Vilka droger bör en klok gumma/gubbe kunna framställa? Vilka preparat borde en akademisk läkare kunna framställa? Vad i galeniken gör att den bara kan användas av personer med MEP/E? Vissa recept är ju väldigt enkla... Vilka villfarelser finns inom folkmedicinen? Tror man t.ex. att iglar och åderlåtning är en effektiv behandlingsmetod?

Och gifterna, de har en potens men det står inget om hur den mäts. Räknar man det på samma sätt som när man framställer galeniska droger? Hur gör man med motgift? Vilken färdighet använder man när man gör gifter? Skulle gärna vilja se fler riktlinjer för att utarbeta egna gifter. Har dålig kunskap i området och det blir ännu svårare när man ska transkribera den till siffror...
Kankse är onödigt att haka upp sig på gifter men jag tycker det är mycket romantiskt och intrikat med giftmord ;-)

Vad bör, då de finns att köpa, droger och gifter kosta? Vad kostar läkarbehandling?

weatherman - dissikerar

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Några svar (Anders får rätta mig...)

Antagligen är jag bara lat och dum; men jag kan inte finna var de olika språken står att finna...

Tror faktiskt inte det finns någon sammanställning, men av sidorna 9, 36, 44 och framförallt 67 kan man dra följande slutsatser (nåja, en del kommer från Zagrosia-artikeln, artikeln om kentaurer och sådant jag glömt):

*Högtermali talas av högtermalier, dvs. de som bor på Vidonias fastland, och motsvaras av svenska. Det skrivs med azuliska bokstäver. Tegerns invånare pratar en dialekt som kallas tegri och skiljer sig ganska mycket; då tegrierna ursprungligen härstammar från zaki-talande folk antar jag att de bevarar många ord därifrån för typiska Tegern-företeelser, ungefär som tornedalsfinnar kan använda ord från miänkieli (tornedalsfinska) när de pratar om skogen och älven.
*Ötermali talas av, rätt gissat, ötermalier, befolkningen på de termaliska öarna. Det är ungefär lika nära besläktat med högtermali som svenska med norska. Jag brukar låta ötermalier bryta på norska… Det skrivs antagligen med azuliska bokstäver.
*Azuli representeras i spelet av latin och används av högtermalier vid akademiska sammanhang, vilket inkluderar juridik och diplomati.
*Daladh representeras av hellenistisk grekiska och används på liknande sätt när det gäller ekomanti, vilket inkluderar en del ekomantisk magi och enligt mig också akademisk medicin. Det har ett eget, urgammalt alfabete, men skrivs numera med ”akademisk skrift”, en variant på azuliska bokstäver utvecklat för att skriva språk med andra språkljud än azuli.
*Midhaladh är besläktat med daladh (jag brukar tänka mig det som modern grekiska) som talas av minotaurerna i deras ”hemländer”, som Mirak. Om man skriver på det i Vidonia används akademisk skrift.
*Lashonnu är vedingarnas modersmål – det representeras i spelet av ett konstruerat språk som baserar sig på – hebreiska! (Därmed inte sagt att vedingar har något med judar att göra…) Liksom midhaladh saknar vedingarna skriftspråk – det som skrivs på lashonnu använder akademisk skrift.
*Zakierna talar zaki, som motsvaras av persiska/farsi, eller något liknande, tror jag. Fråga Anders. Jag misstänker att det skrivs med samma bokstäver som bhakrit.
*Dodjaberna talar olika närbesläktade språk som kan sammanfattas som ”bhakrit”. Det motsvaras av något indiskt språk från verkligheten… hindi, tror jag, men jag vet inte. Det har sitt eget skriftspråk.
*Ryzgardili är kentaurernas språk, åtminstone de kentaurer man känner i södra Pangaia. Turkiska eller mongoliska, har jag för mig, eller så är språket helt fiktivt.
*Aoterei är det språk som talas av de tritoner man stöter på längs södra Pangaias kuster. Det är helt fiktivt.
*Nerao, folket på Silveröarna, har också ett eget språk (duh!) och jag vet att Anders sagt vad det kallas, men jag har glömt det. De namn på varelser som anges vara ”neraiska” är namn som används av aboriginer för diverse djur och monster.
*Jag har alltid kallat chuernas språk för chuiska. Det heter antagligen något annat och torde representeras av mandarin. I verklighetens närmaste motsvarighet, Kina, pratar visserligen folk vitt skilda språk, men det gör man i Europa också och Gondicas ”Europa” har summa två språk.
*Vastomagnerna pratar vad högtermalierna kallar ”vastomagniska” och de själva ”koor”. Det representeras av en blandning av klassisk arabiska och vanlig vardagsditto (som finns i flera varianter, men mina källor skiljer dem inte så noga åt, OK?). Notera att koor inte är närmare släkt med vare sig zaki, ryzgardili eller högtermali. (Rimligtvis är det närmast släkt med lashonnu, eftersom språken representeras av fiktiva språk vars bas verkliga språk som är släkt, vilket ger skojiga paradoxer för Vidonias spirande lingivistik). Koor har ett eget skriftspråk, baserat på gamla daladhiska tecken. Det finns typ hieroglyfer från den gamla choriska kulturen på ruiner och så, men ingen kan läsa dem längre.

En person med folkmedicin kan enligt färdighetsbeskrivningen tillverka div. läkedroger (vilket också gör att personer med den akademiska färdigheten kan göra det också). De droger som finns beskrivna är enbart galeniska... Antas alla läkekunniga vara mystagoger? Låter konstigt isf. Vilka droger bör en klok gumma/gubbe kunna framställa? Vilka preparat borde en akademisk läkare kunna framställa?

Brasklapp: Jag hatar ”droger” i vanliga fantasyspel; en variant på Stål-Långbens jordnötter, för att citera Rosen, och i ett spel som har ”potions”, magi i form av ”droger” (i motsats till enkel dekokt på örten hurgoflurbur, bläh) är de dessutom tårta på tårta. De är någonting som uppfunnits för rollspel, i stort sett, och inte finns i andra media. Visserligen finns i verkligheten enkla örtbaserade preparat som kan hjälpa skadade och sjuka, men den effekt de har är inte direkt mätbar i Gondica-termer. Kom ihåg att Gondicas skadesystem totalt ignorerar blödning, chock (nästan i alla fall), infektioner och många andra trauman, och då har vi gjort oss av med de flesta effekter som behandlas med dylika mediciner – när det gäller sår. Eftersom sjukdomar och åkommor (muskelvärk, utslag, tandvärk mfl elände) inte har någon direkt effekt i spelet, känns det allmänt fel att ha särskilda regler för mediciner som lindrar (för bota kan de sällan) sådant.

Dessutom är just medicinering en del av medicinska behandlingsmetoder för sår, skador och sjukdomar. Jag skulle säga att en person med en medicinsk färdighet som utför en behandling för att hjälpa en sjuk eller skadad person ganska ofta använder mediciner, vilket åtminstone vad gäller folkmedicinen innebär att hon blandar dem själv (om Vidonias akademiska läkare liknar de jordiska, använder de ”halvfabrikat” de köper av apotekare – vilket f.ö. finns med som Hantverlsfärdighet). Detta skulle jag helt krasst räkna som en del av slaget för färdigheten – lyckas hon inkluderar det att hon använde eventuella nödvändiga mediciner på rätt sätt. En fältskär/helerska/polyhistor medicus som saknar varje tillgång till mediciner – skeppsläkare hade ”medicinkistor” förr i tiden, det låter som något för äventyrare – får ett avdrag på sin TK eller ökning av S. SL kan skapa särskilda situationer där dylika grunkor inte är tillräckliga (”Tyvärr, du har ingen digitalis att lindra kramperna med… barnet dör om du inte får tag i det inom ett dygn…” ”Theos’ död – vem rider med mig till Atreburg!?”), eller säga att den med en över-komplett utrustning (typ i ett ekomantiskt tempel känt för sina helare, eller en akademis medicinska fakultet) får en bonus, men det är särskilda situationer.

Vad i galeniken gör att den bara kan användas av personer med MEP/E? Vissa recept är ju väldigt enkla...

De SER enkla ut. Det är svårt att laga perfekta omeletter också. Men här får du receptet: 2 eller flera ägg. Tror du att du eller jag klarar det lika bra som Verner Vögeli?

För att avgöra exakt när man skall ha i ingredienserna krävs t.ex. MEP/E, liksom nästan alla andra måttangivelser… Tänk på det som att laga mat om man saknar smak- och luktsinne och är född sådan. Den precision som krävs för att elixiren skall komma i ”balans” och fungera är omöjlig för vanliga dödliga. (Historiska alkemister använde smaksinne för att identifiera kemikalier och känseln för att avgöra exakta temperaturer, som en jämförelse.)

I vissa fall tror jag också att vitalis måste fokuseras från fluxen, och detta kräver ceremonier som kräver att man kan uppfatta vitalis.

Om man vill kan man göra som med mekanurgiska mekanismer: det går för en person att blanda till en drog med Apotekare istf. Galenik, men den får automatiskt POT 3 och inga bonuseffekter.

Vilka villfarelser finns inom folkmedicinen? Tror man t.ex. att iglar och åderlåtning är en effektiv behandlingsmetod?

En hel del, men färre än i vår värld. Min bestämda åsikt är att de mest berömda och inflytelserika läkarna i Vidonia, i synnerhet bland vanligt folk, är mystagoger. Deras mentala perception gör att de borde ha enklare att märka vad som är farligt; de kanske inte kan utarbeta teorier om hur man skall göra utifrån det som icke-mystagoger kan använda (fast det tror jag de kan i vissa situationer) men de kan definitivt avgöra vilka metoder som är farliga – mystagogerna har funnits sedan daladhisk tid. Det borde av allt att döma finnas lekmän som arbetar i templen, och de borde ha spritt kunskap om detta.

Och gifterna, de har en potens men det står inget om hur den mäts. Räknar man det på samma sätt som när man framställer galeniska droger?

”Giftstyrka per dos”, står det. Hur stor per dos står inte. Att använda Galenik-reglerna ÄR en variant, men i verkligheten är inte styrkan hos gift särskilt beroende av skickligheten hos blandaren, och det är bara ett slag per gift. Jag skulle hellre sett en fast styrka per dos som sedan påverkas av ett Q-slag för färdigheten, ungefär som räckvidden påverkas för den som gör skjutvapen.

Hur gör man med motgift?

Säg det. De flesta motgift i verkligheten driver giftet ur kroppen eller lindrar symptomen (t.ex. kramper) så att offret överlever. De flesta motgift i litteraturen är mirakelkurer som i sista stund ges till offret så att det inte dör.

De första anser jag representeras bäst av regler liknande de för sjukdomar och skador – en läkekunnig person kan med ett slag för lämplig färdighet lindra symptomen – gör ett S-slag med S lika med potensslaget för giftet. Om det lyckas minskas en full verkan till en begränsad verkan, och en begränsad verkan halveras. Läkaren måste förs identifiera giftet, vilket kräver ett separat slag om det inte är uppenbart. Ibland kan andra färdigheter ersätta (t.ex. Överlevnad om man blivit ormbiten) men det är upp till SL. Folkmedicin har ett avdrag (-1T eller mer) på exotiska eller sällsynta gifter – det omfattar mest behandlingsmetoder för skämd mat, ungar som käkat giftiga bär, folk som tagit fel på odört och persilja, etc.

Det andra representeras bäst av galeniska droger.

Vilken färdighet använder man när man gör gifter?

De exempel som ges kan framställas med Medicin och Folkmedicin. Själv anser jag att historiska analogier säger att apotekare (dvs. med färdigheten Apotekare) bör klara skivan också. ”Cinematiska” gifter (smaklösa, snabbverkande, lämnar inga spår etc) bör vara galenik eller aristogalenik (bwahahah!). Asensal (se Mudors Ögon och Händer i min gnurk om aristosofiska organisationer på rollspel.nu) är ett sådant exempel.

Skulle gärna vilja se fler riktlinjer för att utarbeta egna gifter. Har dålig kunskap i området och det blir ännu svårare när man ska transkribera den till siffror...

Jag lider med dig, men det är så komplext i verkligheten att det är mycket svårt att utarbeta riktlinjer som har särskilt mycket med den att göra. (En kvinna på GURPS-listan jobbar på ett sjukhuslaboratorium och sysslar mycket med förgiftningsfall; hon har upprepade gånger sagt att hon aldrig sett ett system som kunnat representera verkligheten och att hon förgäves kämpat med ett själv. En av orsakerna är att det vi sammanfattar som ”gift” är en hel massa olika saker i verkligheten, och de fungerar på olika sätt.

Om du menar rent spelbalansmässigt, kom ihåg att ett gift som i en dos har POT 9 har fifty-fifty chans att golva en genomsnittlig människa, och utgå därefter.

Kankse [sic!] är onödigt att haka upp sig på gifter men jag tycker det är mycket romantiskt och intrikat med giftmord ;-)

I sådana fall: Giftet i ett giftmord är en del av plotten. Det behöver inte ha några spelvärden – du måste bara veta vad för konkreta effekter det har. Vilka dessa är bestämmer du själv – i plott-syfte kan man strunta ganska mycket i verkligheten, även om det är vettigt att komma ihåg begränsningarna hos "realistiska" gifter (för då kan man framhäva hur mystiskt det är med gift som dödar blixtsnabbt eller inte efterlämnar spår).

Sven Folkesson, känd från fanzinet Runan hade en artikel där en gång som behandlade de konkreta effekterna av några vanliga gifter som existerar i verkligheten. Den återtrycktes i webzinet Alpha et Omega nummer 9. Eftersom jag hade en Gondica-artikel i det numret borde jag ha en URL någonstans, men pinsamt nog inte. Om du letar här på forumet från i våras hittar du säkert reklam för det…

Vad bör, då de finns att köpa, droger och gifter kosta? Vad kostar läkarbehandling?

Den andra och enklare frågan först: En läkare i Tekeburg har en dagslön (brutto) på 3 dukater, enl. tabellen på s. 62 i boken. Säg att en läkare har en arbetsdag på 8 timmar; då tar hon (de flesta som sysslar med medicin, oavsett om den är akademisk eller folklig, är EMU kvinnor) något i stil med 2 sekiner i timmen. Om man vill ha en läkare som vårdar en dygnet runt, ta 3 dukater rakt av samt ”traktamente”, dvs. alla levnadsomkostnader betalda. En icke-akademisk läkare har säkert lägre inkomster i vanliga fall (säg 5-7ertugar i timmen, max) eftersom hennes normala klienter vanligtvis inte har råd med mer, men hon höjer priserna ganska rejält om det är någon som ser ut att kunna betala. Detsamma gäller försupna medicine studenter, bensågande fältskärer och andra halvskummisar som inte ställer frågor om skottskador, skamliga veneriska sjukdomar och oönskade barn. På ställen som Vita Rosens fattighospital betalar man så mycket man har råd med, dvs. inget alls för en fattig stackare.

Den första frågan är svårare. De flesta gifter är fullständigt olagliga, men många gifter i verkligheten är bara mediciner tagna i riskabla doser, och sådant kan man antagligen tjacka hos en apotekare. En sådan räknas till de mer välsedda hantverkarna, så en mästare tjänar väl en sisådär 2 dukater om dagen enligt ovannämnda tabell. Eftersom detta är hans eller hennes förtjänst brutto (utgifter för inkomstens förvärvade inräknade, men inte levnadsomkostnader eller skatt) borde det mesta inte kosta mer än en eller två dukater per dos, om vi inte räknar med sällsynta doningar. Återigen kan det bli billigare på landsbygden och dyrare om man gör skumma grejer, t.ex. vill ha tag på sådant som uppenbarligen är menat som gift. Slag för Fixare är då antagligen av nöden, eller motsvarande rollspelande. Vanligtvis är materialkostnaden en relativt liten del av sådant här, men en del droger eller gifte kan kräva dundersällsynta ingredienser. Annars kan man gott säga att RP med lämpliga färdigheter bara betalar 1/5 – ¼ av kostnaden för råmaterialet. Notera också att i verkligheten kräver många medicinalväxter långvarig behandling för att bli medicin – torkning, skapande av tinkturer etc. – som man kanske inte har tid med i brådrasket.

Vill man ha galeniska droger gäller liknande principer, men mystagoger är heliga kvinnor och inte bara kloka gummor, så beteende är minst lika viktig som stålar. Att följa Vita Rosens principer här är vettigt. Notera att det skall mycket till innan en mystagog skulle acceptera att någon verkligen behöver ett gift, men icke-dödliga gifter (t.ex. sömnmedel) är fullt möjliga under extrema omständigheter.

Nightowl
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Några svar (Anders får rätta mig...)

Tackar för sammanställningen (där slapp jag leta som en tok, phew.) Bra är att det enbart talas två språk i Vidonia, minns med fasa vår Ereb-kampanj där vi fick råplugga språk på båten när vi skulle någonstans :p

Dessutom är just medicinering en del av medicinska behandlingsmetoder för sår, skador och sjukdomar.
Klokt. De undergörande galeniska pryttlarna räcker gott egentligen.

De SER enkla ut. Det är svårt att laga perfekta omeletter också. Men här får du receptet: 2 eller flera ägg. Tror du att du eller jag klarar det lika bra som Verner Vögeli?
Återigen: poäng. Men om vi antar att Vögelis förmåga att framställa eminenta omeletter inte har fåtts som en naturlig talang utan ett långt inlärande och undervisning från andra mästerliga omelettmakare (som naturligtvis har en tradition -som gått från far till son i eoner - att framställa omeletter av högsta klass) och därmed uppnått sitt kunnande. Förstår ditt resonenmang men såg en chans att vara jobbig ;-)

Historiska alkemister använde smaksinne för att identifiera kemikalier och känseln för att avgöra exakta temperaturer, som en jämförelse
Det leder mig in på en annan fundering jag haft; borde det inte gå att tillverka "potions", droger, gifter &c. med mekanurgfärdigheten Alkemi... De om någon har ju känsla för proprtioner i substanser... Detta måste jag fundera noggrant på (pillar fn. med en SLP som skulle kunna dra nytta av detta).

att hon aldrig sett ett system som kunnat representera verkligheten och att hon förgäves kämpat med ett själv
Å andra sidan är jag inte en person som eftersträvar realism i rollspel. Faktumet att det är just ett rollspel tycker jag brukar räcka som ursäkt för brist på realism. Regler ska pro primo vara roliga att spela efter, realism/trovärdighet kommer EMM i andra hand...

I sådana fall: Giftet i ett giftmord är en del av plotten. Det behöver inte ha några spelvärden – du måste bara veta vad för konkreta effekter det har.
Nu utgår du från att giftmordet är en del i en plot som spelarna måste lösa. Men om spelarna ämnar vara "romantiska giftmördare" (vilket antagligen är fullt möjligt i min kampanj) är det fördelaktigt att ha regler för det (storytelling är inte riktigt min grej, man tappar ju hela spel-grejen då...) Men som sagt, POT 9 är ett bra grundvärde att arbeta utifrån...

Om du letar här på forumet från i våras hittar du säkert reklam för det…
http://andreas.cx/alphaetomega
Har läst det numret. Gillar särskilt giftet alkohol som botas med svart kaffe...

weatherman - tror att han inte gjort några hemska stavfel denna gång ;-)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Några svar (Anders får rätta mig...)

Men om vi antar att Vögelis förmåga att framställa eminenta omeletter inte har fåtts som en naturlig talang utan ett långt inlärande och undervisning från andra mästerliga omelettmakare (som naturligtvis har en tradition -som gått från far till son i eoner - att framställa omeletter av högsta klass) och därmed uppnått sitt kunnande. Förstår ditt resonenmang [sic!] men såg en chans att vara jobbig ;-)

Det var snarast en kommentar om recepten och hur de verkade enkla... Tänk dig istället mig (som gillar att laga mat) jämfört med en blind Nightowl från ett parallellt universum som också är anosmiker (dvs saknar lukt- och smaksinne).

Det leder mig in på en annan fundering jag haft; borde det inte gå att tillverka "potions", droger, gifter &c. med mekanurgfärdigheten Alkemi... De om någon har ju känsla för proprtioner i substanser...

Kan tyckas det, jo, men de har ingen känsla för vitalis, och det är det som gör galeniska elixir möjliga. Därmed inte sagt att en mekanurg har bättre koll på exakt hur mycket något väger etc., men just samma effekter som galenik kan de inte uppnå. "Organisk alkemi" är ett alltför komplext ämne som inte är uppfunnet än. (Gifter är enklare, iofs - de behöver bara skada folk, och många gifter är oorganiska - arsenik är ett bra exempel.)

Å andra sidan är jag inte en person som eftersträvar realism i rollspel.

Varför ber du då om hjälp med att hantera gifter och motiverar det med att du inte vet tillräckligt om det? Jag menar, om realism inte spelar någon lök är det bara att göra vad du vill, eller hur? :)

Nu utgår du från att giftmordet är en del i en plot som spelarna måste lösa. Men om spelarna ämnar vara "romantiska giftmördare" (vilket antagligen är fullt möjligt i min kampanj) är det fördelaktigt att ha regler för det (storytelling är inte riktigt min grej, man tappar ju hela spel-grejen då...)

Sant. Jag tror dock fortfarande att romantiska giftmord hanteras bäst med en storytelling-approach, iom att gifter är så pass komplexa. Notera också att direkt dödande gifter har en trist faktor: om spelarna nu efter stort besvär hittat det Perfekta Giftet, och lyckats smuggla ned det i furstens ärtsoppa, efter tolvton spelmötens intrigerande... och så slår fursten femtielva på UTH och ruskar av sig giftet, hur romantiskt är det på en skala? (Jo, samma sak gäller iofs ett mord med vapen, men då är det fler chanser att lyckas. Samma grej gäller för övrigt att ta livet av RP med gifter.)

Nightoewl
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Några svar

Nightowl:
*Dodjaberna talar olika närbesläktade språk som kan sammanfattas som ”bhakrit”. Det motsvaras av något indiskt språk från verkligheten… hindi, tror jag, men jag vet inte.

Jepp, hindi.

*Ryzgardili är kentaurernas språk, åtminstone de kentaurer man känner i södra Pangaia. Turkiska eller mongoliska, har jag för mig, eller så är språket helt fiktivt.

Turkiska.

Weatherman:
Antas alla läkekunniga vara mystagoger? Låter konstigt isf.

Två saker att minnas i sammanhanget:
* I traditionen med "vanliga" läkekunniga så brukar det ju inte sitta en örtklok liten gumma i varenda stuga heller - far spänner för kärran och försvinner ut i nattmörkret i en kamp mot tiden för att hämta tattar-Hulda i grannbyn medan den unge hjälten ligger och skakar i frossa... Motsvarar nog ganska väl en tripp efter närmaste mystagog i en någotsånär bebyggd trakt av Vidonia.
* Mystagogerna är termaliernas "kloka gummor". Det är lätt att göra tankekopplingar till stora praktfulla tempelbyggnader fyllda av guld och höga prelater, men ett typiskt ekomantiskt tempel är en liten och relativt anspråkslös sak som drivs och underhålls av människorna i den lokala församlingen, och en typisk mystagog är en dam från trakten med en gåva som andra saknar. De är heliga, men är som personer inte skilda från resten av folket.

Inte direkt kopplat till den här tråden, men jag har märkt att folk ibland vill se mystagogerna som mer av officiella ämbetspersoner än de är - Stålhandske uppvisade t.ex såna tendenser i sin läkarartikel, där han tydligt skilde på läkekonst, mystagogiskt läketrollande och folklig läkehokuspokus. Jag misstänker att deras enhetliga skrud bär en stor del av skulden, men när jag designade den tänkte jag mig den mest som en traditionell dress för att göra mystagoger lätta att känna igen för behövande; i typfallet är den förmodligen ihopsydd och skänkt av några tanter i församlingen.

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Några svar (Anders får rätta mig...)

Det var snarast en kommentar om recepten och hur de verkade enkla... Tänk dig istället mig (som gillar att laga mat) jämfört med en blind Nightowl från ett parallellt universum som också är anosmiker (dvs saknar lukt- och smaksinne).

Som sagt; förstår ditt resonemang. Men jag tycker ändå att med mycket träning, bra lärare och andra skarpa sinnen (man kan ju peta på maten och fråga Verner... :) borde kunna klura ut hur man gör iaf. hjälpliga omeletter...

Varför ber du då om hjälp med att hantera gifter och motiverar det med att du inte vet tillräckligt om det? Jag menar, om realism inte spelar någon lök är det bara att göra vad du vill, eller hur? :)

Hähä. Självmotsägelser är alltid trevligt att reda ut... Undrar vad jag tycker egentligen... Eh. Realism spelar visst roll, fast det är inte det viktigaste. Trovärdighet är däremot viktigare (även om det heller inte är det allra viktigaste). Det är trovärdigt att aristosofer kan koka ihop knäppa styggelser, men EMM inte realistiskt för fem öre. Detsamma gäller då gifter; det är trovärdigt att någon får magkramper när denne äter svampen Fläskskivling, däremot inte realistiskt (fläskskivlingen finns ju inte i verkligheten). Hmm. Det låter som jag bortförklarar...

Men visst kan jag göra lite som jag vill, men jag gillar att ge spelarna normer och rättesnören. På så sätt invaggas de i den falska tryggheten att SL spelar efter reglerna ;-) Särskilt när det är spelarna som utför något, det är deras FV:n, spelande, tärningsrullande och klurande som gör skillnaden - inte spelledarens höftningar.

Så sammanfattningsvis: Om en regel är rolig och trovärdig är det än bra regel. Om den tillpåköpet är realistisk är inte jag den som gnäller (när jag tänker ut egna regler utgår jag givetvis från verkligheten). Trampar jag bara runt i klaveret nu eller? ;-)

Notera också att direkt dödande gifter har en trist faktor: om spelarna nu efter stort besvär hittat det Perfekta Giftet, och lyckats smuggla ned det i furstens ärtsoppa, efter tolvton spelmötens intrigerande... och så slår fursten femtielva på UTH och ruskar av sig giftet, hur romantiskt är det på en skala?
Återigen vill jag propagera för att slumpen är en spännande och framförallt rolig faktor.
Fursten slår femtielva, vilken turgubbe! Vad ska rollpersonerna göra nu? Allt pekar på dem! En flykt via kristallkronor, draperier, sköna damer från furstens vilda henchmen är det enda vettiga alternativet! Spelarna blev överaskade (förutsatt att SL förklarade det turliga UTH-slaget på nåt roligt sätt) och så blev också spelledaren (inte hade han väl väntat sig att det gick att slå 43 när man har en UTH på 7..) dessutom har de nu en mycket romantisk ärkefiende...
Jag gillar tärningsslag då man tack vare dem vet att tom. den perfektaste planen kan gå åt helvete...

Jo, samma sak gäller iofs ett mord med vapen, men då är det fler chanser att lyckas
Har inte de intrigerande spelarna/rollpersonerna en plan: B (man måste alltid ha en plan: B - "Follow that Rimmer-shaped blur!" :) får de ju skylla sig själva. Vetskapen om att det kan gå åt helvete även om vi gör allting rätt förhöjer EMM.

Samma grej gäller för övrigt att ta livet av RP med gifter
Skulle aldrig falla mig in att göra något sådant! De skulle iaf. ha ett par chanser att upptäcka giftet - "Precis när du ska svälja puddingen känner du den bittra smaken av arsenik. - Vad gör du?" Alt. dör någon gäst i samma ögonblick som rollpersonerna ska hugga in. Att giftmörda sina spelares rollpersoner vore som att se en skräckis som slutar efter 45 minuter varpå en förklaring (du vet så där som det var i slutet på collegefilmer på 80-talet) där det förklaras att hjältinnan mördades sovandes i sin säng av den hemske Jason...

weatherman
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Några svar

Mystagogerna är termaliernas "kloka gummor".

Stimmt, men jag tror det finns läkekunniga tanter och en och annan farbror i busken som INTE är det. De kan Folkmedicin och Apotekare, typ. Och jag tror mystagoger i läkestugor har "lekmän" ("lekkvinnor") som inte har MEP/e men hjälper till i alla fall.

Det är lätt att göra tankekopplingar till stora praktfulla tempelbyggnader fyllda av guld och höga prelater, men ett typiskt ekomantiskt tempel är en liten och relativt anspråkslös sak som drivs och underhålls av människorna i den lokala församlingen...

Vilket också betyder att ju stiligare tempel, desto rikare lokalbefolkning. Jag tror man ser det i städer så stora att det finns mer än en församling - små grå saker med hemvävda bonader i arbetarkvarteren, praktfulla saker i patriciervillornas skugga.

De är heliga, men är som personer inte skilda från resten av folket.

I nio fall av tio, jo. Men det finns också tempel grundade på ett nexus, typ vallfartsorter, och där finns väl något som avlägset liknar ett kloster, med närvarande mystagoger. (Tror för övrigt det är på sådana orten den mesta galeniska forskningen sker - en vanlig mystagog uppfostras och utbildas av någon äldre mystagog a la klassiska fantasytrollisar, och lär sig hennes traditionella recept och teorier utantill - är de nedskrivna står de säkert i samma bok som kakrecepten.) Sedan är ekomantin så eklektisk (dvs. inget tvång uppifrån) att det finns lokala mystagoger som gör annorlunda (jmf. pratet i regelboken om de som skapar en sorts personkulter över sig själva, oavsett vad Maharahul skulle sagt om sådant).

Nightowl
 
Top